Inlägg från: BasseKatt |Visa alla inlägg
  • BasseKatt

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4

Jaha, nu sitter jag här ensam uppe och börjar bli rejält nervös för imorgon... Sköterskan lugnade mig med att ingen har dött i Sverige av en planerad galloperation de senaste 20 åren och det känns ju bra, men ändå... Trots att man kan få åka hem samma dag bestämde vi att jag kommer att vara kvar till fredag. Kan nog vara bra att få sova ostört på natten efter och jag antar att narkosen gör en lite trött...

Emil var på koll idag igen. Han vägde 2850g i fredags och nu hoppades vi att han skulle väga en bit över 3, men inte då... 2915g och 52cm - lång och smal. De är lite oroliga på neo för att han ligger under kurvorna i vikt. Vi försöker att tratta i honom mat, men han kräks ju så förbaskat mycket. Sedan ung 1½ vecka får han Zantacs 3ggr/dag, men nu pratar de om att vi ska byta till Losec. Stackars lilla kille!!! Vi ska försöka mata lite mindre och oftare på dagarna och hoppas att det blir bättre. De har preliminärbokat oss hos barnläkaren på neo på onsdag för utskrivning, men om inte vikttrenden vänder blir vi kvar i "hemvårdsträsket" ett tag till. Jag skulle gärna börja på BVC istället. Att ha besök 3ggr/v är jobbigt. Speciellt eftersom vi har så mycket andra besök hit och dit att passa. Denna veckan blir det SÖS 4ggr tex... Det enda positiva med att vi fortfarande är inskrivna är ju att man får 100kr per dag i ersättning på mamma-barn försäkringen och vi har ju varit inskrivna sedan 10 feb... En extra slant är aldrig fel...

Björklöv: Heja, heja!!!

Hellur: Hoppas att du kan få komma in på kontroll imorgon.

Ginger: Grattis och välkommen i killgänget!!!

Murgrönan: Vi ger ersättning med flaska om det kniper och även en del bröstmjölk med flaska eftersom han inte verkar tillräckligt mätt efter amningen. Men han skulle ju varit född först igår, så det kommer förhoppningsvis...

Sole: Jag förstår hur du känner. Vi har hållit på och kämpat med amningen i 7 veckor och ibland är Emil jätteduktig och snuttar på bra i 20-30 minuter och ibland blir han bara galen och ålar runt, tar tag, suger nåt tag, släpper och grinar... Den här veckan har vi gett säkert hälften av maten (pumpad mjölk) i flaska och då kan han suga i sig riktigt mycket. Frågan är ju hur mycket han får när han snuttar... Så fort operationen är över ska jag försöka vara duktigare att pumpa och hoppas att produktionen går upp. Nu pumpar jag bara morgon och kväll och det är nog för sällan.

Nej, nu måste jag nog försöka få lite sömn...

• BasseKatt
    Hej allihop!

Efter att ha sovit duktigt fram till 05 har Emil nu varit vaken sedan dess. Man känner sig lite seg... Men å andra sidan fick jag chansen att läsa ikapp lite här.

Jag börjar nu bli människa igen efter operationen. (Tack för alla hälsninar och tankar!) 13.50 i torsdags var det godnatt och ca 2 timmar senare var jag någorlunda vid medvetandet igen. 4 tjusiga plåster har jag på magen och det har gjort ONT. Jag kan tänka mig hur ni som blev snittade har haft det. Fast mina små hål sitter ju mycket högre upp och jag har inte vågat amma eller hålla honom så mycket sedan dess. Jag är livrädd för att Emil ska få in en välriktad spark i magen på mig. Han är kanonstark och ligger ofta och sprattlar... Det har blivit pumpning och flaska för hela slanten. Första två nätterna låg jag i gästrummet och sov. Vaknade av att han skrek däruppe och sambon som värmde och fixade mat. Jag kände mig som världens sämsta mamma där jag låg. Men jag kom ju inte ens upp ur sängen, så det fanns ju inte så mycket jag kunde göra. Nu börjar det kännas bättre...

Idag är det besök av hemsyster igen. Jag hoppas verkligen att han gått upp ordentligt nu. Han vägde ju 2915g  till sina 52 cm i onsdags... Om allt går bra idag blir vi utskrivna på onsdag och det vore så skönt! Håll tummarna!
    Det låter jobbigt för er som blivit och blir själva med era små snart. Vi bestämde redan i höstas att vi skulle använda de extra 90 tvillingföräldradagarna till att vara hemma båda fram till slutet av sommaren med hjälp av semesterdagar etc. Nu blev det ju inga extra dagar för oss. Däremot har vi bestämt att vi ska följa ursprungsplanen ändå. Det får gå på nåt sätt helt enkelt. Sambon börjar jobba i september igen och det ska bli så skönt att bara rå om varandra och ta hand om varann fram tills dess. Vi är fortfarande sjukskrivna båda två tom söndag och vi får väl se om de tycker att vi är tillräckligt OK eller om vi får förlängt ett tag till.
  • BasseKatt

Uppdaterar kill/tjejlistan lite. Fick ju faktiskt 2 killar... Sedan lade jag till LillenLillen också i tjejlistan...

Killar (11 st)
    Frill
    BasseKatt x2
    Swenglish
    Sole
    Bianca2
    Pippil8
    Emma3
    Torris
    Majlinsa
    Ginger

Tjejer (10 st)
    Sannixx
    Medusa2001
    Cirpen
    Soffy
    Vivs
    murgrönan
    Lillie74
    Zul
    J79
    LillenLillen

Sole - jag tycker också att vi ska rensa vilt i BF-listan. Man kan ju som sagt alltid lägga till igen om vi tagit bort för mycket... Vad ska vi ha med? Namn, födelsedatum, vikt, längd, om det blev snitt/vaginalt etc...?

