• Sugardynamite

Bonusen vill med på dotterns klassresa!

I tio år snart har min dotter levt i två familjer och det har inte alltid varit smärtfritt.
    Mest för att hennes bonusmamma överengagerar sig.
    Jag har länge försökt tänka att så länge min dotter är nöjd och glad så får jag ta det. Hellre att bonusmamman engagerar sig för mycket än tvärtom så att min dotter känner sig utanför när hon är hemma hos sin pappa.

Men det finns ju gränser med allt.
    Vissa saker tycker jag inte att hon har något att göra med eftersom det är saker som rör mig och hennes pappa som är föräldrar.
    Jag har ingenting emot att min dotters bonus finns där, stöttar, hjälper, och lever med min dotter eftersom hon är en del av hennes familj!
    Men jag tycker också att det finns en gräns för hur långt bonusars engagemang skall sträcka sig och där bara föräldrarnas tar vid.
    Föräldramöten, utvecklingssamtal, läkarbesök osv.

Men nu har jag hamnat i en situation som jag inte riktigt vet hur jag skall lösa.

Min dotter skall på klassresa med sin klass snart och jag har anmält mig som en av fyra föräldrar att följa med för att se över min dotter och hennes klasskamrater i några dagar.
    Jag har en liten bebis hemma, och det känns inte helt lätt att lämna honom med pappa i två nätter eftrersom jag fortfarande ammar, men för min dotters skull så vill jag följa med henne. Jag har ju missat nästan halva hennes uppväxt eftersom vi har 50/50 växelvis boende, och jag känner att det känns viktigt för mig att få finnas där för henne.

Nu till problemet.
    Min dotters bonusmamma har också anmält sig som medföljande förälder.
    Hon dök upp tillsammans med pappan på föräldramötet och när handuppräckning gjordes för att se vilka föräldrar som ville följa med så räckte även hon upp sin hand.
    Jag och hon kommer inte jättebra överrens direkt, och det känns minst sagt olustigt att hon skall följa med på denna resa, och dessutom dela stuga med mig (och de två andra föräldrarna). Jag har ingenting emot henne som person, men jag har inget intresse att dela min roll som bioförälder med henne i situationer som dessa, och jag känner verkligen att hon i det här fallet går över gränsen in på mitt ansvar och min roll som förälder.
    Jag vet inte hur jag skall tackla situationen!!
    Jag vill inte vara bitchen som säger att hon inte får följa med, men jag känner också att jag inte vet om jag klarar att åka tillsammans med henne. Skall jag då som mamma stå tillbaka för bonusens skull? När hon VET att jag inte vill detta?
    Jag har ingen lust att åka på resan om vi båda åker när jag vet att det kan uppstå osämja och DET om något vore väl väldigt dåligt för min dotter!!
    Vad fan skall jag göra? Skall jag skita i att åka bara för att hon åker, eller skall jag åka ändå och riskera en för jävlig resa för alla inblandade, eller skall jag ta strid och se till att hon inte åker?
    Det känns som att jag rent lagligt som förälder borde ha något att säga till om i detta när det gäller min dotter och bonusen faktiskt inte är förälder.
    Bara det att hon dyker upp på föräldramöten utan att prata med mig om det först känns inte okej.
    Vad tycker ni?

• Svar på tråden Bonusen vill med på dotterns klassresa!
  • Sugardynamite
    Anna 84 skrev 2007-04-28 20:27:26 följande:
    vem har sakt att det ska vara spänt då? ingen ....å prata med familjerätten å kommun mm Tycker jag är LÖJLIGT ... som sakt väx upp å va inte så bitter av att ppapan har en sambo som bryr sig ......
    Men nu får du ge dig. Jag har knappast kontakt med familjerätten på grund av DET HÄR!

Incommuicado: Tro mig. Jag har försökt allt. Bristen på dialog är knappast från min sida.

Vi har prata om gränser förut. Flera gånger.
    Jag har inga som helst problem med att hon bryr sig om och älskar min dotter. Det tycker jag är skitbra. Men måste finnas gränser för vad som är mitt jobb som mamma och hennes som bio.
  • Sugardynamite

Ess: Det är faktiskt ett ganska bra förslag.

• Anna 84

Ts jag förstår inte mig på dig hur du tänker åk bägge så är det klart sen

• Ess

Ts: Ja, för funkar inte kommunikationen så kanske det är bättre att dela upp det klart och tydligt så behövs det inga diskussioner sen när sådana här grejjor dyker upp.

