Blodpalt.
Jag är jättesugen på blodpalt. Bara ett litet problem:
HUR GÖR MAN???
Jag är jättesugen på blodpalt. Bara ett litet problem:
HUR GÖR MAN???
Ja du.. de ska vara blod, salt, mjöl och mjölk men hur mycke av vad har jag ingen koll på....
Går det lika bra med vatten? Mjölkallergiker här.
Ska det inte vara kokt potatis i?
Vet faktiskt inte om de funkar med vatten.. borde de ju göra.. Jag kan inte själv utan de är min mamma som brukar göra.. Hon har nog både mjölk och vatten nu när jag tänker efter..
Kokt potatis??? tja.. inte vad jag vet. Mamms har då inte i något annat..
Undrar om ni talar om samma typ av blodpalt? Jag som är norrbottning har ätit blodpalt som en variant av vanlig pitepalt (dvs med potatis). Mina släktingar från Uppsala pratar om blodpalt som är någon typ av paltbröd som är som något torrt bröd som man köper och blötlägger i vatten eller om det är mjölk, och äter med något tillbehör, kommer inte ihåg vad. Hur som helst kallas båda dessa saker för blodpalt men är HELT olika saker.
Jag menar BLODPALT med stekt fläst, lingonsylt och smör. MUMS!
Å jag menar samma blodpalt fast jag skippar fläsket.. ;)
Magdan
Hur gör man då?
Oj, nu blev det allt litet svårare för det har jag aldrig gjort själv. Jag vet bara att jag fick det hos farmor någon gång när jag var liten. Jag skulle dock gissa att man gör ungefär som när man gör vanlig palt (dvs pitepalt med rimmat fläsk i mitten), men att man blandar i färskt blod i smeten. Pitepalt kokas, och det gör man väl antagligen med blodpalten också. Fast persolnilgen tycker jag att pitepalt är godast när man sedan steker upp den någon dag senare. Det skulle jag tro att blodpalten också är.
Men i blodpalt är de absolut inte potatis..
Har prata med mamma nu och i hennes blodpalt är de blod, salt, mjöl, mjölk och vatten. Men sen gör hon smeten på känn så hon visste inte hur mycket av vad men säger att de ska vara en trög "deg" och man ska inte vispa för mycke. Rulla bollar eller klicka med skedar ner i kokande saltat vatten och vänta tills dom flyter upp så är dom färdiga..
Bara en fråga: Var får ni tag på blodet?