Inlägg från: BasseKatt |Visa alla inlägg
  • BasseKatt

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4

LillenLillen: Hoppas ni får en underbar semester!!!

Idag är det nya friska tag! Hade ju hoppats på att Emil skulle vilja sova ute i friska luften lääänge igår. Men icke... Några korta pauser fick jag, men sedan var det bära bebis som gällde hela dagen. Jag som hade velat sola lite. Men det går ju inte med en plutt i famnen. Sambon var och fixade lite med sin pappas båt. Han är där idag med så jag håller tummarna för att det ska gå bättre. Ska försöka söva honom på vagnpromenad först tror jag. Sitter nu och ammar, käkar frulle och knapprar samtidigt. Man blir verkligen expert på enhands-multitasking med en liten

Nej, dax för rapning...
  • BasseKatt

Vi har föräldrakurs på torsdag (och det var fler som hade det), men den slutar vid 12 tror jag. Eftermiddagsfika kanske? Finns det sittplatser i Rålis? Tänkte att det kanske är lite för vått i marken för picknickfilt...

• BasseKatt

Vi promenerade vid Vinterviken i tisdags efter tvillingträffen. Hur fint som helst! Ni som varit där - såg ni svanbo't? Det låg precis vid stranden och föräldrarna höll på och boade som sjutton.

Kl 13 i Rålis är ingen bra tid för oss. Typ 14 eller hellre 15 skulle vara bättre? Annars får vi nog hoppa denna gång och satsa på nästa.

• BasseKatt
    Sole: Fick inte ni en "BabyBag" från SÖS när ni åkte hem? Det låg ett sånt där sugkoppssolskydd i vår nämligen. Kanske inte världens snyggaste, men den tjänar absolut sitt syfte.

Efter 2 hopplösa dagar där Emil och jag varit själva och han varit grinig och dan (bara nöjd när jag håller i honom) har jag idag vågat mig på att prova bärsjalen alldeles själv. Thomas är i båten idag också. Det vore ju sååå mysigt att kunna gå ut. Speciellt eftersom vädret ska bli sämre, men jag kan ju inte sitta med Emil i solen. Det får bli öppen altandörr idag med. Då kommer ju i alla fall friskluften in...
    I eftermiddag ska vi fösöka oss iväg till IKEA. Det är dax att ta tag i badrumsrenoveringen gen. Det har stått still sedan tvillingarna kom (vi har et badrum till), men det vore ju så skönt att kunna flytta in skötbord och sånt dit och slippa ha det i matrummet... Så idag hoppas vi kunna köpa lite väggskåp och en arbetsbänk om det finns nån snygg.
  • BasseKatt
    Frill: 6 månader i frysen sa de till oss också när vi låg på neo, så vi kör på det. Nu har jag inte haft så mkt, så vi har bara pyttelite i frysen, men vi kämpar på och hoppas det ska vända snart...

swenglish: Kanon om du har mjölk över så att du kan sälja. Hade jag haft tillräckligt skulle jag absolut göra det. Emil fick sk bankmjölk första dygnet på neo och bebbor som är födda ännu tidigare än honom behöver det också innan mamman får igång produktionen.

Vi kommer gärna på torsdag om det inte blir så trevligt på föräldrakursen att vi sitter kvar och snackar efteråt. Skriver upp mig som ev....

Dieselverkstaden (Sickla) torsdagen den 19 april kl 13:
    Sole
    Swenglish
    Lillie74
    Bianca
    Zul
    Pippil8
    Hellur
    BasseKatt (?)
  • BasseKatt

Både plutten och sambon sover just nu, så jag har lite egentid. Sånt är verkligen ovanligt just nu...