• Tettan

Anna84: Om kommunikationen inte funkar, så tror inte jag det är någon bra idé att åka båda två. Som bäddat för konflikter, och det tycker då jag dottern kan få slippa undan.

• TessaS

Jag tycker inte det är konstigt att du känner som du gör.

Eftersom stämningen mellan er inte är bra, så tror jag inte din dotter skulle trivas med att ha er båda med.
    Prata med pappan, eller prata om det allihopa om du tror att det funkar utan skitkastning.

Jag är själv bonus och skulle ALDRIG tränga mig på vid sådana tillfällen. Även om jag och min sambos ex kommer bra överrens så skulle jag kolla med henne först. Ja, jag har rätt till att lägga mig i en del i barnens liv, men min rätt är begränsad.

• Williams farmor

Jag har flera bio-barn och en bonus som bor stadigt med oss.Jag tycker att vågskålen är svår,vad ska jag göra alt. inte göra??
    Det blir alltid jag som går på utvecklingssamtal trots att jag tycker den bio-mamman ska gå och gärna tillsammans med pappan,men hon har inget intresse alls för det och jag är ju verkligen intresserad av hur det går för bonusen och vill hjälpa henne.Oftast får jag skit av bio-mamman trots att jag försöker att stå tillbaka.Gör jag si så är det fel och gör jag så så är det oxå fel,enligt bio-mamman.Ingen lätt sits för varken mig eller barnet.
    Vad kan man göra då inför klassresan?Ja,enklast är väl att försöka att prata med pappan och checka av dottern vad hon vill.

• Sugardynamite

Självklart väger dotterns ord mycket i det här fallet.

Tack så jättemycket alla som har gett råd och synpunkter åt båda hållen.

Som det ser ut nu så åker vi båda två. Även om det känns olustigt, (och att bonusen dessutom måste skaffa barnvakt till sina egna två bio-barn), så ids jag inte bråka. Men det har kännts bra att få lufta sig härinne och tänka igenom saken många gånger om.

Tack alla!

• Agni

TS

Som vanligt så ska det tjafsas i varenda tråd. En massa bonusmorsor som rusar in och totalförsvarar sina positioner, som man sett tröttsamt mkt av här på FL. Jag personligen anser att denna tråd mer var riktad lite BIO föräldrar som kanske varit i liknande situationer. Inte till bonusar som nu tråden handlade om!
    Nej acceptera det inte. ÖVERHUVUDTAGET! Jag tycker du ska dra dina gränser, och gör det ordentligt. Hon har ingen rätt. Och flera här i tråden skriver att ska du inte lyssna på dottern, var tacksam att bonusen bryr sig bl bla bla. MEN nu var det väl lite respekt du ville ha? Du vill inte att bonusmorsan ska köra över dig hit och dit , utan du vill att hon ska respektera dig som mor till din dotter? Eller har jag fel? Så ser jag det alle fall. Du skulle säkert inte protesterat så vilt om bonusmorsan frågat dig vad du tyckte om saken, om du skulle tycka det var ok osv, eller hur? Då hade du alle fall haft en valmöjlighet, och den har du rätt till.
    Sen finns det bousmorsor som skrivit i din tråd att du ska ta hänsyn till så många år osv.BULLSHIT, en bonusmorsa är inte och kommer aldrig att bli en förälder till sitt bonusbarn så länge båda biologiska finns med i bilden på ett eller annat sätt. Varken i biosarnas ögon eller barnens. Och nån skrev oxå att man fick acceptera dela med sig av posten som förälder. HA HA never! Löjligt! Stå på dig, allvarligt!! Vad blir hennes nästa drag? Ger man fingret kan dom komma att ta hela handen!
    Prata med henne i lugn o ro och försök få henne att förstå, berätta din syn på saken.. och är hon då det minsta bright i skallen så fattar hon ju galoppen?
    Om inte annat, så skulle inte jag tveka att dra in mina juridiska rättigheter. Jag visar aldrig någon respekt om jag inte får den tillbaka!
    Självklart är det underbart med bonusföräldrar som bryr sig osv , som finns där som en extra vuxen och ledsagare.Men det behövs i dom flesta fall inga extra föräldrar!
    Lycka till!

Lovas mamma
  • vinterbabyn

Agni; skriver under dina ord!

Svar på tråden Bonusen vill med på dotterns klassresa!