• Sole

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4

Lillie74
    De tyckte det var bra att vi gav ersättning på BB om han inte blev mätt men jag tror vi ska försöka ta bort det nu då mjölken runnit till (som Swe säger bröst nr 2 sympatiläcker när man ammar med bröst nr 1)

Idag verkar han vara nöjd med bara mjölk.

• Sole

hej på er!

Bassekatt
    Jag tänker också på er idag och hoppas allt går bra!
    Imorgon ska vi på PKU-provtagning + att vi vill att de ska kolla för ev gulsot, hans er ut som han varit flera månader på solresa. troligtvis är det inget men när man ändå är där så..

Ang. mat
    Det är lite jobbigt med maten just nu. Igår var han supergnällig och ville inte ta bröstet även fast han var hungrig. Vi trodde först att det beror på att mjölken runnit till och att det är svårt att greppa bröstvårtan, men när man hjälpte till sög han lite och släppte ganska snart.
    Han kan ligga och amma upp till två timmar och ändå inte vara nöjd och kunna äta rätt mkt ersättning.
    Är lite orolig att han inte får i sig mjölk, eller är han bara så hungrig?
    Vore ju så skönt att kunna sluta med ersättning (som vi ger i kopp) och bara kunna förlita sig på bröstet.

Ang. sovställning
    på neo låg Viktor också med "korv" men ibland när vi kom dit så låg han på sidan.
    Ska fråga på BB idag om sidoställning är ok när han sover eftersom det verkar vara favoriten.

Ang pruttar
    Våran kille pruttar så himla högt att vi inte kan hålla oss för skratt, stackars älskling när mamma och pappa skrattar så de gråter
    Ska också googla på babymassage för att se om det skulle funka!

Mina gråthormoner kom igång igår, kollade på måndagens avsnitt av Cityakuten där en kvinna dog och jag störtbölade! Nu känner jag mig mest lite nere för att amningen inte funkar som man vill?

Hellur, Bianca, J79, Pippi och ni andra som väntar på bebisar, det måste verkligen kännas frustrerande! Ni får säga till folk att sluta fråga ifall det hänt nåt, men det är väl lättare sagt än gjort!

• Sole

hej tjejer!

idag är det depp, började störtböla vid middagen över att amningen inte funkar, han låg ensam i sin stora säng, jag var en dålig mamma och att han är så himla trött.

Idag på BB-mottagningen låg han på gränsen för solning pga av lite gulsot och detta gör honom sååå trött.

Ikväll ville han inte ens ta tutte så vi var tvugna att ge honom ersättning i flaska som vi hade fått rekommenderat.

Har man minskat brösten som jag gjort sa BM att det tar längre tid innan mjölken rinner till när det skall ammas + att mjölken måste hitta andra vägar i brösten då man skör av och flyttar mjölkgångar.
    Men det känns så deppigt just nu, vi kämpar och kämpar och det känns som det aldrig kommer komma igång.

tur är iallafall att jag har en underbar man som stöttar, fixar med tutte under amning, fixar hemma, tröstar när jag gråter, han är guld värd!!

• Sole

kan ju inte bara skriva om mig själv ju

Angelicoius
    Stort grattis till lilltjejen! Ska bli kul att se bilder!

Bianca
    spännande om du väljer att bli igångsatt på måndag, snart får du träffa din bebeis!

Björklöv
    attans att det inte händer nåt mer, trodde som andra att du var hurtig och var på yoga

Zul
    Swenglish är ju jättebra exempel på att det funkar bra att bli igångsatt, det kommer gå bra hur du än väljer!

sen vill jag faktiskt bara säga att alla ni tjejer här i tråden är fantastiska!!
    Vilka råd och stöd vi ger varann, kul att vi har en sån internet (och i verkliga livet) kontakt!!

Kram på er alla från känslosamma jag

• Sole

Swenglish
    han klunkade jättebra på ena bröstet hos BM idag, hon tyckte att hans kulle få varje bröst 2 ggr och klunka sådär varje gång men han är ju så himla trött att han somnar på en gång.

sen prövade vi hemma idag och då ville han inte ha bröstet alls men åt girigt ur flaskan. Risken med flaska (och kopp) som han fick på NEO är ju att han vänjer sig vid att det strömmar till snabbt och det gör det ju definitivt inte ur mina bröst och då tröttnar han

vi satt alla tre och pratade högt och puttade och klappade men han märkte knappt det, trötta bebisar kan nästan vara omöjliga att väcka.

• Sole

tycker förresten lillens idé om att lista bebisarna var bra!

• Sole

hej och godmorgon tjejer!

Först vill jag säga att jag tänker på er tappra tjejer med bebis kvar i magen! kan inte vara alltför lätt när tråden mer och mer lutar mot bebissnack.

Inatt var en ok natt, vi har nu en teori om varför bröstet inte funkar. Dels är det ju det med att det rinner till långsammare och han tröttnar. han försöker ju verkligen ta bröstet och ibland suga några tag för att sen släppa. Tröttheten har blivit MYCKET bättre (och även gulheten i ansiktet) sen vi ökade på från ca 2-30 ml i ersättning till minst 70 (han har ätit 0 m under natten och nu vid 11 80 ml)
    Vi tror att han tidigare fick alldeles för lite mat. Bm sa ju igår att för lite mat - tröttare bebisar. Nu slipper vi sitta och pilla och smeka på honom för att han ska hålla sig vaken.
    Vi får se vad de säger imorgon på BB-mottagningen.

Färga ögonfransar
    Jag brukar (när jag kommer ihåg) färga mina ögonfransar hemma oc det har funkat bra!

Promenader efter förlossning
    Swenglish jag är defenitivt ingen hurtbulle jag heller - är jättetrött och öm i kroppen och en promenad till SÖS igår var riktigt utmattande och då bor jag 500 m därifrån.
    Man får nog ge kroppen tid att hämta sig (speciellt du som opererats).
    Tycker ömhet och trötthet känns mer nu efter par dagar, men det är väl hormonerna som släpper

Kram till er!

• Sole

jag har glömt bort hur man byter visningsbild, nån som kan påminna mig?

Ioförsig tror jag att jag bytte den när jag var PLUS-medlem så det kanske inte går nu när jag inte är plusmedlem?

• Sole

Frill
    tack för tipset! Ska pröva det!

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4