• Sole

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4

hej hej!

ang mat - vi är jättedåliga på att planera och laga mat här hemma, det blir mest att vi handlar från dag till dag¨. har ni något bra tips på hur man ska bli bättre på sånt?

• Sole

åh jag vill också komma på lunch hos lillen och bianca

bassekatt
    så söt Emil är! Håller med om att han är jättelik din sambo!

själv har jag och Lasse druckit lite champagne, Viktor sov så lämpligt just då när vi hade lite mys (inte sånt mys, det blir inget sånt av så länge man har stygn ) och firade att vi blivit familj

nu har han precis ätit och fått ny blöja och pyjamas av pappa som tar nattpasset igen inatt!

• Sole

Hellur
    stort grattis, skönt att allt gick bra till slut, det var en stor kille som du fick
    Ser fram emot bilder sen!

Swe
    jag tycker du är så stark och tapper som kämpar med amningen!
    Det är ju bra att gråta, man får ju ut det ur systemet istället för att "lägga allt på hög", Freddy har ju den bästa mamman för honom och som du säger, han är ju glad och harmonisk och det betyder ju att han trivs!

Pippi
    Vi sätter Viktor i babysittern på köksbordet när vi äter, mkt praktiskt och han får vara med i händelsernas centrum

Vivs
    på vardagarna har jag varit den som gått upp, just pga att Lasse jobbar, men nu under påsken har vi delat lite på det. Kommer väl ta varannan helgnatt framöver och fortsätter han med sena vanor till tolv på kvällarna får pappa som är kvällspigg ta det.

Det var verkligen himla mysigt igår, Viktor somnade lagom till vi satte oss till bords och åt gott och drack champagne och det blev romantiskt och mysigt - skönt att kunna få in sånt när allt annat är kaosartat och nytt med lite sömn!

Har börjat fylla i Lillens schema och vi ser tydliga mönster, vaknar vid åtta-snåret och är vaken till runt tio, sen sova till runt tolv, med mat och sova till tre med mat och sen vakna runt sex-snåret och vara vaken till runt åtta och sen sova till runt elva och somna runt tolv och sen lite nattsudd som vi ska försöka få bort sen när man kan börja få lite vanor.

Just nu kartlägger jag hans "schema" för att sedan kunna använda standardmodellen enligt AW, fast redan nu matar vi honom och sånt enligt den och det känns som han är mkt mindre kinkig och mer nöjd när han är vaken.
    Skönt att "veta" ungefär när han kommer vakna och vill ha mat, man kan vara beredd då!

Annars var vi faktiskt i Solna idag, några kompisar har flyttat några hundra meter till torget (vid ICA och bankomaten) i Råsunda så vi tog en promenad ner till Gröna stugan och fikade. Spanade efter kära FL-kompisar som bor i närheten men kände inte igen någon mamma

• Sole

hej!

Viktor som jättebra inatt men inte jag, han pustar och frustar och låter som hel orkester på nätterna (+ att han ligger o klämmer pga magknip), ska man flytta ut sängen så man inte hör dessa småljud?

AW metod är att såsmåningom kunna upprätta ett mat/sovschema för sin bebis, länkar till en bra sammanfattning!
    Tycker Viktor blivit mkt lugnare, sover bättre och sover bättre på nätterna framförallt.
    www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php

Pippil8
    vi har en Fun-vagn som också har samma hjul som bugaboo och vi löser 8eller maken, jag är lite feg än så länge) att gå på rulltrappor etc, bakåt, dvs stödja på hjulen bak och låta de små dingla i luften. På bussar vänder jag vagnen och drar upp den via bakhjulen.

Lillen och bianca
    det får bli fika hemma hos er nästa gång då , det är verkligen superfina hus i den delen av Råsunda!

Nu ska jag lägg amig igen, tror jag har början till mjölkstockning i väntra bröstet (igen!) och känner mig nästan lite influensasjuk.

• Sole

Frill
    det kan vara början till mjölkstockning, se till att amma på, stå varmt i duschen och hålll brösten varma samt massera neråt mot bröstvårtan när du ammar.

Det är det jag har nu, sovit hela dagen + feber, inte kul!

• Sole

Hellur
    välkommen hem!
    har läst nånstans att amningen utsöndrar ett hormon som gör både bebis och mamma trötta så man ska kunna klara av att sova avbrutet.

Ang AW´s metod
    vi styr inte hans tider utan lägger in de tider han själv rättar sig efter nu, dvs sover när han vill och får mat när han vill.
    när man sen kan se ett schema i hans tider vet man lite vad man har att rätta sig efter.

Ang. bebisar som låter mkt på natten
    var det inte nån här som fick rådet att flytta ut sängen ur rummet? Hur gör ni andra? Inatt sov viktor exemplariskt men inte jag, kunde inte somna pga alla ljud han har för sig. ibland låter det som han inte får luft och det känns ju rätt skrämmande!

• Sole

murgrönan
    jag svettades jättemkt om fötterna i början, riktigt klibbigt blev det

om han fortsätter att pusta och frusta under nätterna kanske vi får flytta ut han, vill ju inte gärna ha öronproppar som standrad varje natt...

nu ska vi försöka gå och lägga oss, min feber har gått ner lite och jag känner mig bättre.

kram o gonatt!

• Sole

godmorgon!

inatt prövade jag att ha öronproppar och det sållade bort mkt av hans ljud så jag kunde sova riktigt hyggligt!

Idag är vi utan vagn, den är i bilen som var parkerad i Hammarby sjöstad (där lasse åt middage med några kompisar i förrgår) och den hanns inte med att lämna hemma så det blir en hemmadag idag. inte så fel kanske med tanke på att jag hade feber igår.

Bianca
    om du gick upp 20 kg och har 5-6 kg kvar efter 2 veckor, det är vad jag kallar snabb viktminskning iallafall!

"9 månader upp, 9 månader ner"

bassekatt
    jepp vi har hyrt vår pump på amningscentrum, den kostar dock 12 kr/dagen så vi ska försöka lämna tillbaka den efter vi varit på bvc på torsdag. hoppas jag kan få tabletter som stoppar mjölkproduktionen.

Lillen
    mysigt med ledigt tillsammans i sommar!
    Lasse ska ta föräldradagar+ semester så vi får nog en ca 2 månader ihop, värsta lyxen!!
    Övrigt har vi bestämt att jag är hemma till oktober(när skolan börjar) sen får vi se. Dock "tjänar" vi mer på Lasses dagar då hans jobb blev uppköpt av Telia och de har i kollektivavtalet att man får 90 % av lönen i föräldrapenning, det är kanon då han ligger rätt mkt över taket i lön, så därför tar inte jag ut så många.

Har ni alla börjat fundera på sommarplaner?
    Vi funderar på att ev bila i Skottland, det borde ju funka med bebis!

• Sole

Lillen
    Toscana låte rinte helt fel - blir avis ju!

• Sole

En fråga till er som fött på BB Stockholm, vilka MVC har ni gått till? En kompis är gravid i nionde veckan nu och vill gärna gå till någon MVC kopplad till BB Stockholm.

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4