• Svar på tråden Blodpalt.
  • Razzla

I affären..  ;)

Se i mina ögon att jag ler
  • Razzla

Nej de gör de nog inte.. Jo i norr finns de nog.

Men ärligt så har jag aldrig sett de i en affär här i halmstad.

Jag vet inte vilket blod ni vill ha men de mamma gör är allltid på renblod. De finns på vilken affär som hellst hemma i norrbotten.. 

• Jasmine1984
    Razzla skrev 2007-03-26 12:46:18 följande:
    Nej de gör de nog inte.. Jo i norr finns de nog. Men ärligt så har jag aldrig sett de i en affär här i halmstad. Jag vet inte vilket blod ni vill ha men de mamma gör är allltid på renblod. De finns på vilken affär som hellst hemma i norrbotten..  Se i mina ögon att jag ler
    Okej, bor i Stockholm och har aldrig sett blod som säljs i affärerna. Blev lite nyfiken bara på var man hittar det...
    Våra dagar i bilder: robinw.bilddagboken.se/
  • Razzla

fast nöt smakar konstigt..  Flört 
    Vet att hon provat med nöt och de blev inte så bra alls.. däremot ska de tydligen bli bra om man blandar. 

• anezka
    Blodpalt5 dl nötblod
    2½ dl vatten
    4 dl grovt rågmjöl
    1 msk salt
    1½ tsk vitpeppar
    ca 10 dl vetemjöl

Koka upp 5 liter vatten + 3 msk salt tillls det kokar rejält
    Blanda alla ingredienser väl
    Forma paltar med mjölad hand
    Lägg ner några i taget i det kokande vattnet
    Koka ca 15 minuter
    Äts med smör och/eller lingonsylt
    smaklig måltid Detta recept gjorde min farmor och hon är från gällivare
  • nicke nyfiken76

Jag måste nog prova att göra blodpalt idag. Hmm. Kanske jag ska köpa en falukorv att steka istället om det riktigt går åt h-vete.

• anezka
    nicke nyfiken76 skrev 2007-03-26 12:50:44 följande:
    Jag måste nog prova att göra blodpalt idag. Hmm. Kanske jag ska köpa en falukorv att steka istället om det riktigt går åt h-vete.
    du steker väll fläsk bredvid ? i så fall behöver du bara makaroner fall att du misslyckas
  • nicke nyfiken76

anezka
    Det har du ju alldeles rätt i. Tänkte inte så långt. Makaroner och stekt fläsk är ju inte heller så dumt. Nu blev jag ju sugen på det också.

• anezka
    nicke nyfiken76 skrev 2007-03-26 13:07:07 följande:
    anezkaDet har du ju alldeles rätt i. Tänkte inte så långt. Makaroner och stekt fläsk är ju inte heller så dumt. Nu blev jag ju sugen på det också.
    aj fasen det blir till att det blir beslutsångest
    glöm inte skirat smör om du väljer blodpalt samt lingonsylt hmm synd att gubben min är vegeterian annas hadde det blivit blodpalt här oxå vart riktigt sugen men nu plir det pitepalt med potatis i och rimat flösk i stället
  • Fröken Sophia

sorry detta är slightly OT men... Magdan - håller helt med om att pitepalt blir sååå gott när man steker den några dagar senare.

• Razzla

Sen har jag ett tips.. De går utmärkt att frysa ner blodbalt och steka när man har lust..  =)

Jag har tagit ner lite färdig palt hem till halmstad så jag kan äta när jag har lust..

• Yes I am

Måste fråga: Om man inte hittar blod i butiken, var går man då ?
    (Göteborg)

• Jag är den bästa mamman dom har
    Isyndra skrev 2007-05-19 16:44:03 följande:
    Måste fråga: Om man inte hittar blod i butiken, var går man då ?(Göteborg)
    slaktarna
    mamma till tre 0212, 0408, 0701
Svar på tråden Blodpalt.