Inlägg från: KickStart |Visa alla inlägg
  • KickStart

För oss läkarstudenter/läkare 2

Kalinka:
    "Läste hela aborttråden förresten. Har vissa människor ingen som helst urskillningsförmåga vad man kan kläcka ur sig?(ja, eller skriva då)"

Nej tyvärr så brister det grovt ibland
    Hela tråden flyttades dessutom till diverse gästböcker och det hela blev väldigt väldigt olustigt  

S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • KickStart
    SysterHedvig skrev 2007-05-02 19:30:33 följande:
    inklusive din gästbok, Morula? Folk verkar vallfärda till dig för alla frågor om abort, har du frivilligt blivit FL's abortguru?
    Nej min gästbok klarade sig fint från påhopp.
    Abortguru?! *asgarv* Undrar om man kan få det som titel
  • KickStart
    SysterHedvig skrev 2007-05-02 22:12:42 följande:
    tänk att ha det i sirlig guldpiktur på sin namnbricka
    Mmmm det vore just fint det
    Fungerar lika fint som en måltavla målad på ryggen *S*
  • KickStart

Annry:
    Uscha..
    Jag läste tråden och jag förstår inte varför någon vill riskera den egna hälsan och barnets.
    Jag vet att det tidigare var en tjej här på FL som gjorde detsamma. Fast där handlade det om sprutfobier och hon hade inte ens gått på MVC..
    Dessutom var hon Rh- och förstföderska.
    Man blir smått förskräckt!

• KickStart
    SysterHedvig skrev 2007-05-06 08:21:35 följande:
    haha MorulaAilith, jag kan gå in på nästan vilken aborttråd som helst och så hittar man trygga inlägg från dig
    Japp
    Och just nu så kryllar det av aborttrådar vilka också kryllar av dumma och ignoranta påståenden.
    Kan de inte i vartfall läsa på om embryologi/fosterutveckling innan de postar??Fundersam
    Smått oroväckande..

Kalinka:
    Uscha jag läste hennes blogg. Vilken fruktansvärd upplevelse.
    Det verkar som om det mesta gick snett p.g.a. olyckliga omständigheter och brådskande ställningstagande. Så tragiskt bara att hon var tvungen att genomlida allt detta!

Jag är själv snittad vid alla förlossningar. Är en sådan där mardröms föderska vars kropp inte alls samarbetar med "naturen"
    Har absolut inga hemska minnen eller rädslor kring mina egna sectio men varit med om andras situationer som varit nära att sluta i mild förskräckelse. Dock inget där inte spinal tagit.
  • KickStart
    SysterHedvig skrev 2007-05-06 08:34:59 följande:
    Morula - jag letade efter bilden som de pratade om i "rasist"-tråden, men hittar inget sådant alls när jag Googlar. Har du länken kvar? ... vilket kanske låter en smula knepigt, men jag tycker embryologi är jättespännande och förkovrar mig gärna i det utöver ordinarie läroplan
    Vänta så ska jag mejla över lite bilder som bl.a. används för att "peka på fasan med abort".
    Plingar snart i din inbox
  • KickStart
    SysterHedvig skrev 2007-05-06 08:41:10 följande:
    vad var det förresten för konstig abort i vecka 30+ som det pratas om i en annan tråd? Där SF mått inte stämde överrens med det framfödda barnet?
    Jo det stämmer.
    Aborten gjordes 1968 och Fundus stod i navelhöjd- ca 23-24 i SFmått. Vilket motsvarar en graviditet i vecka 23+-
    Men ut kom ett gossebarn som vägde 1400 gram som sedan avled.
    Jag tyckte att hela historien lät suspekt eftersom det påstods att läkarna inte ens hade undersökt flickebarnet utan endast lyssnat på moderns uppgifter.
    Det visade sig- via journalanteckningar att två läkare undersökt och gjort bedömningen att graviditeten var inom ramen för vad som då var gällande abortgräns 24 veckor.
    Journalen är svårläst.
  • KickStart

Nu har jag lagt till dig i min adressbok så att du har tillgång till "starkabilder"
    Där finns diverse foton på foster som enligt antiabortsidor aborterats- men enligt ob.gyn galleri handlar om intrauterinfosterdöd.
    Bilderna påstås också visa aborterade_friska_foster vars skador är orsakade av själva aborten och gärna sk. salineabortions..
    Ja du ser ju själv vad det handlar om när du tittar på bilderna och inte är det "abortskador"

• KickStart
    SysterHedvig skrev 2007-05-06 08:53:01 följande:
    oj oj oj vad tragiskt. Man får lov att hoppas att det är en engångsföreteelse, numera görs väl ultraljud innan abort?
    Oh ja!
    Det är standard i dagsläget!
  • KickStart
    SysterHedvig skrev 2007-05-06 08:55:57 följande:
    det var väl bara en bild som inte var så uppenbar, men jag skrev till din inbox. Men salineabortions utförs inte i sverige om jag förstått rätt?
    Peri.1010 visar ett foster med "Potters".
    Mejlade om det

Nej nej det användes förr för att starta ett värkarbete. Koksalt sprutades in i relativt stora mängder och det resulterade i kontraktioner av uterus.
    Det är heller inget som "bränner" fostret eller dödar det utan startar upp ett värkarbete.
Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2