• Sugardynamite

Bonusen vill med på dotterns klassresa!

I tio år snart har min dotter levt i två familjer och det har inte alltid varit smärtfritt.
    Mest för att hennes bonusmamma överengagerar sig.
    Jag har länge försökt tänka att så länge min dotter är nöjd och glad så får jag ta det. Hellre att bonusmamman engagerar sig för mycket än tvärtom så att min dotter känner sig utanför när hon är hemma hos sin pappa.

Men det finns ju gränser med allt.
    Vissa saker tycker jag inte att hon har något att göra med eftersom det är saker som rör mig och hennes pappa som är föräldrar.
    Jag har ingenting emot att min dotters bonus finns där, stöttar, hjälper, och lever med min dotter eftersom hon är en del av hennes familj!
    Men jag tycker också att det finns en gräns för hur långt bonusars engagemang skall sträcka sig och där bara föräldrarnas tar vid.
    Föräldramöten, utvecklingssamtal, läkarbesök osv.

Men nu har jag hamnat i en situation som jag inte riktigt vet hur jag skall lösa.

Min dotter skall på klassresa med sin klass snart och jag har anmält mig som en av fyra föräldrar att följa med för att se över min dotter och hennes klasskamrater i några dagar.
    Jag har en liten bebis hemma, och det känns inte helt lätt att lämna honom med pappa i två nätter eftrersom jag fortfarande ammar, men för min dotters skull så vill jag följa med henne. Jag har ju missat nästan halva hennes uppväxt eftersom vi har 50/50 växelvis boende, och jag känner att det känns viktigt för mig att få finnas där för henne.

Nu till problemet.
    Min dotters bonusmamma har också anmält sig som medföljande förälder.
    Hon dök upp tillsammans med pappan på föräldramötet och när handuppräckning gjordes för att se vilka föräldrar som ville följa med så räckte även hon upp sin hand.
    Jag och hon kommer inte jättebra överrens direkt, och det känns minst sagt olustigt att hon skall följa med på denna resa, och dessutom dela stuga med mig (och de två andra föräldrarna). Jag har ingenting emot henne som person, men jag har inget intresse att dela min roll som bioförälder med henne i situationer som dessa, och jag känner verkligen att hon i det här fallet går över gränsen in på mitt ansvar och min roll som förälder.
    Jag vet inte hur jag skall tackla situationen!!
    Jag vill inte vara bitchen som säger att hon inte får följa med, men jag känner också att jag inte vet om jag klarar att åka tillsammans med henne. Skall jag då som mamma stå tillbaka för bonusens skull? När hon VET att jag inte vill detta?
    Jag har ingen lust att åka på resan om vi båda åker när jag vet att det kan uppstå osämja och DET om något vore väl väldigt dåligt för min dotter!!
    Vad fan skall jag göra? Skall jag skita i att åka bara för att hon åker, eller skall jag åka ändå och riskera en för jävlig resa för alla inblandade, eller skall jag ta strid och se till att hon inte åker?
    Det känns som att jag rent lagligt som förälder borde ha något att säga till om i detta när det gäller min dotter och bonusen faktiskt inte är förälder.
    Bara det att hon dyker upp på föräldramöten utan att prata med mig om det först känns inte okej.
    Vad tycker ni?

• Svar på tråden Bonusen vill med på dotterns klassresa!
  • Sugardynamite
    Incommunicado skrev 2007-04-27 19:12:28 följande:
    Åka ihop med dig vore nog inte kul som bonusmamma, och kanske som du skriver onödigt med flera. MEN:Jag tycker att hon har rätt att vara med på möten och annat utan att fråga dig, hon frågar sin sambo förstås. Det är hennes liv också och hon "tvingas" leva med och ta ansvar för ditt barn till vardags och ska väl få njuta lite av den frukten också??? Hon är ju förälder - i praktiken, blod är inte allt!
    Nej. Hon har inte rätt att vara med på möten om inte jag ger henne fullmakt. Så sa de på familjerätten på kommunen när jag pratade med dem häromdagen.

