Inlägg från: malvas mam |Visa alla inlägg
  • malvas mam

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

Molle72: Sövd 14 gånger på 6-7 år, varför är det nödvändigt? När man väl har ställt diagnos så har man väl, eller??

Hur mår din dotter i dag? Hur ofta mår hon dåligt?

Just nu är det jag som är förkrossad, medan Linnea mår ganska bra. (Fast det borde hon inte göra med tanke på de värden hon hade, sa läkaren...)

//Anna

• malvas mam

Nallatalla: Nej, det är verkligen inte rättvist... det känns bara som att vår familj har drabbats av lite väl mycket just nu. Att vi fortfarande är en familj, kan ibland kännas konstigt, att vi liksom inte har gett upp...

En annan fundering: Hur klarar man som mamma att vara "stark"? Jag vill inte visa Linnea hur ledsen jag egentligen är, för jag kommer själv ihåg att det absolut värsta som fanns var när mamma eller pappa var ledsna (som när mormor dog ex). För om de visade sin sorg över något, då försvann liksom all trygghet, det var ju de som skulle stå för det... och just nu gråter jag mest hela tiden, men är ju nu på jobbet...

//Anna

• malvas mam

68an: Linnea har ännu inte fått någon diagnos, men hennes värden tyder på tarminflammation. Hon ska göra coloskopi om cirka 5-10 dagar.

Molle72: Jag vet vad du pratar om, vi har även en dotter med Downs syndrom, så en del ska få allt... (Hon heter Malva, därav mitt nick, eftersom det vantligtvis är saker kring henne som jag dryftar här på FL...)

Vill också säga TACK till alla som skriver här till mig - just nu betyder det allt, det finns ingen annan runtomkring som riktigt förstår...

Mitt i allt så står Linnea, och tycker själv att hon mår bra! Jag pratade just med hennes fröken om att hon kommer att var borta lite från skolan, med tanke på coloskopin osv, jag passade då på och fråga om hon hade märkt något på Linnea, men nej hon tyckte att hon var precis som vanligt...

//Anna

• malvas mam

Just det en fråga, om det finns ett medel som man bara behöver dricka 2 glas av (Phosforal), varför skriver de då ut Laxabon, där du måste dricka 3 liter???

//Anna

• malvas mam

En till fundering: När nu Linnea gör sin coloskopi, är det då säkert att man utifrån den kan ställa en korrekt diagnos, crohn, uc eller något helt annat?
    Läste exempelvis nyss att mjölkproteinallergi kan ge tjocktarmsinflammation med blodiga diarrer.

Hur kan de ge rätt diagnos??

//Anna

• malvas mam

Men OM det nu finns alternativ till detta "saltvatten" som ska drickas inför coloskopin, varför får man inte alltid det då?? Det verkar ju vansinnigt att en nioåring ska dricka 3-4 l om det finns ett alternativ...grrr, redan irriterad på sjukvården...

//Anna

• malvas mam

jajjaB: Angående det andra medlet som man bara behöver dricka 2 glas av istället för Laxabon, så heter det Phosforal.

//Anna

• malvas mam

Nu har Linnea fått tid för sin coloskopi, på onsdag blir det. Då ska hon göra BÅDE coloskopi och gastroskopi. Vet någon varför? Det var innan bara prat om coloskpoi. Gastroskpoi gjorde hon för tre år sedan när hon fick sin diagnos gluteninotelrans. Nu blir hon ju sövd, så det spelar ingen roll egentligen, men jag undrar...

Läste om er diskussion om ärftlighet och mag/tarmåkommor, och här finns varken någon annan i släkten eller stressigt/dåligt leverne, Linnea är ju bara nio år. Linnea har ju haft glutenintolernas i tre år, det är nog det enda "udda". Hon var stark och frisk som bebis, jag ammade helt i åtta månader, jag har aldrig rökt eller haft någon infektion eller sjukdom under graviditeten, har alltid ätit "rätt" och motionerat - så här känns det inte som någon ärftlighet...

Men jag tror ju på slumpen, det är ju inte många som får ett barn med downs syndrom heller, och det har jag ju också lyckats få...

//Anna

• malvas mam

Lägger in min fråga igen och ser om någon har ett svar...

Nu har Linnea fått tid för sin coloskopi, på onsdag blir det. Då ska hon göra BÅDE coloskopi och gastroskopi. Vet någon varför? Det var innan bara prat om coloskpoi. Gastroskpoi gjorde hon för tre år sedan när hon fick sin diagnos gluteninotelrans. Nu blir hon ju sövd, så det spelar ingen roll egentligen, men jag undrar...

//Anna

• malvas mam

Jaha, nu har jag fastnat i Annika Lagerhorns bok "Ulcerös kolit - så blev jag frisk från min obotliga tarminflammation" - är det någon som har läst den??

Verkar ju enkelt, sluta äta och din tarm mår bra! Njaa, kanske inte riktigt så, men det var en massa saker som man inte skulle äta, så skulle nog tarmarna och magen fungera...

//Anna

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7