Vi har bokat dop till 17 maj här hemma i kyrkan. Det var svårt att få tid eftersom det är så mycket bröllop på våren och sommaren och vi vill ju ha "egen" präst (Christina från SÖS). Alternativet var i augusti och jag tycker att han blir för stor då (även om han är väldigt liten fortfarande) 6-7 månader... Nu har jag fått hem dopklänningen också. Vi har ingen släktklenod som ska bäras, så det blev att försöka hitta nån fin. På BarnensHus och Babyland har de massor fina, men även den enklaste kostar runt 700kr och det tycker jag r för mycket. Vi köpte via Linus & Lotta på nätet. De har jättefina barnkläder till bra priser. Mest är det för 80cl och uppåt, men deras dopklänning fastnade jag för. Den kostar 298:- och är jättefin. Köpte mössan också. Så nu är det inbjudningar som ska göras och skickas fort som attan. Vi har frågat min syster och hennes man om de vill vara faddrar och de ville de gärna.

Har ni börjat kika på försäkringar till barnen? Samobn började igår och vilken jungel det är. Det har varit diskussioner om detta på tvillingtråden också och tydligen så har TryggHansas bra ekonomiska ersättningar, MEN det finns en massa sjukdommar och åkommor som de har exkluderat och då får man ingen ersättning alls. Så det blir att läsa det finstilta noga innan vi slår till...

Jaha, säg det som varar... Nu skriks det där uppe. I'll be back...

• BasseKatt
    Emma3: Vi har gett Emil mycket ersättning. Vi har kört BabySemp och det funkar bra. Nu kämpar vi på med amningen och då har han bara fått mjölk på dagarna, men sista målet på kvällen har han fått lite påfyllning med ersättning och målet mitt i natten ger sambon och då blir de ofta ersättning. Vi tar givetvis mjölk i första hand om det finns, men nu verkar han snutta på så duktigt att det inte blir många droppar extra när jag pumpar efteråt. Sedan ammar jag runt halvsju då han brukar vakna.
  • BasseKatt
    Sole: Rygglåsning lät inte alls kul. krya på dig!

Emma3: Japp, vi ger som sagt pumpad mjölk i första hand om det finns, men annars blir det ersättning. Vi har hittills bara provat BabySemp och det verkar gå bra. Emil bajsar inte alls ofta längre och vi blev så oroliga att vi frågade vår BVC-tant förra veckan. Hon sa då att vissa bebbor bara bajsar nån gång i veckan och att det var OK, så sedan dess har vi inte oroat oss. Emil brukar i alla fall bajsa nån gång om dagen...

Tack för alla svar om försäkringar. Det blir nog trygghansas här också så länge och så får man kolla närmare sedan. Känns som att det är lite bråttom att teckna ifall Emil skulle råka ha/få nåt. Kan ju vara nästan omöjligt att teckna försäkring efteråt för vissa åkommor.

Jag har idag äntligen lyckats börja med inbjudningarna till dopet. Jag har haft det på agendan sedan i lördags, men Emil har inte varit överens med mig och sambon varit borta... Jag lägger upp bild när jag är klar...
    Vi var på SÖS idag och hade dopsamtal med Christina (prästen) som ska förrätta dopet. Nu måste vi fundera ut musik och psalmer. Jag har bestämt att jag ska sjunga också. Hittade en bra site med allt om dopet - www.dopguiden.se - och tänkte försöka gräva ned mig lite mer på den imorgon.
    Vi tänkte "bara" ha kaffe och trta efteråt. Ev. blir det drink och snacks först. Med alla barn (nyfödda inkl) blir det 94 pers som bjuds in. Och då har vi ändå bara bjudit närmaste släkten och kompisarna... Blir himla jobbigt att baka till alla dessa, så jag hoppas nästan att det är ett gäng som inte kan komma.

Jättekul att många av er "nya" mammor kommer imorgon. Vi måste försöka komma vi med. Men mina föräldrar kommer på middag på eftermiddagen, så vi blir inte kvar så länge. Ska först till BVC på vägning och första föräldragruppen. Ska bli spännande att se om det är några vi känner igen.

Näe, vi ska upp "redan" 08.30 imorgon, så det är bäst jag går och kojjar. Natti, natti!!!
  • BasseKatt

Godkväll alla vakna mammisar och pappisar!

