• MaijaO

"Får" man döpa ett barn till Adolf?

Min killes gammelfarfar hette Adolf-Henrik och vi började diskutera namnet Adolf under graviditeten. Magen fick heta Adolf och personligen så tycker jag att det är ett vackert namn. Nu är vi inte tillräkligt modiga så pojken fick heta Viggo istället när han väl blev född. Men många reagerade på att vi kallade magen för Adolf.
    Anser ni att man kan döpa ett barn till Adolf eller är det fortfarande för tidigt efter 1945 för detta. Om ni inte tycker att man kan det, när tycker ni då att det skulle kunna vara ok att börja döpa barn till Adolf igen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-19 16:29:16:
    Eftersom jag satte ordet får innon situationstecken så vet jag att det är juridiskt lagligt att döpa ett barn till Adolf. Frågan är om man "kan" göra det ur social asspekt.

• Svar på tråden "Får" man döpa ett barn till Adolf?
  • Yrslan

Inte i vissa länder.....Precis som med namnet Judas..

• idacathrine

Fraldas: Jag tror inte att alla som heter Adolf hatar judar. Däremot förknippar JAG namnet med hitler - och skulle antagligen ´reagera´ om någon presenterade sig som Adolf för mig.

Det är ingenting jag kan ro för (?). Adolf Hitler är en såpass känd person att de inte är speciellt konstigt att många tänker på Hitler när dom hör namnet Adolf. Det behöver inte handla om att vara fördomsfull.

• Flindran

Varför skulle man inte kunna döpa sitt barn till Adolf?! och idacatherine, du skriver att du skulle reagera om nån presenterade sig som Adolf, och att du inte kan rå för det.....
    Det akn du väl visst rå för, man kan väl inte döma en person efter dens namn utan att vidare känna personen?! Det tycker iaf jag låter fördomsfullt....

• Eofrysina

Varför i hela friden ge ett barn ett namn som Adolf? Varje gång jag ser eller hör det namnet tänker jag bara på en person. Väljer ni det namnet så se till att även välja ett annat mer neutralt som barnet kan byta till om det vill det senare.

• idacathrine

Flindran: Men herregud, jag skulle ju inte dömma personen i sig! jag tänker på Hitler när jag hör namnet - och det är det tydligen MÅNGA som gör.

• Fraldas

Då kan det ju inte spela någon som helst roll om man döper sitt barn till Adolf, om ändå inte folk bryr sig.. eller?

• tobiasmia

Jag håller med, man tänker definitift på den lilla mannen med mustachen men jag tycker faktiskt Adolf är ett ganska fint namn. Känner en kille som heter Osama och när han sa sitt namn trodde jag först han skämtade men inte. Det var inte en unge som kom med några roliga kommentarer och han var super trevlig och omtyckt, så visst!!!

• Eofrysina

Jag hade en Oussama i min klass i skolan Fast ärligt talat vem vill ha det namnet idag?

• Hädvigg

Jag tror att Adolf är så tabu för att det inte finns så många yngre som heter det och att det därför väcker associationer till det första man kommer på ---> Hitler. Tommy, Mattias och liknande är ändå vanliga namn både bland yngre och äldre, de står inte ut lika mycket. Nynazismens glorifiering av hitler tror jag inte heller har bidragit till namnet Adolfs popularitet bland småbarnsföräldrar.

Josef Stalin ver heller ingen snäll kille...

• MaijaO

Flindran: Det är ju inte så att man tror att en person som heter Adolf per automatik får samma karaktär som Hitler. Men när man döper sitt barn så vill man ju ha ett fint namn som många skulle gilla, och då kan kanske Adolf vara lite tabu eftersom den första många tänker på när de hör Adolf är just Hitler.

• Rusty

Jag tycker också att Adolf är ett jättefint namn. Och om det inte hade burits av en galen mördardiktator så hade det säkert legat på topplistan idag tillsammans med Lukas, Oskar och William. Men jag tycker att det är för nära i tiden, i princip alla associerar Adolf med Hitler, och inte vill man ha sitt barn associerat med Hitler... Det är synd men ofrånkomligt. Fast förr eller senare bleknar minnet. Se på namnet Loke t ex, det var helt otänkbart för 100 år sedan, men allt eftersom folk tappat kontakten med den fornnordiska mytologin och färre och färre därmed associerar namnet med ondska så blir det plötsligt ett acceptabelt namn. Kanske Viggos barn kan döpa sin son till Adolf?

• MaijaO

Vet inte om mormor/farmor har så mycket att säga till om där. Det kommer säkert bli fina namn som Gunilla och Göran och alla andra 40-talist namn!

• Oboy06

Känner en som har en son på ca 8 år som heter Adolf. Men tyvär visst hajar man till.

• kristinah

under mina två graviditeter var det typ det enda namnet jag aldrig kunde tänka mig att döpa mitt barn till.

För mig är det tyvärr a big no no.

så fick dottern heta Alice och vem har inte namnsdag på samma dag som henne - jo Adolf...så jag antar att Alice är den kvinnliga formen av Adolf....så det blev det namnet ändå på nåt sätt...

så mitt svar är att jag nog inte skulle ge mitt barn det namnet.....

• Rusty

Namnen Alice och Adolf har olika ursprung, båda kommer från forntyskan men de betyder helt olika saker. Så det är bara en tillfällighet att de delar namnsdag i Sverige.

• Laddad

Måste tyvärr erkänna att jag tycker att namnet Adolf nog har gjort sitt. Synd att en person ska få förstöra för så många. Det är ju egentligen inget fel med namnet Adolf.

• kristinah
    Rusty skrev 2007-03-26 14:26:28 följande:
    Namnen Alice och Adolf har olika ursprung, båda kommer från forntyskan men de betyder helt olika saker. Så det är bara en tillfällighet att de delar namnsdag i Sverige.
    oki - då kan jag andas ut...
Svar på tråden "Får" man döpa ett barn till Adolf?