Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Truls mamma

chockad över midjemått!!

Jag väger 74kg till mina 174cm BMI=24 (normalviktig) Jag får alltid höga att jag är så tunn i överkroppen, har allt fett på rumpan och låren, typisk päronform. Nu läser jag att midjemått över 80cm på kvinnor är skadligt. Jag har 84cm!!!!!!! Vad har ni för midjemått? Låter inte det här lite sjukt??? Jag är alltså i riskzon för hjärtkärl sjukdomar!!!!!!!!!!!!

• Svar på tråden chockad över midjemått!!
  • Rulltrappa

jag har ett bmi på 17,5 men har en väldigt rak kroppsbyggnad utan någon särskilt markerad midja. mitt midjemått är också 84 cm, men eftersom jag vet att jag inte är fet så tar jag det med en rejäl nypa salt...

• mammacatta

Skillnaden mellan bukfett och rumpfett är ENORM! Bukfettet är sånt som kloggar igen hjärtat och "rören" så man får proppar.
    Rumpfettet används när man tex ammar och är inte alls lika farligt.
    Det kallas ister när det sitter på magen och är dessutom ofta lite hårdare. Det är vanligare på karlar, men de kan ha mer än vi innan det blir riskfyllt.

• Eisa

men hallå hallå

underhudsfettet på magen är inget ister
    och det är underhidsfett vi kvinnor ofta har

det är "den hårda kulan" som gubbar ofta har som är farlig, inte det sladdriga som hänger över byxkanten.

• pompes pappa

Okej. och VAR mäter man, också en ständig fråga.
    Vid naveln? På det smalaste stället? Eller på det tjockaste?

• Starkast

Mitt fett under midjan är då rakt inte hårt
    utan riktigt sladdrigt. Och har inga bebisar, så lär inte amma bort nåt heller. tyvärr.

• NiXxI

Såg att någon skrev någonstans att enligt Oprah så skulle man "hålla in" magen och sen mäta på det smalaste stället tydligen för att få rätt fett-mått...Vet inte om det stämmer dock.

Oavsett så skulle det vara intressant och veta den andra gränsen...hur litet midjemått som anses vara skadligt också.

En Loppa och en Räka och mitt livs verk är fulländade
  • pompes pappa

Nixxi: det låter ju lovande. Jag har hört att man ska mäta efter en utandning sen en bit nedanför naveln. Lär ju skilja rätt mkt mellan måtten

Jag tar gärna det första. Älskar Oprah

• ÄngelBängel

Zima: De medicinska riskgränserna varierar med tiden, men det är inte alls säkert att de korrigeras åt det hållet man vill. Gränserna för vad som t.ex. anses som högt blodtryck har sänkts flera gånger. Återigen så ändras inte gränsvärdena på en höft utan av medicinska underlag, ffa stora studier där man följer en population.

• skriva

Truls mamma: Om du tittar på bmidirekt.se, ser du att den övre gränsen för kvinnor ligger på 88 cm:s midjemått. Den nedre gränsen börjar alltså vid 80 - dvs om du är 1,54 lång kanske du kan börja fundera på centimetrarna om du har det midjemåttet, men inte om du r 174 cm lång. Förstår du? Du är ju lång och har dessutom antagligen en jättebra midja/höftkvot, som gör att du ändå inte har risk för hjärt-/kärlsjukdomar.

Det är folk som lagrar fett runt midjan och inte på höfteran som behöver oroa sig lite mer, inte vi "päron". På bmidirekt.se kan du också kolla din midja/höftkvot. eller om det heter midja/lårkvot. Jag minns inte så noga.

pompes pappa: Man mäter midjan där den är som smalast, inte nedanför naveln. Där är ju inte midjan, det är ju magen. Kolla ett måttschema på tex. H&M:s hemsida så ser du var midjan mäts på kvinnor. Kanske tänker du på var man mäter midjan på män? Det brukar vara i navelhöjd.

• Mrs Smith

Midjan är väl det smalaste stället på kroppen. Typ som ett timglas. Min midja sitter ovanför naveln i alla fall. En bit nedanför naveln har man ju början på höften... Eller har jag fel?

Svar på tråden chockad över midjemått!!