• MaijaO

"Får" man döpa ett barn till Adolf?

Min killes gammelfarfar hette Adolf-Henrik och vi började diskutera namnet Adolf under graviditeten. Magen fick heta Adolf och personligen så tycker jag att det är ett vackert namn. Nu är vi inte tillräkligt modiga så pojken fick heta Viggo istället när han väl blev född. Men många reagerade på att vi kallade magen för Adolf.
    Anser ni att man kan döpa ett barn till Adolf eller är det fortfarande för tidigt efter 1945 för detta. Om ni inte tycker att man kan det, när tycker ni då att det skulle kunna vara ok att börja döpa barn till Adolf igen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-19 16:29:16:
    Eftersom jag satte ordet får innon situationstecken så vet jag att det är juridiskt lagligt att döpa ett barn till Adolf. Frågan är om man "kan" göra det ur social asspekt.

• Svar på tråden "Får" man döpa ett barn till Adolf?
  • 2006ängel

Det finns många i Sverige som heter Tommy, tänker ni på Tommy Zethraeus då????

• 2006ängel

kanske dax att ändra på det då?

Får vi en son så ska jag helt klart ha med Adolf som förslag på namn, kul om det inte är så många andra som heter det....
    Om folk sen väljer att tänka på Hitler när de träffar min som så är det ju deras promlem och mäst synd om dem!!! *fniss*

• MaijaO
    Om du har modet så tycker jag att du ska det. Det är ett jätte vackert namn.
  • 2006ängel

Ja, jag tycker oxå det är jätte fint,...
    får vänta och se om det kommer någon son, vet inte om jag är så modig att jag vågar skaffa ett barn till ;)

• Cindra

2006ängel: Nej, jag tänker på min bror, han hette Tommy. (dog -94)
    Zethraeus brott var givetvis avskyvärda, men går ändå inte att jämföra med Hitlers...enl. min åsikt.

• 2006ängel

klart det inte går att jämföra,...mem det är oxå hämskt och det ska man inte glömma!!!

• Cindra

Ja, visst var det hemskt....
    Man gör ju också associationer hela tiden...omedvetet. Jag kan tex. inte köra på motorvägen förbi Kode utan att tänka på det hemska mordet som hände där, vid Ingetorpssjön. Tänker på Johns kompis, han som var med då det hände. Idag är han vuxen - undrar hur han mår idag...
    Namnet Juha för ju omedelbart tankarna norrut...cyklar o kyrkogårdar...
    Mattias heter min pojk, så morden i Falun tänker jag ju inte på när jag tänker Mattias. Däremot efternamnet Flink - då går tankarna genast till Dalarna.
    De flesta personnamn och ortsnamn vi stöter på kan vi nog oftast koppla NÅGOT till, positivt eller negativt. På gott o ont...!

• Älskade Ängel

Varför skulle man inte kuna döpa sitt barn till Adolf?
    Om man skulle tänka så om alla mer lr mindre otrevliga kända figurer som levat så skulle ju namnen ta slut förr eller senare.

♥+♥=♥♥♥?
  • Anastasia81

Om vi hade fått en son hade jag velat att han skulle hetat Fritz. Min svärmor sa att det var att nazistnamn och inte alls gick för sig. Känner personligen inte till nån ökänd nazist som hette Fritz. Finns däremot ökända nazister med namn som Albert (speer)eller martin, oskar m.m. och albert, martin och Oskar anses ju inte vara några nazistnamn. Kan absolut förstå att namnet Adolf är laddat, skulle inte själv välja det. Har några kända nazister(namn) nedan.
    Ska tillägga att jag absolut inte själv är nazist eller delar några
    av deras åsikter

* Oskar Dirlewanger
    * Joseph Goebbels
    * Hermann Göring
    * Rudolf Hess
    * Reinhard Heydrich
    * Heinrich Himmler
    * Adolf Hitler
    * Adolf Eichmann
    * Martin Bormann
    * Josef Mengele
    * Karl Dönitz
    * Ilse Koch
    * Ernst Röhm
    * Albert Speer
    * Josef Terboven
    * Amon Goeth
    * Joachim von Ribbentrop
    * Baldur von Schirach
    * Arthur Seyss-Inquart
    * Julius Streicher
    * Alfred Rosenberg
    * Karl Koch
    * Carl Clauberg
    * Erich Priebke
    * Horst Wessel

• Fraldas

Till alla er som är av åsikten "NEJ! USCH OCH FYY!!":
    Skärp er.. Så förbannat fördomsfullt av er att se ondska i ett namn. Men ni kanske tror att bara för att man heter Adolf så hatar man judar mm. Bara för att man har fått ett namn som har burits av en ond individ så betyder väl inte det att alla andra som bär/(har burit) samma namn ska behöva bli dömd/snetittad på pga vad den onde gjort..

Svar på tråden "Får" man döpa ett barn till Adolf?