• kontirio

    Leka med tanken: sportbil..

    Satt och kollade på Top Fuel och drömde mig bort lite..

    Säg att man har ett par mille över och skall köpa en sportbil. Vad blir det för någon? Motivera gärna, och om tråden ballar ur till att handla om turbo vs kompressor eller liknande så gör det inget. Ju mer info desto bättre för sådana som mig, som inte har någon aning om skruvkompressor, bi-turbo etc

    Själv kan jag inte bestämma mig. Vet att kraven är att bilen skall kunna användas i vardagsbruk med barn i, oavsett hur tät jag någonsin blir så köper jag inte en renodlad sportbil som tas fram 3 ggr per år. Sedan vill jag hellre ha kompressor än turbo. Beror mest på att jag gillar bilar med drag genom hela registret, istället för en turbokick vid ca 3-4000 varv. Körde en 911 Turbo en gång, var helt sanslöst. När kicken gick igång slängde och krängde den, inget för "vardagsförare" som jag.. Någon som har tips på bra kompressorbilar?

    Kom igen nu, spåna på.. drömmen är fri!


    An nescis, mi fili, quantilla sapientia mundus regatur?
  • Svar på tråden Leka med tanken: sportbil..
  • MagnusP

    Vet att du sa 1 miljon, men efter några bra investeringar så fick jag värdet att öka. Titta på Mercedes-Benz SLR McLaren, säger bara SANSLÖST!!!

  • kontirio

    Hey, ett PAR mille.. en mille räcker inte långt idag. Eller iofs, en M5 kombi kanske.

    Någon motorintresserad som vill hoppa på en turbo vs kompressor-tåget? Sitter och kikar på renodlade sugmotorer, som BMW M5 (hur fan får de den så snabb utan överladdning??), versus Audi S6 Avant, versus Mercedes C55 (den är väl kompressormatad??). Personligen föredrar jag bilar som kan användas som bruksbilar med, fast man kan blåsa förbi bondracerbilarna (särskilt Lancer EVO och Subaru Impreza WRX)..


    An nescis, mi fili, quantilla sapientia mundus regatur?
  • Tvillingfarsa

    Aston Martin Vanquish helt klart en favorit.

    En Ford Mustang Shelby skulle inte sitta helt i vägen heller.

  • Ångan

    Antingen långfärdsbilen Brabus Rocket, Mercas CSL serie (länk: brabusrocket.blogsome.com/ ).

    Eller om man är sugen på "rallystuket" så lockar Subaru Impreza Type 25 med ca 425hk orginal. Den kör ifrån både porsche gt3 och ferrari 430 på bana... inte illa för en japans "familjesedan"
    länk till imprezan:



    Sen så lockar ju självklart alltid en porsche 996 GT2

    Sen så får man väl lägga till en singelturbo konverterad supra mkiv med ca 1000hk

    En gammal grp.B rallybil skulle inte heller sitta fel. Spelar ingen roll oavsett det blir audis1, ford rs200, lancia s4, peugeot 205 T16 evo2...ja..alla duger
    Lancia S4:an har för övrigt både turbo och kompressor. (länk :

    )

    Ja, drömma kan man ju alltid göra

  • Dad

    Jag blev ganska avundsjuk på en granne hemma. Fattar inte att man vågar ha en sådan här ståendes på gatan (Japp, den är röd): www.ruf.se/modeller/RTurbo.php
    Löjligt snabb, fyrhjulsdrift och hänger av i princip allt... Gaah. Var får alla sina pengar ifrån???

    Annars gillar jag både Aston, Maserati och gamla Corvetter. Inte så mycket för Ferrari och Lamborghini eftersom de utstrålar "Jag vill verkligen synas och höras i min pippigula jättetuffa sportbil".

  • cruZZe

    Dad: 4wd är bara till fördel vid acc ilåga farter Men jag skulle inte grina om någon kastade en RUF-posse på mig

  • ilskobert

    porsche är det självklara valet, den enda som jag vet kan piskas runt på bana en hel dag, för att sen glida iväg för en liten roadtrip med damen, och som tål vinter i sverige ifall det skulle behövas.

  • kontirio

    Det intressanta vore att försöka ta med en Babytravel syskonvagn i en Porsche, tillsammans med nödvändig packning för en 2åring, en 1månaders, samt trycka in en fullstorleks bilbarnstol och ett babyskydd.. Nej tacka vet jag bilar som kan användas som bruksbilar med


    An nescis, mi fili, quantilla sapientia mundus regatur?
Svar på tråden Leka med tanken: sportbil..