• Anonym (qqq)

    provocera fram misshandel

    tror ni att en kvinna kan provocera sin man till att han börjar slå henne? om vi säger att han aldrig gör det annars men just när hon nämner ett väldigt känsligt ämne för honom o sedan fortsätter o slår tillbaka..tills han sätter igång ordentligt???

  • Svar på tråden provocera fram misshandel
  • uniMog

    det tror jag absolut, alla har en gräns efter vilken vi inte klarar mer. Att slå är en försvarsmekanism som man inte kan koppla bort i vissa lägen.


    Nullus Anxietus
  • Tessideluxe

    Jag tror alla kan tappa fattningen någon gång, men att tappa fattningen så man slår någon man älskar tror jag faktiskt inte alla gör. Jag har haft en pojkvän som slog näven i väggen en gång när vi var riktigt osams, men han rörde inte mig. Jag har haft pojkvänner som lämnat huset, slagit sönder en lampa osv av ren ilska men de har inte röt mig.
    Men om personen har såna tendenser så går det säkert att provocera fram. Därmed inte sagt att det är ok att slå bara för att man blev provocerad.

  • Anonym

    Visst kan man provocera fram till att man blir slagen, men det är lika fel för det att den som slår slår!

    Jag bodde med en som slog mig och jag visste precis hur jag skulle göra för att han skulle puckla på!

  • patrikiden

    Att provocera fram en misshandel är ju likadant som misshandel själv.

    Även om mannen bara knuffa undan henne för att skydda sig mot slagen ifrån henne så räknas det ju till misshandel. T.o.m genom att hålla i henne hårt, räknas.
    Tycker att det är väldigt orättvist och det finns dom som utnyttjar detta att männen inte får slå eller försvara sig mot slag ifrån kvinnan.

    Hur många män tror ni som inte anmäler misshandel från kvinnan även om hon slagit honom?

    Sedan, tappar man fattningen så gör man, detta betyder ju att man förlorat kontrollen och då vet man inte vet om i detta ögonblick att det är en person som man älskar.

    Men varför uppträder en person som älskar en sådär provocerande?

    Jag har varit nära själv en gång, men gjorde inget. Tjejen hade varit otrogen i ett år med en annan och visste precis hur hon skulle sårar mig enormt och slå mig.
    Jag är absolut ingen våldsamperson, tvärt om. Alla mina vänner tycker att jag är som en snäll björn.

    MVH Patrik

  • mjukisvicki

    ibland kan jag nog tycka att en kvinna kan nog behöva sig en smäll. för provecerar man tillräkligt länge och många gånger så till slut så kan jag förstå att det kommer en smäll,
    och om nu kvinnan är så jävla dum att hon måste provecera så förtjänar hon fan smällen.
    men det skillnad på en örfil och misshandla någon

  • Josean

    5 § Den som tillfogar en annan person kroppsskada, sjukdom eller smärta eller försätter honom eller henne i vanmakt eller något annat sådant tillstånd, döms för misshandel till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (1998:393).

    6 § Är brott som i 5 § sägs att anse som grovt, skall för grov misshandel dömas till fängelse, lägst ett och högst tio år.
    Vid bedömande huruvida brottet är grovt skall särskilt beaktas, om gärningen var livsfarlig eller om gärningsmannen tillfogat svår kroppsskada eller allvarlig sjukdom eller eljest visat särskild hänsynslöshet eller råhet. Lag (1988:2).

    Kan nog inte hålla med om att försvara sig själv genom att "knuffa undan någon som slår mig" är misshandel, men så klart beror det på hur knuffen ser ut. Om någon kommer och ger en smäll på armen med öppen handflata och man knuffar den andra med all kraft man har så den trillar bakåt och slår huvudet så att den får en hjärnskakning, kan jag tycka att det är övervåld.

    Det är ju inte så att någon bara tryker på en mental-knapp och så glömmer man att det är fel att slå. Provokation går succsesivt fram. Blir man provocerad kan man be den andra att sluta och föra en diskution i stället. Fungerar inte detta kan man välja att lämna stället. Gå. Man har valet.
    Killar är ofta starkare än tjejer och därför blir skadorna oftare värre när en kille slår en tjej men så klart ska inte tjejer slåss heller.

    Dessutom, vad är provocerande? Det är ett väldigt luddigt begrepp som också skiljer sig från person till person. Genom att säga att "jag slog för att hon/han provocerade mig" lägger man över våldsansvaret på den andra(när du provocerar så slår jag, så se till att inte provocera mig!), när det i själva verket är helt upp till en själv att bestämma om man ska drämma till någon eller inte. Då är det bättre att säga att den andra personen gjorde saker som fick mig att bli så arg att jag slog. Då står man själv för sin egen handling.

  • Anonym

    BS - den som slår för att den känner sig provcerad kommer hitta anledningar att slå...

    jag tror absolut inte att man kan få alla att slå utan det är en spärr man har eller inte. och har han den inte, lägga benen på ryggen och spring!!!

  • syd

    annonym...
    "BS - den som slår för att den känner sig provcerad kommer hitta anledningar att slå...

    jag tror absolut inte att man kan få alla att slå utan det är en spärr man har eller inte. och har han den inte, lägga benen på ryggen och spring!!!"

    Tänk en gång till nu vem är då hon som provocerar.. det finns 2 delar av problemet och nu gällde det om "tror att en kvinna kan provocera sin man till att han börjar slå henne"

Svar på tråden provocera fram misshandel