• MaijaO

"Får" man döpa ett barn till Adolf?

Min killes gammelfarfar hette Adolf-Henrik och vi började diskutera namnet Adolf under graviditeten. Magen fick heta Adolf och personligen så tycker jag att det är ett vackert namn. Nu är vi inte tillräkligt modiga så pojken fick heta Viggo istället när han väl blev född. Men många reagerade på att vi kallade magen för Adolf.
    Anser ni att man kan döpa ett barn till Adolf eller är det fortfarande för tidigt efter 1945 för detta. Om ni inte tycker att man kan det, när tycker ni då att det skulle kunna vara ok att börja döpa barn till Adolf igen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-19 16:29:16:
    Eftersom jag satte ordet får innon situationstecken så vet jag att det är juridiskt lagligt att döpa ett barn till Adolf. Frågan är om man "kan" göra det ur social asspekt.

• Svar på tråden "Får" man döpa ett barn till Adolf?
  • Kajee

Personligen skulle jag nog ha väldigt svårt att döpa ett barn till Adolf och jag skulle nog "hoppa till" om jag mötte ett barn som hette så. Och om man inte är beredd på att behöva förklara att det är ett släktnamn stup i kvarten så bör det nog undvikas.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Fraldas

Man kan ju döpa barn till Josef/Joseph så varför inte Adolf..

• 2006ängel

Varför inte?
    Jag tycker det låter gulligt.

Finns det inte någon serie figur som heter det oxå?

• Sommarkatten

Klart man kan döpa barnet till Adolf. Finns ju massa idioter i historien med fina namn. Tycker det är dumt att behöva bojkotta namn för det.

• Karinski

Man kan ju dopa barn till Josef (Stalin)...sa varfor inte!? Jag tycker ocksa om namnet Adolf och det kanns trist att det enbart associeras till Hitler nar det ar ett namn som sakert manga familjer har i sin slakt. Nan maste ta forsta steget och i framtiden kanske namnet kan associeras med en liten Adolf som gjort nagot bra for varlden.

• Cindra

Nja...jag hade inte gjort det.... Träffade för ett tag sedan på en som hette Adolfsson i efternamn och jag kan erkänna att jag reagerade på det...

• werner

Det första jag tänker på när jag hör Adolf är faktiskt Hitler.

Det första jag tänker på när jag hör Josef är maria ---> jesus

Men det är jag det

• 2006ängel

Cindra:
    .....oj då, hur många heter inte Adolfsson?
    Menar du allvar att du inte träffat någon som heter det förut?

• piixelslyna

Självklart kan man, det finns ju ingen lag som säger att du inte får döpa ditt barn till Adolf.

Jag skulle personligen aldrig döpa mitt barn till Adolf då jag bara associerar till Adolf Hitler. Det bara är så, och skulle jag möta någon som heter Adolf så skulle jag med största sannolikhet reagera och undra vad han hade för föräldrar. Faktiskt.

jag är skitsnygg!
  • hammarby

Nej usch..det namnet är bara FÖR starkt förknippat med Adolf Hitler..det går bort totalt!

(¯`°?.¸ ღ ♥ Eddie 060913 och gravid igen i vecka 8 ♥ ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden "Får" man döpa ett barn till Adolf?