• jajjaB

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

tänkte berätta om den diskriminering jag upplevde igår tack vare min sjukdom...
    jag vill inte använda mig av titlar eller namn så jag låtsas vilja ha ett jobb som bagare i den omorganisation vi ska gå igenom på jobbet.
    jag går till min närmsta chef och vi pratar lite strött om det där bagar-jobbet och jag vill veta av honom vad som krävs av mig för att få det jobbet, varpå han säger: man kan inte vara sjuk som bagare.... jag blir helt ställd, och säger att jag är dålig nu men framtiden kan vi ju aldrig veta något om!! han säger igen att man måste vara där som bagare, det kan bli svårt om man är sjuk...
    J*vla gubbe rent ut sagt! vad arg och lessen jag blev! Jag kan ju kanppast veta hur jag kommer att må i framtiden, ska jag inte ha samma förutsättningar som alla andra för det???? Tyvärr sa jag inte mycket just då till honom, men det knagde mig resten av dagen/kvällen och jag var jättelessen. Pratade även med några jobbarkompisar om det och de fattade kanppt att han var sann... nU funderar jag på att gå vidare med det här i företaget. Det är inte heller första gången han kläcker ur sig något så korkat...
    Till saken hör att jag har en kollega som redan jobbar som bagare, och hon har en annan sorts autoimmun sjukdom, MS, men hon kan minsann jobba som bagare...?

grrr, arrrgghhhh, brrrr, fnyyyyssss
    (är lätt irriterad som ni säkert förstår)

• jajjaB

Gnagde mig resten av kvällen... ska det ju stå

• jajjaB

Fru U, jo jag ska ta upp det med fackombudet eller vad det heter på jobbet... och så ska jag ta det med min chefs chef har jag bestämt.
    Men det är jobbigt att processa, om ni förstår vad jag menar... jag är så känslig nu och nära gråten hela tiden, pga att jag mår så dåligt. Man är i ett utsatt läge minst sagt...

• jajjaB

Tack för stödet alla

AB prutt o Bajs, det låter som en SKITbra affärsidé!

Ang det där med analsex, så fick jag faktiskt den frågan när jag sökte läkare för mina tarmproblem på VC! jag blödde och berättade det, varpå han frågade om jag brukade ha analsex...
    Jag var helt oförberedd på den frågan!! Så jag blev tomatröd i fejjan! Och då verkade det väl ännu mer konstigt precis som att jag blev tagen på sängen... (oj vad fyndigt)

Lällas, ha det så bra i Barcelona! Ni kommer säkert att få det underbart!

Nalla, jag ska få en ny medicin, jag skrev om den tidigare, det kanske du missade jag kommer inte ihåg vad den heter...
    det blir bara som kortvarig behandling, eftersom den är så stark, den innehåller arsenik sa min läkare! låter ju lite läskigt!

cyberkram och kjam och kramis

• jajjaB

Grådis, ha det så bra i helgen om vi inte hörs innan!!

kör försiktigt

• jajjaB

hej!
    Tack för stödet alla, säger jag igen
    jag har nu "landat" lite och känner mig inte lika blödig idag som igår. jag ska gå vidare med ärendet, men har inte fått tillfälle ännu. nästa vecka ska jag berätta för fackombudet, så får jag se hur han tar det och vad han säger. det jobbigaste med hela grejjen är ju att han är min chef fortfarande och kommer så att vara fram till hösten, samt att han är med och beslutar vilken tjänst jag kommer att få... suuurt, sa räven, men jag ska ta tjuren vid hornen!! jag tänker inte ta mer skit!

Lällas, det där med vätskebrist och migrän, det är inget som stämmer för mig. Jag kan bälja i mig vatten, men får ändå migrän. För mig är det alltså något annat som triggar igång det... mens, stress, dålig mat och dåligt med sömn, det är dom faktorerna jag har kunnat koppla det till. Du får försöka klura på vad det var som hände den dagen eller dagen innan, sen kanske du kan se ett mönster! Lycka till

68an, vilken skitstövel till läkare! Ibland undrar man ju hur de fick sin legitimation, eller om de har köpt den på svarta marknaden... *suck* Den läkaren som frågade mig analsexfrågan, han gjorde även en rektoskopi på mig, det får de göra på VC (skandal kan jag tycka nu i efterhand!) och inte nog med att han var på väg in i fel hål vid ett tillfälle så sa han till mig att jag hade ngt på tarmväggen, det kunde vara en polyp eller en tumör... chockad gick jag därifrån och fick sen remiss till KS, där de kunde konstatera UC, inga polyper eller andra grejjer så långt ögat kunde se... grrrr, vad orolig han gjorde mig i onödan!! jag trodde ju jag fått samma sak som min pappa hade, på honom upptäckte de en tumör i tarmen för ca 10 år sedan, som de sen tog bort, men han hade hela buken full med tumörer ett kort tag efter det!

Mumlin, det vore fantastiskt om du kunde följa med! Vi håller tummarna! Och det är ju kul att höra att du faktiskt har bra värden Jag blir oxå pirrig av nytt folk, emn det kommer inte ta många minuter innan vi är igång och chattrar, eller vad tror du???

Kram kram

• jajjaB

Nio, hur mår du??? håller du dig på benen?

• jajjaB

krya på dig Nio, nu ska jag hämta min gullunge på dagis!

hoppas jag kan smyga in lite senare och se hur ni mår

Kram jajja

• jajjaB

68an, det är inte klokt vad inkompetenta de är ibland läkarna! han verkar ju bra pantad den du var hos också! Så säger man väl inte!!? Jag har också gjort rekto många ggr nu utan att behöva laxera, och oftast har man ju diareer och då är det lätt att se ändå säger dom. (experterna iaf)

Lällas, vad pinsamt med läckaget, jag förstår det! men det var ju skönt att det var din livskamrat och ingen annan som låg bredvid Är det vanligt att det läcker från stomin?
    Din jobbarkompis verkar faktiskt rätt pantad, ursäkta ordvalet, utbildning eller ej, att vara ansvarsfull och ha sunt förnuft måste ju vara viktiga egenskaper i erat jobb! ALLA kan vi göra misstag och göra bort oss, frågan är bara hur många ggr...
    Intressant att din chef inte har en susning, kanske ligger hemma och sussar gott i godan ro

Skytten, jobbar du inte längre som ssk? du skrev "jobbade", så jag antar att du jobbar med annat idag
    Mår du så pass bra att du jobbar 100 %?

Ha en trevlig kväll alla! Kram

• jajjaB

det låter besvärligt med påsar som trillar av osv! måste man ha extra påsar med sig precis som man har blöjor till barn utifall det skulle hända en olycka!?
    vad är det för ljud stomin ger???

Per, välkommen hit! tråkigt att du har drabbats, inte bara av UC, även psc och hep c, hemska tanke! hoppas du inte är alltför bitter på sjukvården efter den hemska tabben... men jag förstår om du är det!!

Skytten, det låter som en förståelig anledning till att sluta jobba som ambulans-ssk! hehe
    trivs du att jobba 50%? själv jobbar jag 100% i vanliga fall, men för tillfället 80% så att min dotter inte ska vara så långa dagar på dagis... men just nu är jag dålig och därför är jag glad att det bara är 80%, hade aldrig klarat 100% just nu!
    oj oj vad jag svamlar

ha en underbar helg alla! kram

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7