Hon skall inte alls tvingas ta ansvar för mitt barn. Det är min och pappans uppgift. Och det är pappans uppgift att se till att hon vet om det.
  • Sugardynamite
    Anna 84 skrev 2007-04-27 13:11:52 följande:
    jag har 5 st bonus barn å en bio .... jag har varit på varenda utveklinssamatal föräldramöte .... alalt å jag bryr mig inte om deras mamma är där eller inte jag har åkt med på klassresor .. har tillokmed varit klass förälder .....Så jag tycker Ts ska vara glad att det är non som bryr sig om sin dotter ......åk bägge då ser inge problem i det .... huvudsaken barnen får det bra .....å har roligtmen det ända som stör ts verkar det som är henens stolthet att sin egen dotter kan tycka om en annan människa som inte är hennes mamma
    Det är knappast min stolthet som är problemet i det här fallet. Det ligger väldigt mycket annat, och betydligt större saker i grytan som jag inte vill gå in på här.
  • Tuvelisa

Förstår att du blir irriterad! Klart att det är du som ska åka.
    Blir väl lite konstigt om ni åker båda om det bara är fyra föräldrar som ska med och två av dem hör till samma barn. Så du får nog prata med bonusen även om det känns jobbigt. Hoppas det löser sig!

• TerrorMorsan
    TerrorMorsan skrev 2007-04-26 18:36:09 följande:
    vem vill dottern ha med då??
    **TerrorMorsan Speaking**
  • Anna 84

vem har sakt att det ska vara spänt då? ingen ....å prata med familjerätten å kommun mm Tycker jag är LÖJLIGT ... som sakt väx upp

å va inte så bitter av att ppapan har en sambo som bryr sig ......

• Tettan

Anna84 - det kanske är du som ska växa upp?

Det kan finnas många orsaker som vi inte vet om som gör att läget är spänt mellan bio- och bonusmamman. Och om det är spänt så är det inget man bara kan "trolla bort" för att man vill det.

• Ess

Varför inte göra så att om resan är på pappans vecka så åker bonusmamman och är den på din vecka så åker du, så är det ingen som inkräktar på den andres revir.

• Maria med 3

Har hon och dottern ett bra förhållande? I såna fall skulle jag känna att jag med gott samvete kunde stanna hemma med bebisen (som ammar säger du).
    JAg har aldrig känt att det varit jobbigt (när barnen hade en bonusmamma som brydde sig) att bonusen tagit del av föräldramöten mm. Barnen har ju också velat ha med bonus på en del saker.
    Jag har sett det som att vi är en vusen till som kan dela på ansvaret även om man som förälder ändå har huvudansvaret.

Fast det är sån som jag är. Jag skulle utan problem låta farmor eller farfar rycka in som ställföreträdande i samma situation.

Om du väldigt gärna vill åka med och tror att det kommer fungera (med eller utan bebisen med, jag hade med min 2 månders på en klassresa som klassförälder och det fungerade super) så prata lite med bonusen och säg att det kanske blir lite spänt och kluvet för dottern om ni båda åker med. Då kanske hon inte känner att hon kan slappna av och umgås med nån av er av rädsla för att såra nån.

• Damien och Adrian

Du har ju redan bestämt dig för vad du tycker så varför fråga oss andra? Det är uppenbart att du inte vill ha med henne, inte ens på möten, beror det på att du är rädd att barnet ska älska flera? Hon har ju ansvar för ditt barn vare sig hon vill eller inte, hon lever ju med barnet också! Anser du verkligen att hon bara ska stå och se på? Då funkar den relationen aldrig, vare sig med ditt barn eller med ditt ex. Kanske är det det du vill... om du inte vill det - tala med henne, dra upp tydliga gränser utan att sätta dig på henne - ha en dialog.

Sugardynamite skrev 2007-04-28 12:19:39 följande:
    Incommunicado skrev 2007-04-27 19:12:28 följande:
    Åka ihop med dig vore nog inte kul som bonusmamma, och kanske som du skriver onödigt med flera. MEN:Jag tycker att hon har rätt att vara med på möten och annat utan att fråga dig, hon frågar sin sambo förstås. Det är hennes liv också och hon "tvingas" leva med och ta ansvar för ditt barn till vardags och ska väl få njuta lite av den frukten också??? Hon är ju förälder - i praktiken, blod är inte allt!Nej. Hon har inte rätt att vara med på möten om inte jag ger henne fullmakt. Så sa de på familjerätten på kommunen när jag pratade med dem häromdagen.Hon skall inte alls tvingas ta ansvar för mitt barn. Det är min och pappans uppgift. Och det är pappans uppgift att se till att hon vet om det.
Svar på tråden Bonusen vill med på dotterns klassresa!