Sitter ensam vaken nu med kvällspumpningen. Tror äntligen att den ökade amningsfrekvensen börjar ge resultat. Brösten spänner nu efter ett par timmar och vill bli tömda. och Emil suger mycket bättre nu. Hurra! Kanske finns det hopp för oss ändå Däremot verkar han fortfarande behöva en skvätt med flaska ockå innan han somnar in för kvällen. Lever nu på hoppet att jag ska hinna pumpa klart och sova en stund innan han vaknar igen...

Det är helt sjukt, men här SNÖAR det nu!!! Och det är inga små flingor heller utan stora högar som singlar ned!!! Hoppas att det hinner töa undan inna imorgon eftermiddag för då ska vi hälsa på min bror för första gången sedan tvillingarna kom. Vi har varit lite nojjiga med att träffa dem tidigare eftersom kusin Wilma år på dagis. Och sista veckorna när vi känt oss modigare har inte passat, men imorgon ska det bli av. Då får hon äntligen träffa sin "lillebror" som hon säger på dagis. Hon tyckte det var orättvist att hon inte fick förlja med på begravningen för då fick hennes mamma och pappa träffa Emil...

Å, jag måste få berätta nåt kul... Igår kväll upptäckte jag att jag hade ett konstigt litet blåmärke mitt på hakan som jag inte förstod hur jag fått. Om man slår i så hårt borde man ju komma ihåg det... Tänkte att det kanske var nån skum blodutgjutning eller så. Inte alls klädsamt. Det var kvar idag med och jag har stört mig på det varje gång jag ser mig i spegeln. Nu på kvällen kom jag på var det var - ett sugmärke! Jag hade Emil över axeln i förrgår och han var så hemskt snuttsugen. Då fick han tag i min haka och snuttade på frenetiskt. Jag tyckte att det var lite kul och lät honom hållas så vi kunde visa pappa... Riktigt bra sug i den lilla munnen med andra ord. Snacka om att den killen blir farlig i tonåren!

Angelicious:  Stort grattis till bröllopsplanerna. Vad kul!

Zul: Med risk för att verka korkad - vad är cigarettbyxor???

Vi ska ju ha dop 17 maj, så det börjar kännas lite brådis. Håller på och slavar med inbjudningarna för fullt på lediga stunder (läs nästan aldrig med andra ord ). Har dock skickat mail till folk och bett dem boka in 17 maj för dop och att mer info kommer sedan, så jag känner mig inte sååå stressad.
    Vi var på dopsamtal igår och pratade då lite om musiken. Svårt det där med psalmer och som sagt man kan ju nästan inga. Blir dock 248 (Trygga "räkan") helt säkert och sedan hittade vi en kanonfin på dopguiden som heter 832 som hade jättefin text. Vet inte riktigt hur den går, men det brukar ju inte vara så knepigt och med flera verser brukar man ju få kläm på det till slut. Får provspela den lite hemma innan. Sedan blir det ev. nån sommarpsalm också. Tror att de ligger på 199 och framåt i psalmboken (Den blomstertid, Nu grönskar det etc) och de passar ju bra när det håller på att bli sommar. Ska ta tag i dopprogrammet ordentligt när inbjudningarna är klara. Hittade en sida med teckensnitt av alla de slag och bla fina till inbjudningarna som jag kan tipsa om - dafont.com.

Näe, dax att krypa till kojs...

• BasseKatt
    Frill: Ja, lycka till idag och hoppas att allt går bra!

Swenglish: Tips för torr madrass - lägg ett madrasskydd under lakanet. Vi kör med IKEA's och det funkar kanon. Har lagt det tvärs över hela sängen i huvudändan så att det ska ta hand om ev. läckage från både mig och Emil

Vi hade mina föräldrar på middag igår kväll. Grillad fläskkarré och rostade rotsaker - mums! Sedan blev det lite övning i blöjbyte och flaskmatning för min mor. Det har ju hänt lite med blöjorna sedan jag var liten... Emil ska vara hos dem en kväll om 2 veckor då vi ska gå och se After Dark. Hoppas att det ska funka.

Näe, nu kallar dopinbjudningarna igen. Bäst att passa på medan plutten ligger snäll och sover hos pappa... Snart är det ju matdax igen
Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4