Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Truls mamma

chockad över midjemått!!

Jag väger 74kg till mina 174cm BMI=24 (normalviktig) Jag får alltid höga att jag är så tunn i överkroppen, har allt fett på rumpan och låren, typisk päronform. Nu läser jag att midjemått över 80cm på kvinnor är skadligt. Jag har 84cm!!!!!!! Vad har ni för midjemått? Låter inte det här lite sjukt??? Jag är alltså i riskzon för hjärtkärl sjukdomar!!!!!!!!!!!!

• Svar på tråden chockad över midjemått!!
  • solsken

Var det inte 88 cm som var farligt?
    Jag håller på och ska gå ner men än så har jag som du, 84 cm.

• Truls mamma

solsken!
    Bantar du? Tränar?
    Jag är en riktig soffpotatis och skulle behöva komma igång.

• Starkast

De "nya rönen" säger ju att man inte ska gå på bmi, utan att det är bukfetman som är det skadliga.

Jag har BMI på 23, men i mina papper i vården står att jag är buköverviktig.

• Eisa

vem fan är inte buköverviktig?

hatar såna där fucking riktlinjer

• listo

"För kvinnor med midjemått över 80 centimeter och män med midjemått över 94 centimeter ökar risken för sjukdomar, midjemått över 88 centimeter för kvinnor och över 102 centimeter för män innebär en hög risk för sjukdomar"

Jag vågar inte kolla mitt midjemått, men det är betydligt större än 88 cm i alla fall *S*

• ÄngelBängel

Jag har ett BMI på 22,5 och ett midjemått på 80. Blev också shockad när jag insåg att jag var 6 cm från riskvärdet.

Zima: Problemet med sådana "fucking riktlinjer" är att de är satta med medicinsk risk. Man ser att över de centimetrarna ökar risken för sjukdomar. Det är inte så att ett gäng tyckare sätter sig ner och bestämmer ett värde bara för att vara taskiga och ge alla tjejer dåligt självförtroende.

• Eisa

ängelbängel

hoppas du även förstår att dessa fucking riktlinjer ändras med tiden?

• Nyfikenglad

Tror att min BMI är 22 (174 cm, ca 62 kg). Mitt midjemått är ca 75 cm.Jag tycker det är skrämmande att det ska vara farligt att ha ett midjemått över 80 cm, med tanke på att jag alltid upplevt mig själv som smal. Stämmer verkligen det där med 80 cm ?? I så fall är det ruggigt många som ligger inom riskområdet!!

• Starkast

Min MIDJA är inom måttet. Det feta sitter under midjan....
    Men det har jag aldrig sätt mått på. Konstigt med tanke på att det lär vara mer buk än vad midjan är....

Svar på tråden chockad över midjemått!!