• secordo

Fanatism om islam

Har läst en del trådar här på religion sidan och många många alltför många handlar om hur muslimer behandlas och hur vi icke muslimer är så oförstående.

Jag tycker mig att en hel del härinne uppför sig som fanatiker som med hets och häxjakt ska "omvända" oss icke muslimer och "lära" oss om islam.

Det finns vissa trådar där medlemmar t.o.m sjunker så lågt att de vill kalla oss kristna för allahs anhängare för Jesus är ju hans profet - så extremt förvrängd religionsuppfattning ni har! Bara där visar ni att ni inte respekterar andra människor och deras tro!

Varför har ni detta behov av att hävda er och er tro?

Varför visar ni ingen som helst respekt mot oss icke muslimer, varken kristna, judar eller icke troende och övriga?

Ni gnäller om att ni behandlas illa, men sluta då för sjutton att se ner och klanka på oss. Vi vill inte omvända oss till islam. Vi har vår tro och det kan ingen av er göra något åt!

Ni som diskuterar om er tro islam i en stillsam form och med respekt för oss - heder åt er! trots att ni inte är många!

Sea

• Svar på tråden Fanatism om islam
  • oOMayaOo
    cicek skrev 2007-05-16 17:21:37 följande:
    ok- men då ska alla kristna som döps följa allt som står i Bibeln?Inser du inte att en utveckling genom tiderna sker?
    Ja, alla kristna bör följa bibeln. Men ännu hellre kasta ut bibeln genom fönstret och glömma religionen.
  • cicek
    oOMayaOo skrev 2007-05-16 17:36:40 följande:
    Ja, alla kristna bör följa bibeln. Men ännu hellre kasta ut bibeln genom fönstret och glömma religionen.
    men de kristna som vill följa Bibeln idag ska leva så att mannen är den bättre halvan, aga kvinnan m.m i sverige? va bra, tur att jag inte är kristen då- eller nån annan religion!
    vi får väl ändra lite i lagarna då i sverige o andra länder så man kan följa Bibeln och Koranen eller vad det kan vara
  • oOMayaOo
    cicek skrev 2007-05-16 17:40:06 följande:
    men de kristna som vill följa Bibeln idag ska leva så att mannen är den bättre halvan, aga kvinnan m.m i sverige? va bra, tur att jag inte är kristen då- eller nån annan religion! vi får väl ändra lite i lagarna då i sverige o andra länder så man kan följa Bibeln och Koranen eller vad det kan vara
    Om kristna vill följa bibeln får de vara berädda på att hamna i fängelset. För i sverige får man inte aga nån.
  • cicek

då är det väl bra om människorna inom religionen utvecklar religionen. eftersom Bibeln är 1500 hundra år gammal så är det ju ologiskt att följa det som står ordagrant. men det finns en hel del tankar som man fortf kan ta till sig. och jag förstår inte vad som är fel med det.

• cicek
    oOMayaOo skrev 2007-05-16 17:49:28 följande:
    Religion är ologisk överhuvud taget.
    nej det håller jag inte med om. och det är en rätt onödig diskussion eftersom människor alltid har haft o alltid kommer att ha behov av en tro
  • Rataxes

Bibeltro/korantro är lika med underkännande av det egna förnuftet eller förnuft över huvud taget.

• oOMayaOo
    Rataxes skrev 2007-05-16 18:00:44 följande:
    Bibeltro/korantro är lika med underkännande av det egna förnuftet eller förnuft över huvud taget.
    Japp.
  • cicek

ja du kan ju göra det, alla som vill det. andra vill följa en religion. de flesta gör det med sunt förnuft, eftersom allt som hände för 1500 år sedan inte är rätt idag. istället läser man innebörden av det.

jag tycker inte religion är dåligt, snarare människan ibland. jag tror och vet att religion hjälper ganska många människor. men sen gör man det till sin egen tro.

jag tror på Gud- men inte på kristendomen och svenska kyrkan. så då får jag inte tro på samma Gud som dem- för då måste jag följa boken?

jag har mer förtroende för islam och i viss mån judendom. kristendom är bara byggt på mission och "tvång".

Svar på tråden Fanatism om islam