Inlägg från: KickStart |Visa alla inlägg
  • KickStart

För oss läkarstudenter/läkare 2

white cheese skrev 2007-05-24 15:37:10 följande:
    Köpa legitimation? För 1500? De borde ju kunna sälja dem för bra mycket mer än så... *muttrar över CSN-räkningarna*Men har ni läst tipset i dagens metro? De varnar för att man kan gå och bränna sig i solen, men om man gör det så kan man ju alltid - jupps, smeta filmjölk på brännan!
    Jag anar en konspiration från Sveriges mjölkbönder Fundersam
    Undrar om det hjälper mot tonsillit också
    S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • KickStart
    Kalinka skrev 2007-05-24 17:15:45 följande:
    Har en till fråga till oraklet Morula (gör en djup bugning), fast andra får gärna komma med input. Jag har stött på flera trådar här på FL där folk diskuterar hur tidigt man kan få grav.symtom. En del säger att de fick symtom tre dagar efter ÄL, andra hävdar att man inte kan få symtom tidigare än tio dagar efter, eftersom embryot inte producerar HCG innan implantationen skett, som de hävdar inte sker före 10 dagar efter. Men av vad jag kommer ihåg från fysiologin så börjar blastocysten (och sånt där) producera HCG rätt tidigt, och HCG har väl en viktig roll innan implantationen, som väl tar några dagar. Dessutom tar det väl olika lång tid innan implantationen sker. I min embryologibok står det 6 dagar, inte 10.Det är väl också ett hormonellt samspel mellan blastocysten och äggstockarna? Detta skulle väl vissa kvinnor kunna känna av? Är jag helt ute och cyklar?
    Oraklet Jo man tackar *S*
    Jag tror att det man känner av är effekterna av Progesteron och Östrogen. Sedan så börjar även produktionen av HCG relativt snart efter befruktning- (som i sin tur stimulerar gulkroppen att producera östrogen i tidig graviditet)
    Så rent teoretiskt är det fullt möjligt att känna av det så pass tidigt.

Själva nidationen brukar ske 7-10 dagar efter befruktningen.
  • KickStart

Nu är jag trött...
    Stimulerar gulkroppen att producera östrogen och progesteron- ska det givetvis vara

• KickStart

Appropå mejeriprodukter
    Så var det en av de läkare som fått legitimationen på falska grunder som hävdade i sten att youghurt och gurka var det bästa man kunde ge mot bl.a. sömnsvårigheter.

• KickStart

Undrar om det ska vara salt i också?
    Han glömde att nämna det..
    Men du ta ett mått för säkerhetsskull.

• KickStart
    Kalinka skrev 2007-05-25 19:10:44 följande:
    Vet ju vid det här laget att om man smörar tillräckligt mycket kan man få folk att svara på hur krångliga och tröttsamma frågor som helst.Men det var ungefär sådär jag menade att jag trodde att det var. Om det nu inte framgick tidigare....
    Jag förstog det *S*
  • KickStart
    mamalucky skrev 2007-05-25 20:10:24 följande:
    Så gör 6-barnsmamman entré...(Såg att jag var omnämnd i första tråden *rodnar*, kändes som att tjuvlyssna - Hej Dr Cox!, som självklart kommer läsa ikapp varenda rad så fort hon kommer åt en dator )Det där med att känna grav tidigt: Jag har känt det ca en vecka innan förväntad mens alla gånger utom den första, testade dessutom + 4 dar innan sist. Det blir ju en helmysko känsla i kroppen som inte går att missa. Tror, precis som oraklet , att den mest beror på Ö o P eftersom iaf jag känner en lightversion av samma innan varje mens. Sen när hCG´t börjar stiga kommer illamåendet, alla äckliga lukter osv...Morula: Finns en viss risk att jag kommer o konkurrerar med dig om några år (en vecka kvar på T6). Men ärligt talat vet jag inte riktigt vad man gör som gyn.ob, du får gärna berätta!
    Välkommen mama!
    Kul att du har hittat hit
    Och ännu mera roligt att du vill komma och konkurera. Det tycker jag låter toppen
  • KickStart

Värme och hjärtinsufficiens är ingen bra kombination *phew*

Hoppas allt är bra med er och vilken smarrig tårta cheesen
    Önskar att man haft förmånen att fått sig en smakbit.

• KickStart

Din stackare
    Datajournaler kan vara ett gissel..*morr*

Hoppas att du snart får en välförtjänt sommarvila.

• KickStart

Kalinka:
    Nej så illa kan det väl ändå inte vara *S*

Vi har just nu en psykopat i vår omedelbara närhet. Mycket tragisk historia där en närstående till mig- som separerat från denna man- råkar enormt illa ut hela tiden.
    Smittar det?

• KickStart
    Kalinka skrev 2007-06-26 19:18:54 följande:
    SJÄLVKLART smittar det. Precis som psoriasis och cancer!Angående din närstående. När man jobbar på psyk upphör man aldrig att förvånas över hur folk kan bete sig. Har träffat patienter ggr flera den senaste veckan som har kontakt med psyk till största delen pga partnern/fd partnern oc hur h*n beter sig.
    Det är fruktansvärda saker som händer
    Jag vill tyvärr inte gå in på detaljer här i tråden men nog fasiken är det svårt att få någon rätsida på det.

Kan man rulla dom i filmjölk?
  • KickStart
    SysterHedvig skrev 2007-06-27 13:19:39 följande:
    I min klass hade vi minst en student som extraknäckte som fotomodell. Där har ni standard! Undrar om han tänker bli gynekolog.. undrar om han behöver patienter...
    *S*
    Du vet väl att alla gynekologer är SÅ vackra
    Vi extraknäcker hela tiden som modeller- idag har jag t.ex gjort reklam för någon obskyrglass i klädd en heltäckande dräkt föreställande en mjukglass
  • KickStart

Hehehe Näe så roligt ska vi inte ha det
    Och tack och lov var det ett skämt
    Vete gudarna hur jag skulle te mig som mjukglass kanske vore värt ett försök *S*

Appropå trådar mina kära kollegor och blivande sådana.
    www.familjeliv.se/Forum-5-74/m20614405.html

Nu är denna tråden levande igen- och vet ni t.om 12 veckor gamla foster kan leva utanför livmodern för det har man sagt här på FL

• KickStart

Uscha den där coolhetsstegen. Cool
    Just nu befinner jag mig nog på pinne ett. Jag är "ledig", dricker kaffe med mjölk i och äter min lunch i godan ro.

• KickStart
    SysterHedvig skrev 2007-06-27 20:12:36 följande:
    white cheese - jag har en 2 meter lång tomteluva som jag hade på mig hela december första året. Det var också lite festligt. Sedan dess är jag stämplad Morula - oh mjukglass, inledd inte en viktväktare i frestelse!
    Viktväktare där ser man
    Imponerande!
    Går det bra?
    Jag skulle behöva ta tag i den biten jag också..
    Men men var sak har väl sin tid.
  • KickStart

Hear hear Åsa!

Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2