• Sugardynamite

Bonusen vill med på dotterns klassresa!

I tio år snart har min dotter levt i två familjer och det har inte alltid varit smärtfritt.
    Mest för att hennes bonusmamma överengagerar sig.
    Jag har länge försökt tänka att så länge min dotter är nöjd och glad så får jag ta det. Hellre att bonusmamman engagerar sig för mycket än tvärtom så att min dotter känner sig utanför när hon är hemma hos sin pappa.

Men det finns ju gränser med allt.
    Vissa saker tycker jag inte att hon har något att göra med eftersom det är saker som rör mig och hennes pappa som är föräldrar.
    Jag har ingenting emot att min dotters bonus finns där, stöttar, hjälper, och lever med min dotter eftersom hon är en del av hennes familj!
    Men jag tycker också att det finns en gräns för hur långt bonusars engagemang skall sträcka sig och där bara föräldrarnas tar vid.
    Föräldramöten, utvecklingssamtal, läkarbesök osv.

Men nu har jag hamnat i en situation som jag inte riktigt vet hur jag skall lösa.

Min dotter skall på klassresa med sin klass snart och jag har anmält mig som en av fyra föräldrar att följa med för att se över min dotter och hennes klasskamrater i några dagar.
    Jag har en liten bebis hemma, och det känns inte helt lätt att lämna honom med pappa i två nätter eftrersom jag fortfarande ammar, men för min dotters skull så vill jag följa med henne. Jag har ju missat nästan halva hennes uppväxt eftersom vi har 50/50 växelvis boende, och jag känner att det känns viktigt för mig att få finnas där för henne.

Nu till problemet.
    Min dotters bonusmamma har också anmält sig som medföljande förälder.
    Hon dök upp tillsammans med pappan på föräldramötet och när handuppräckning gjordes för att se vilka föräldrar som ville följa med så räckte även hon upp sin hand.
    Jag och hon kommer inte jättebra överrens direkt, och det känns minst sagt olustigt att hon skall följa med på denna resa, och dessutom dela stuga med mig (och de två andra föräldrarna). Jag har ingenting emot henne som person, men jag har inget intresse att dela min roll som bioförälder med henne i situationer som dessa, och jag känner verkligen att hon i det här fallet går över gränsen in på mitt ansvar och min roll som förälder.
    Jag vet inte hur jag skall tackla situationen!!
    Jag vill inte vara bitchen som säger att hon inte får följa med, men jag känner också att jag inte vet om jag klarar att åka tillsammans med henne. Skall jag då som mamma stå tillbaka för bonusens skull? När hon VET att jag inte vill detta?
    Jag har ingen lust att åka på resan om vi båda åker när jag vet att det kan uppstå osämja och DET om något vore väl väldigt dåligt för min dotter!!
    Vad fan skall jag göra? Skall jag skita i att åka bara för att hon åker, eller skall jag åka ändå och riskera en för jävlig resa för alla inblandade, eller skall jag ta strid och se till att hon inte åker?
    Det känns som att jag rent lagligt som förälder borde ha något att säga till om i detta när det gäller min dotter och bonusen faktiskt inte är förälder.
    Bara det att hon dyker upp på föräldramöten utan att prata med mig om det först känns inte okej.
    Vad tycker ni?

• Svar på tråden Bonusen vill med på dotterns klassresa!
  • Tuplan

Har nu inte läst alla inläggen men jag tycker att du absolut INTE skall fråga din dotter vad hon vill... Hon vill ju naturligtvis inte såra dig eller sin bonusmamma.

• chicago1

Jag satt och läste tråden som börjar bli väldigt lång nu och jag måsta erkänna att jag log.
    Det är så typiskt oss kvinnor tror jag att vilja väl men också att hålla hårt på sitt.
    jag kan förstå biomamman att hon vill åka, å jag kan förstå bonusmamman att hon vill åka.
    Sen har det blivit två läger på denna tråd en för bio en för bonus, när det igentligen ska vara ett läger som är vad är bäst för dotten.
    Å vad är bäst för dotten
    1) att båda åker och det blir irriterad stämmning,
    2) Att båda åker, båda försöker, bidrar och förstå och en slags relation växer fram.
    3) Biomamman åker dotten får dårligt samvete
    4) biomamman åker och dom har det skitkul för att bonusmamman, bio och dotten pratat så alla är överens.
    5) bio åker bonusmamman mår skit
    6) bonus åker och har skitkul för alla har pratat
    7) bonus åker å dotten har dårligt samvete för mamman
    8) bonus åker och bio mår piss.