• BasseKatt

Nu är sambon pappa även officiellt. Har nu varit på Socialkontoret och bekräftat faderskapet och ansökt om delad vårdnad. Så nu har han laglig rätt att åka runt med Emil själv...

Vägningen idag gick i alla fall hyfsat - 3020g, dvs upp 105g på 5 dagar. Inte i samma klass som era bebbor, men ändå! Så nu efter 7½ vecka är han ungefär lika stor som jag var när jag föddes...

Heja Hellur!!!

Jag är också sugen på att ses. Nån som har lust att göra nåt redan imorgon om vädret är bra? Sambon ska på kurs med facket hela dagen och jag och lillkillen är själva.
    Inga maratonpromenader bara för det fixar inte min nysnittade mage, men nånstans dit man kan åka bil eller buss (har inget SL-kort och bussen är ju gratis med barnvagn) funkar. Lunch eller fika... Nån som vill haka på?

• BasseKatt

Pippil8:
    Avslaget - Höll i sig i typ 3 veckor och försvann sedan. Kom tillbaka igen och har nu försvunnit för gott (hoppas jag).
    Sängen - Emil sover oftast i vår säng just nu. Han ligger då mellan våra kuddar på handdukar och med egen filt. Ofta sover en av oss i gästrummet på nedre våningen för att i alla fall få några timmars sömn. Hoppas att det blir bättre framöver. Blir ju inte mycket samliv så här...
    Amning - Ammar ett bröst per matning. Oftast blir han så trött att han somnar efter ett tag. Men han blir hungrig ganska snabbt efter, så vi tror inte han får i sig tillräckligt. Men det är förmodligen för att han suger lite för dåligt ännu för jag brukar kunna pumpa ut lite efter amningen.

Swenglish: Japp, det är superfånigt. Pappan kan ju inte vara mer säker på att han verkligen är pappan bara för att man är gift... Men,me... Det var inga pinsamma frågor eller så. Bara att svara på att vi bodde ihop vid tiden för konceptionen och sedan skriva på.

Javisst ja! Välkommen hem Zul och Agnes!!!

Jag ligger 6 kg under ursprungsvikten just nu. Trodde man ju inte när man väntade tvillingar... Men illamående och sjukhusvistelser gör sitt till. Och så hade jag hade lite att ta av. Nu gäller det bara att försöka få tillbaka lite muskler efter ett drygt halvårs stillasittande... Men mammakläderna får hänga med ett tag till. De sitter ju så skönt och ledigt när man går hemma och skrotar

• BasseKatt
    Sole: Lunch på söder låter trevligt. Blir premiär för oss på bussen i så fall, men det ska väl gå ra. Är förmodligen enklare att få upp vagnen på bussen än in i bilen... Jag skickar mina nummer också så får vi se hur du känner dig.
    Nån annan som vill haka på?
  • BasseKatt
    Ginger: Fy så hemskt! Vad skönt att allt gick bra! Bra med handlingskraftiga karlar!
  • BasseKatt
    Sole: Ingen fara. Vi har inte direkt varit morgonpigga sedan plutten kom - han sover som bäst på morgnarna... Realistiskt skulle jag väl kunna vara inne i stan runt 13. Inte för sent hoppas jag...
    Nu gäller det bara att jag lyckas pumpa ur lite extra tills dess så att jag har lite reserv ifall amningen inte funkar. Blir bra att få prata av sig lite om alla tankar kring amningens vara eller inte vara...
  • BasseKatt

Har nu vaknat efter att ha sovit ett par timmar. Egentligen helt fel tid att sova "middag", men det gick bara inte att hålla sig vaken längre. I natt blev det i princip ingen sömn alls. Första natten med magknip tror vi. Mamma åt rå rödlök i sin sallad igår och vi tror att det var den (tom pappa var lite risig i kistan efter, så det måste varit bra drag i den löken ). Hur jobbigt som helst! Och sambon skulle på kurs med facket idag på förmiddagen, så han fick sova i gästrummet. Imorse var det inte bättre och jag önskar att jag varit bläckfisk eller nåt. Han gallskrek under min dusch (sjukt stressade) och sedan försökte jag trösta med Emil på ena axeln medan jag pumpade och åt frukost med den andra. Gick sådär...

Men sedan premiäråkte vi buss in till stan själva (gick kalasbra!) och träffade Sole och Viktor i Slussen. Vi käkade lunch och väckte en del uppmärksamhet med våra killar. Och Emil ser ju ut som en liten plutt bredvid "storkillen" Viktor trots att han är 5 veckor äldre... Tyvärr var det ju inte alls lika soligt och vart som igår (läs svinkallt), så det blev ingen glass i solen efter...

Medusa: På barnens hus finns det en flaskborste (Bambino eller nåt) som har en miniborste i handtaget för flasknappar. Kostade typ 30 spänn eller nåt.
    Jag brukar skölja avoch tvätta ur med lite diskmdel och ett finger innan vi kokar för att få bort hinnan. Det funkar det med...

• BasseKatt

Just det... Vi pratade om träff nästa vecka och föreslår fredag i nästa vecka. Vi kan ju hoppas på kalasväder och ses på Djurgården, Hagaparken eller nåt... Vilka ville hänga på?

Träff fredag 13 (hua ) april kl 12:
    BasseKatt
    Sole

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4