• apelsingrape

Hur få igång förlossning - tips!

Jag skulle vilja få tips på hur jag får igång förlossningen (är i v. 40+ och förlossningen känns väldigt väldigt avlägsen)! Samt info om hur dessa "tips" har funkat för er..

• Svar på tråden Hur få igång förlossning - tips!
  • O Hanna O

Om inte killen har lust då, vad gör man då? har försökt med allt bad massage...några tips

• Ananaspaj

Det startar när det är dags! Låter tråkigt kanske men jag tror inte du kan "sätta igång" en förlossning som inte är redo. I så fall skulle det ju kuna starta när som helst under nio månader, med sex, städa, tvätta springa i trappor...eller hur. OCH VARNING för ricinolja, det blir magknip och gör vansinnigt ont, man kan bli sjuk. Som sagt det låter tråkigt men....fast det är ju inte skadligt att prov med en trevlig färdknäpp! Lycka till.

• Bella Bus

Min BM rekommenderade oss att boka upp lite sociala grejer o sånt veckan/orna efter bf bara för vi inte ska gå hemma o vänta. Tycker jag låter som ett helt ofarligt o bra tips

• apelsingrape

Tack för alla tips!

Visst är det säkert så att barnet kommer när det är redo - det är säkert ett råd jag själv skulle ge (speciellt om jag inte hade gått över tiden och fått känna på denna långdragna väntan)..

Jag håller igång en del - långpromenader och städning och det verkar inte hjälpa något (och hålla igång mer vill jag inte - tydligen ska det vara förenat med risker för att moderkakan lossnar och dessutom vill jag ju vara pigg om förlossningen skulle sätta igång..).

Ricinolja vågar jag inte testa på efter vad jag har läst här.. (om jag inte blir för desperat mot slutet vill säga.. ;)).

Sex låter vi också bli så länge.. även om jag är pigg känner jag mig väldigt osexig och jag tror inte min sambo har lust att ha sex med mig i det tillståndet jag är nu heller.. Ingen njutning för någon av oss med andra ord.

Hallonbladste låter intressant (och helt ofarligt). Jag har hört att det finns att köpa i hälsokostbutiker - men vad heter det då? Har sett att det går att beställa via internet men jag är nog igångsatt innan jag får hem det då. ;)

Massage - är det all typ av massage eller någon speciell typ?

• Gottegrisen

Nej, det är tufft att vila när man går över tiden... Jag gick över 9 dagar när jag väntade sonen och satt mest och lipade över att han inte ville ut. Fast efter en 4-5 dagar så vände det och jag blev helt övertygad om att bm hade glömt berätta att det inte var 2005 jag skulle föda utan 2006 dvs ett helt år till. Lycka till och hoppas att det snart startar för dig.

• Zmulan
    O Hanna O skrev 2007-03-20 11:14:38 följande:
    Om inte killen har lust då, vad gör man då? har försökt med allt bad massage...några tips
    Tag ett bad och gör det skönt för dig själv
    Dotter juli 04, BF 25 juni 07
  • Zmulan

Glömde säga,

Jag tog ett bad, gjorde det skönt för mig själv. Slemmisen gick i badet efter det. På natten så gick vattnet Två dygn senare är hon född.

Dotter juli 04, BF 25 juni 07
  • apelsingrape

Gottegrisen:

Hmmn ja det måste vara så det är.. mars 2008! Det är då bäbisen kommer! ;)

Hur gick det? Kom förlossningen igång av sig självt till slut?

• Gottegrisen

Jodå, den startade mitt i natten bf+9 och jag var helt säker på att det bara var förvärkar (hade mycket förvärkar två veckor innan det startade med några vändor in och ut till förlossningen). Jag hade inte sovit så bra på några nätter och kännde att jag inte orkade nån mer vaknatt så vi åkte in direkt för att få nån smärtlindring att sova på. Väl inne och undersökt var jag öppen 5 cm och 8 timmar efter att jag vaknade så föddes Jakob. Behöver kanske inte tillägga att jag inte sov något den natten iallafall...

• apelsingrape

Det är väl nu som graviditeten börjar.. ;) Jag tycker mig inte ha varit så lättirriterad eller hormonstyrd tidigare men nu..

Alla som ringer för att nyfiket undra om det har hänt något... (svärmor har ringt varje dag den senaste tiden) gör mig vansinniga. Detta trots att de ju bara menar väl.. de bryr sig ju bara om hur det går men trots det är jag rädd för att få ett utbrott på nån av dem nästa gång de ringer. ;) *ggrr* jag vet hur jag _inte_ ska bete mig nästa gång någon går över tiden.

• apelsingrape

Gottegrisen: Härligt! :)

• kajsa27

Du undrade över hallonbladste - jag köpte det i en hälsokostbutik och då är det tepåsar som helt enkelt heter "Raspberry Leaf Tea". Det dricker jag varje dag för det ska vara bra för muskulaturen inför förlossningen, har desutom hört att det kan minska risken för att spricka! Har inga vetenskapliga bevis men varför inte testa!!

• ringblomman

Kom från bm för ett tag sen. Maken undrade lite försiktigt om tips på förlossningsstart.
    "Ut och kör på skogsväg, det är skumpigt. Fast det hjälper bara om man är mogen i livmodern. Eller ha sex" Det var hennes svar.

Ang sexet och sk färdknäppen så hade en bm på mvc där räknat ut att det behövdes ganska rejäla doser av det där hormonet i sperman (ett antal ggr med andra ord, mer än man orkar förmodligen!) för att komma upp i nivåer som anv vid igångssättning. Att förlossningen startar efter sex beror nog på om man ändå är mogen då.

Svar på tråden Hur få igång förlossning - tips!