• Sicali
    chicago1 skrev 2007-05-07 21:11:30 följande:
    Jag satt och läste tråden som börjar bli väldigt lång nu och jag måsta erkänna att jag log.Det är så typiskt oss kvinnor tror jag att vilja väl men också att hålla hårt på sitt.jag kan förstå biomamman att hon vill åka, å jag kan förstå bonusmamman att hon vill åka.Sen har det blivit två läger på denna tråd en för bio en för bonus, när det igentligen ska vara ett läger som är vad är bäst för dotten.Å vad är bäst för dotten1) att båda åker och det blir irriterad stämmning,2) Att båda åker, båda försöker, bidrar och förstå och en slags relation växer fram.3) Biomamman åker dotten får dårligt samvete4) biomamman åker och dom har det skitkul för att bonusmamman, bio och dotten pratat så alla är överens.5) bio åker bonusmamman mår skit6) bonus åker och har skitkul för alla har pratat7) bonus åker å dotten har dårligt samvete för mamman8) bonus åker och bio mår piss.
    Jag säger rakt och enkelt, självklart är det du so skall åka och bonusen stanna hemma!
  • chicago1

sicali:
    Är det så självklart, bio åker, bonus stannar hemma och dotten mår dårligt, får dårligt samvete och har med andra ord kanske en jätte tråkig resa.

• Sicali
    chicago1 skrev 2007-05-07 21:19:15 följande:
    sicali:Är det så självklart, bio åker, bonus stannar hemma och dotten mår dårligt, får dårligt samvete och har med andra ord kanske en jätte tråkig resa.
    Det är som du säge kanske, varken du eller jag vet hur det kommer bli oavsett vilket alternativ ts väljer. Självklart vet jag ju av din lista att dämma vad du tycker är det ultimata men du kan inte veta att det kommer bli som alternativ två om båda åker med heller. Ibland kan människor försöka till tusen men man kan inte tvinga sig till att tycka om någon och det blir troligtvis ändå en spänd stämmning som går ut över dottern.
  • chicago1

sicali: jag håller med dig till vis del men försöker man inte igen och igen kommer ju bio och bonus aldrig att kunna vara tillsammans, å vem ska då få gå på studenten, bröllopet mm?
    Så ibland kanske jag säger kanske en jobbig situation för att det ska komma någe bra ur det för att det inte bara ska fortsätta vara jobbigt och att dom om och om igen hamnar i samma dilemma förstår du mig?

• Sicali
    chicago1 skrev 2007-05-07 21:37:29 följande:
    sicali: jag håller med dig till vis del men försöker man inte igen och igen kommer ju bio och bonus aldrig att kunna vara tillsammans, å vem ska då få gå på studenten, bröllopet mm?Så ibland kanske jag säger kanske en jobbig situation för att det ska komma någe bra ur det för att det inte bara ska fortsätta vara jobbigt och att dom om och om igen hamnar i samma dilemma förstår du mig?
    Jo jag förstår precis hur du menar och håller med dig till viss del. Men jag tycker inte att just en klassresa som sträcker sig över flera dagar är ett bra tilf att börja bygga en rellation, då är det bättre att börja kanske bara en dag i taget eller så.
    Sedan kan jag tycka att bonusen kunde unnat mamma och dotter den tiden fö sig själva. Har ts bar sin dotter halva tiden kan jag så väl förstå att hon vill ha den resa för sig själv, i slutändan är det ju faktiskt hennes dotter och bonusen är just bonus.
  • Mumzzan

Jag håller med Agni i allt hon säger! Jag har själv varit bonusmamma till två barn där biomamman inte brydde sig så värst mycket men jag skulle ALDRIG ta ett sånt övertramp! Jag hade isf frågat biomamman först och hört hur hon tyckte.. och om då biomamman skulle åka så skulle jag definitivt INTE åka! skulle vara som vikarie.. inget annat!
    så jag tycker att du ska ta ett snack med exet och hans fru!
    jag tycker INTE att du ska fråga dottern! hon ska inte behöva stå emellan och "bestämma"! det är vuxnas grej!
    lycka till!

• Agni
    chicago1 skrev 2007-05-07 21:19:15 följande:
    sicali:Är det så självklart, bio åker, bonus stannar hemma och dotten mår dårligt, får dårligt samvete och har med andra ord kanske en jätte tråkig resa.
    Ja så självklart är det. Det kommer då aldrig på fråga att nån bonus åker med på min dotters klassresa så länge inte jag blivit tillfrågad FÖRST! Detsamma gäller min sambo. Han åker inte en millimeter så länge min dotters far inte gett sitt godkännande, men det är nog det sista jag behöver oroa mig om. Han skulle aldrig falla sig in! Jag har fört samma dialog med bonusmorsan i fråga som med min sambo.
    Får dåligt samvete? Rak och ärlig kommunikation och en bra förklaring räcker för att en 10-åring ska förstå anser jag..MEN jag skulle däremot förklara att om hon hellre vill ha med bonusen (som förhoppnigsvis är lite roligare än mamma och mer som en vän) så skulle det vara helt ok för mig. OM det var dottern som ville det.
    Men jag skulle som sagt ine fråga dottern om detta...Jag vet att hon helst har med sin mamma
    Lovas mamma
  • Agni

TS
    Hur går det förresten? Åker ni båda två?
    *nyfis*

Lovas mamma
Svar på tråden Bonusen vill med på dotterns klassresa!