• Mamisita

Domningar i handen

Mitt lillfinger och ringfinger domnar bort lite nu och då, detta har skett under någon månads tid. Har hela tiden tänkt att det går över men börjar inse att så verkar inte vara fallet. Letade lite fakta och hittade fakta om karpaltunnelsyndrom men det verkar inte vara det då det inte är tumme, pekfinger och ringfinger som domnar utan de övriga två fingrarna. Ska ringa till min husläkare och försöka boka tid så fort som möjligt men det skulle vara intressant att höra om någon här inne vart med om något liknande och hur det har gått för er?

• Svar på tråden Domningar i handen
  • Fredrica81

Bejbydåm, jag har exakt samma problem som dig. Mitt lillfinger och mitt ringfinger på högra handen domnar varje dag, särskilt när jag sitter vid datorn och använder musenFlört. Jag kan även vakna av att bägge händerna har domnat, men det kanske beror på att jag har legat på dem...

• Ningla

mitt lillfinger är värst på att domna... särskilt nu i sluter ev min grav.
    det domnar lite då och då men nu har det vart bra ett par dagar , glad för det.

♥ v.35 - Vår ♥
  • Bejjan

Så har jag hela tiden i ring & lillfingret på vänster hand, fick detta när jag väntade min lilla, som nu är över året. Det är en nerv som är i kläm, typ uppe vid armbågen, kommer inte ihåg vad den heter=) Man kan operera, men dom gör helst inte det, för det kan lätt bli ärrbildningar.

• Mamisita

Fredrica81: oj måste vara jobbigt om du är högerhänt håller på bli galen och då är det på vänster hand (är högerhänt) upplever att det blir värre då jag gör vissa rörelser tex när jag tvättar händerna.

Bejjan: en nerv i armbågen? Men vad gör man då om man inte opererar, sjukgymnastik eller något? Är det farligt på något sätt..läste någonstans att det inte var bra med domningar för länge för då kunde nerverna skadas...

• Mamisita

Måste vara N.Ulnaris (hittade med lite googlande) som kommit ikläm frågan är bara vad man gör åt saken?

• Bejjan

Jag fick ta ställning själv om jag skulle bli opererad eller inte, vet inte hur jag ska göra, han sa att det ev. inte skulle bli bättre, men nu när du skrev att du hade läst att det inte va bra att gå för länge blev man ju lite orolig, ska ringa och höra med en annan läkare, fick inte så stort förtroende för läkaren jag träffat, sjukgymnastik har inte hjälp mig...

• Mamisita

Bejjan: Är ingen expert men läste i en tråd om domningar och då var det någon som sa att det var dåligt att gå med det för länge men hurvida den faktan stämmer vet jag inte. Efter läkarbesöket på ondag vet jag kanske mer. Du får gärna berätta hur det går för dig.

• Ciara

Jag fick problem med precis de fingrarna på ena handen efter min karpaltunneloperation. Det vanligaste vid domningar i ring och lillfinger är att nerven är i kläm vid armbågen men den kan även vara i kläm vid handleden om jag förstått det hela rätt.
    Det som hjälpte mig var en skena för armbågen som gjorde att den höll sig i samma läge hela natten. Jag fick en formad skena som passade perfekt via arbetsterapin.
    Nerver som ligger i kläm någonstans retar omgivningen så att det blir lite svullet och så retar det mer så genom att ha en skena så får området vila på natten iallafall.
    Det är så som jag har förstått men jag är ju ingen expert.
    Hoppas att du blir bättre med domningarna.

• Mamisita

ciara: tack så mycket, jag hoppas också att jag får slippa dessa domningar. Hur länge behöver man ha skena? Hur tar de reda på om nerven är klämd i armbågen eller i handleden? Många frågor...

• Wewwe

Hej hej! det kan ju vara precis vad som helst..... mitt ring å lillfinger är domnade hela tiden, men jag vet ju att det beror på ms. Jag skulle tippa att det bara e en nerv i klämm precis som det skrivs ovan,men kolla upp det.mvh wewwe

• Bejjan

bejbybåm... Hur har det gått för dig???

Själv har jag ringt till doktorn igen, och så länge jag inte har ont och har besvär så är det inte farligt att ha nerverna i kläm, det kan gå tillbaka av sig själv, så det hoppas jag på=) Är nu så himla van att jag är bortdomnad i fingrarna så det är knappt jag tänker på det, men visst är det obehagligt, men så länge jag inte har ont tänker jag avvakta med operation så vi får se!

• Mamisita

Bejjan: har haft lite fullt upp det gick bra eller vad man nu ska säga. Ska vänta och se om domningarna avtar nu när jag inte längre är mammaledig. Läkaren trodde att det berodde på rörelser jag gör när jag vart hemma med bebisen, burit henne, styrt vagn mm rörelser som jag normalt inte brukade göra innan. Så jag ska avvakta och se om det blir bättre annars ska jag kontakta henne igen. Min läkare sa ungefär detsamma som din så här väntas det också och hoppas på att det ska bli bättre

• Magglo

När N ulnaris är inklämn ger det domning på lillfingret och halva ringfingret. Inklämmningen sitter då i armbågen och det gör vi oftast inget åt. Den nerven ligger väldigt ytligt där och kommer lätt iklämm. Vävnder trycker ofta på runt. Sitter det i länge och konstant kan du be att bli remmiterad till ett NHB (nervledningshastighetstest)

• Mamisita

Magglo: ja läkaren pratade om NHB men att det var väldigt lång kötid och att det  kunde göras om det blev förvärrat. Om man skulle bli tvungen att göra ett sådant test vad görs det efter resultat? (Vet inte om du kan svara men av ditt svar så tolkar jag att du är kunnig inom detta område )

• Magglo

Man gör det på en klinink för klinisk fysiologi. Kötiden är runt 4 månader dessvärre. Är det stor inklämning görs en liten, liten operation som lättar på trycket runt nerven. Oftast görs ingenting utan man har det under kontroll. Och ja, jag är medicinare och jobbar med diagnostik av hela kroppen :)

• Mamisita

Intressant yrke.....vad gick du för utbildning (om man får vara nyfiken )?

• Magglo

medicinarutbildning +inriktining mot undersökningsdiagnostik. Otroligt mycket pluggande under låååång tid, men det är väldigt intressant och finns mycket spännande att forska på :)

Svar på tråden Domningar i handen