• SVSH

Varför köper man leksaksvapen till barn???

Ja, finns det några som helst bra motiv till detta så är jag intresserad.
    Kan INTE förstå det!

• Svar på tråden Varför köper man leksaksvapen till barn???
  • ConeVillage

Sen har man dessutom vapen just för att döda, inget annat.
    Bilar är ett transportmedel....som genom olyckor dödar människor.

Därför leker mina barn med bilar & inte vapen.

• Nyfiken gul

För att jag inte vill stödja vapenindustrin - så jag säger nej till vapen!

Lika självklart för mig att INTE heller köpa kamoflagefärgade kläder, våldsamma tryck på kläder, vapenrelaterad musik eller dyligt....

Barn är barn och behöver inte den verkligheten....

Det finns så mycket andra leksaker, varför skulle jag just välja ett vapen som leksak åt min son?

• SVSH

jag undrade varför man som vuxen väljer att köpa (leksaks-)vapen till barn.

• gizmolarson

ja men inte leker barn med leksakspistoler för att DÖDA..det är ju bara en "kul" leksak..

• ConeVillage

Jag kan alltså acceptera mina barn lekandes med vapen replika´s...
    sålänge dom har roliga färger i pastell....Kanske blåser bubblor och grejer.

Men om den ser helt verklig ut.
    Nej, där går gränsen!

• Veladis

Jag uppmuntrar inte lek med vapen.
    Men egentligen kn vad som helst vara ett vapen, oh ett vapen behöver inte vara ett vapen...
    Nu blev det snurrigt... Men t ex både en pilbåge och ett svärd kan t ex vara träningsredskap. Och man kan ha ihjäl någon med en golfklubba eller med ett baseballträ om man vill. Brottning och kampsporter som idrott är OK och en annan sak än riktigt slagsmål.
    Det finns också en terapeutisk funktion med att barn fantiserar och leker om sådant som är farligt och skrämmer dem.
    Så jag säger inte definitivt nej till vapen- eller krigslekarlekar. Min sambo, dvs barnens pappa, tränar svärdsfäktning, och det tycker dottern är jättespännande och har fått prova.
    Men krigsleksaker och vapen behövs inte. Vill barnen fäktas en stund eller leka poliser (och en vuxen håller koll) kan de utnyttja sin fantasi och hitta pinnar etc som fungerar som provisoriska vapen.

• Miafialoppenkorv

ser inget fel i det...

• ConeVillage
    gizmolarson skrev 2007-04-02 19:37:14 följande:
    ja men inte leker barn med leksakspistoler för att DÖDA..det är ju bara en "kul" leksak..
    Det är ju exakt det barnen gör på gården.
    Dödar varandra!
  • SVSH

gizmorarson,
    så varför hör man då vissa barn skrika åt varandra under "lek" att de ska döda den andre och pekar på honom/henne med vapnet???

Svar på tråden Varför köper man leksaksvapen till barn???