• SVSH

Varför köper man leksaksvapen till barn???

Ja, finns det några som helst bra motiv till detta så är jag intresserad.
    Kan INTE förstå det!

• Svar på tråden Varför köper man leksaksvapen till barn???
  • Tess93

Dels är det så att barn bearbetar verkligheten i leken. Att de skjuter varandra är ett sätt att bearbeta begrepp som döden och skador/smärta.

Dels är det helt enkelt så att det var det enda sonen pratade om i månader, han önskade sig verkligen den där pistolen, och då fick han den också. Att det är förbjudet med våld på riktigt kan jag lära honom ändå. Lek och verklighet är som bekant två skilda saker!

Tror heller inte en sekund att man stödjer vapenindustrin om man köper en leksakspistol - det är väl inte vapentillverkarna som gör leksaksvapen, det är väl ändå leksakstillverkarna som gör det??

• Veladis
    Håller med!!!

Beatrize74 skrev 2007-04-02 19:43:37 följande:
    Jag resonerar så här - barn kommer ALLTID att leka krig. Min tvååring byggde en pistol av duplo, pekade på mig där jag stod i köket och skrek "Pang, pang, mamma...du är dööööö"Jag blev inte arg, förstår ju förstås att han lärt sig beteendet på dagis och att det i sin tur kommit av samhället i övrigt. Däremot så blev jag lite ledsen inombords..tänkte mer att "Herregud, du vet ju inte ens att snön kommer att försvinna och att det kommer blommor ur marken, att fåglarna bygger bon av kvistar i träden och att det jorden är stor och rund och cirkulerar i rymden. Du vet inte hur ett piggsvin ser ut eller varför man måste dricka vatten...men du kan bygga ett skjutvapen av lego och koppla ihop ord till en ramsa...pang pang...du är dööö. Jag kommer inte hindra dem från att bygga pistoler med lego.Jag kommer inte hindra dem från att göra slangbellor, snida träbössor eller skjuta på varandra med kvistar som liknar gevär. Men...jag kommer inte själv stå i affären och räcka fram en hundring och köpa en plastig, blinkande, skränande k-pist till mina barn. Det är skillnaden 
  • danitra
    SVSH skrev 2007-04-02 19:34:52 följande:
    danitra,som sagt: i verkligheten.
    Ja, men för barn är det inte lika lätt att skilja på vår verklighet och den på nyheterna eller i böcker. För barn kan vapen och onda varelser vara en alldeles verklig del i sin vardag och något dom behöver bearbeta med lek.
  • gizmolarson

ja det finns ju bra mycket barnprogram som jag inte tycker att barn ska se..

lollinododda- skrev ju att han leker med den för att den ger lyser mm. inte att lära honom skjuta..

¨ööö

• SVSH

Fortfarande är frågan:
    varför köper vuxna vapenliknande leksaker till barn??

• skorpionen80

Men tror ni verkligen att barnet vill att den andre ska dö? Nej, inte ett normalt barn. Det är en lek man leker, likadant som att Pacman dör om ett spöke får tag på honom. Det är stor skillnad på att låtsasdöda och döda på riktigt. Jag tror definitivt att barn och ungdomar ser skillnad på att låtsasskjuta med någon med en leksakspistol, och att skjuta någon med ett skarpladdat vapen.

• Nyfiken gul
    Björnbröder skrev 2007-04-02 19:40:04 följande:
    Ni som inte köper leksaksvapen, hoppas ni inte låter era barn spela data/tvspel eller att dom får titta på batman/spiderman/ eller Tom och Jerry. Där är det våld så det står härliga till. Älskar Fjonte och Fjollan!
    Tom o Jerry är inte något barnprogram och har aldrig varit - det är tecknad film för vuxna..

Jag tillåter inte utpräglat våld i mitt hem så pokemon, transformersfilmer o allt vad det nu heter där dom bara skjuter och skjuter och skjuter är absolut bannlyst här hemma..

Är det inte tillräckligt med våld i samhället ändå?

Samma sak gäller dataspel.. Tids nog sitter dom där ändå med krigsspel som är en avbild av Irak-krigen och går i gymnasiet och tycker morsan är pest.. Men det är då....

Nu är mina barn små och har inget som helst intresse av att leka pang-pang och har aldrig varit, dom vill inte ens göra tennsoldater...  och vid krigslekar i skolan är dom såna som hellre står o sparkar boll än leker "pang du är död"...
  • ConeVillage
    Beatrize74 skrev 2007-04-02 19:43:37 följande:
    Jag kommer inte hindra dem från att bygga pistoler med lego.Jag kommer inte hindra dem från att göra slangbellor, snida träbössor eller skjuta på varandra med kvistar som liknar gevär. Men...jag kommer inte själv stå i affären och räcka fram en hundring och köpa en plastig, blinkande, skränande k-pist till mina barn. Det är skillnaden 
    Amen!

Svar på tråden Varför köper man leksaksvapen till barn???