Så gräs nu i vår eller i höst?
Är det någon här som vet när det är lämpligast att så gräs? vår eller höst? Vilken månad i såfall?
(bor i skaraborgs län)
Är det någon här som vet när det är lämpligast att så gräs? vår eller höst? Vilken månad i såfall?
(bor i skaraborgs län)
Båda är lämpliga tidpunkter. Det går ju att så mitt på sommaren också om man verkligen ser till att det håller sig fuktigt hela tiden.
Jag skulle nog vänta till april-maj i alla fall.
om man vill ha gräs på sommaren (har småbarn) är det då bäst att så på våren eller hösten?
Jag är rädd att om vi sår nu i vår så kanske vi inte har gräs i sommar. Om vi sår i höst- kan du gräset hinna växa till sig till nästa sommar?
Om man sår på hösten så hinner gräset "sätta sig" ordentligt Men det finns risk för att det skadas om vintern blir blöt. Jag bor på västkusten och här regnar hela vintern därför sår vi på sommaren då det är torrt. Gräset är ju väldigt känsligt det första halvåret åtminståne innan rötterna spridit sig. Om man sår på våren ska det i marken helst vara 10 grader, då tar det sig fortast, och det blir kortare tid för otåliga fötter att behöva vänta med att springa bargota på det.
hur lång tid tar det innan man kan springa på det (barnfötter)? om man sår på våren alltså.....
puff
Sätt så fort som möjligt, barnfötterna kommer inte att bli färre om du väntar.
Så inte mitt på sommaren, det är ganska stor risk att man inte lyckas då.
mammacatta:
men då kanske vi skulle så i höst istället (har en gräsmatta nu fast den är mkt knäglig och vi ska in med en grävskopa så den kommer att bli ännu knöggligare). Om vi sår i höst så har ju vi vår så kallade gräsmatta nu i sommar, får avstå trädgården i höst och hinner förhoppningsvis få gräs till nästa sommar.
vad tror du??
Bästa tiden att så gräs är 15 augusti - 15 september. Det är då temperatur, fuktighet är optimalt. Problemet är att då har du en jordhög hela sommaren! Prova att så så fort risken för nattfrost är över, mylla ner, vattna varje dag!!! Fler tips hittar du här: www.olleberg.nu
Lycka till
Gräs gror när det är över 10 grader, finns inga hinder att så på våren. Vattna o var glad så har du gräsmatta på ca 5 veckor.
ÄR det en "nyanlagd" tomt,dvs med schaktmassor?