Inlägg från: Kalinka |Visa alla inlägg
  • Kalinka

För oss läkarstudenter/läkare 2

Tyras föräldrar skrev 2007-05-23 21:00:35 följande:

Morula - sömnsångerskan: Stämmer det att man får annorlunda näsa av att börja äta p-piller innan man är färdigvuxen? hur mkt fys har man i näsan egentligen och hur mkt påverkar den rätt lilla dosen östrogen det rör sig om. Anledningen till min fråga är att en vettig tjej i en tråd sa att hon lärde sig när hon jobbad epå ungdomsmottagning att tjejer som tidigt börjad emed p-piller fick lite plattare näsa. Tror hon menar åt FAS-hållet.
    Eh, va? Aldrig hört förut.
  • Kalinka

Men PLATTARE näsa? Låter på nåt vis som en skröna som en BM trott på, typ som en del faktiskt kan rekommendera filmjölk (jo det har hänt). Åh, där kom den igen, filmjölken!

• Kalinka

Pappa med son och dotter skrev 2007-05-23 22:13:47 följande:

Herregud, jag e ingejör och har gjort närmare tjugo inlägg och ingen har bett mig dra åt helvete ännu (även om jag sett djävulen 666 figurera här), du har min välsignelse!
    Som jag ser det finns det tre regler om man vill hänga med i den här tråden:

1. Klaga inte över den där kassa läkaren du träffade förra veckan (får jag nog av IRL)
    2. Be inte om medicinska råd åt dig, din dotter eller kusins farbror (får jag också nog av IRL)
    3. Ha för guds skull lite humor!

De som uppfyller detta får mer än gärna hänga i den här tråden för min del.
  • Kalinka

Pappa med son och dotter skrev 2007-05-23 22:21:03 följande:

Inga problem, det ordnar vi..Tror du att din man är påväg att "trilla av pinn" snart eller? Isf kanske jag redan nu kan få en remiss med preliminärt datum?! Vilka sjukdomar gillar du bäst?
    Nja, han har en förkylning, men jag är ganska säker på att han kommer överleva den.
  • Kalinka

Pappa med son och dotter skrev 2007-05-23 22:29:16 följande:

Överskatta aldrig en riktig man, jag tror jag ska dö varje gång jag är täppt i näsan..Jag ska alltid vara värst när det kommer till sjukdomar, fråga vilket av mina ex som helst!
    Du borde fråga min man om vem som är gnälligast av oss två när vi är sjuka. Jag tror att han skulle säga att jag leder med hästlängder. Jag är döende nästan varje gång.
  • Kalinka

Har en till fråga till oraklet Morula (gör en djup bugning), fast andra får gärna komma med input. Jag har stött på flera trådar här på FL där folk diskuterar hur tidigt man kan få grav.symtom. En del säger att de fick symtom tre dagar efter ÄL, andra hävdar att man inte kan få symtom tidigare än tio dagar efter, eftersom embryot inte producerar HCG innan implantationen skett, som de hävdar inte sker före 10 dagar efter. Men av vad jag kommer ihåg från fysiologin så börjar blastocysten (och sånt där) producera HCG rätt tidigt, och HCG har väl en viktig roll innan implantationen, som väl tar några dagar. Dessutom tar det väl olika lång tid innan implantationen sker. I min embryologibok står det 6 dagar, inte 10.

Det är väl också ett hormonellt samspel mellan blastocysten och äggstockarna? Detta skulle väl vissa kvinnor kunna känna av?

Är jag helt ute och cyklar?

• Kalinka
    jannej skrev 2007-05-24 10:20:32 följande:
    japp visst är det En seriös fråga nu, man ska ju ha matte D eller om det E för att kunna söka in men en sak jag länge har funderat över är om man verkligen behöver det, sitter man och räknar avancerade formler som läkare eller används det snarare som ett sätt att gallra ut antalet sökande
    Jag skulle vilja säga att man behöver förstå ganska avancerad fysik och matematik för att hänga med. Jag trodde innan jag började läsa till läkare att man bara läste ganska basala principer. Men vi ska ju verkligen FÖRSTÅ varför tex cirkulationen fungerar som den gör i vissa situationer. Och det är mycket fysik som ligger bakom det. Och fysik bygger ju som bekant på matematik.
  • Kalinka
    SysterHedvig skrev 2007-05-24 17:18:27 följande:
    vilken embryologibok har du?man kan ju testa positivt när man förväntas få mens men före det? -kan man verkligen vara så känslig för hcg?eller har du något att berätta för oss, Kalinka?
    Nej jag har inget att berätta. Känner nada själv. Min svärmor brukar däremot berätta att hon blev våldsamt illamående (tålde inte lukten av min svärfar) långt innan mensen försvann. Första graviditeten började de planera för sitt bröllop innan mensen försvunnit för att hon hade så tydliga grav.symtom.

Jag har Human embryology av Larsen. Underbar bok, en av mina favoriter. Man har ju haft en del bottennapp genom åren. Som Lodish, cellbiologiboken. Den har jag öppnat två gånger, och somnat båda gångerna. Sen åkte den på loppis.

Att man testar positivt betyder ju bara att HCGt kommer ut i blodbanan, och vidare ut i urinen. Inte att inte HCG produceras innan. Det jag funderar på är om man kan påverkas av HCG:t indirekt via äggstockarna ändå (som i svärmors fall).
  • Kalinka
    KickStart skrev 2007-05-25 11:33:40 följande:
    Appropå mejeriprodukter Så var det en av de läkare som fått legitimationen på falska grunder som hävdade i sten att youghurt och gurka var det bästa man kunde ge mot bl.a. sömnsvårigheter.
    Har du träffat en av de där läkarna? Eller har jag missat programmet?

Har fått referat av mina kursare, men inte själv sett det. Vi har dock kommit fram till att killen som ville bli gynekolog gjorde ett felaktigt val av ST. Han borde valt psykiatri istället. Där hade han lätt kunnat gömt sig ett helt yrkesliv, utan att någon tyckt att han kunde för lite. Det finns jättemånga bra och engagerade psykiatriker, men sen har vi ju de där som man undrar om de grävt fram under nån sten eller nåt.... I alla fall i Uppsala.

Saknar en ingrediens förresten. Det ska vara olivolja i tsatsiki.
  • Kalinka
    KickStart skrev 2007-05-25 02:32:36 följande:
    Oraklet Jo man tackar *S*Jag tror att det man känner av är effekterna av Progesteron och Östrogen. Sedan så börjar även produktionen av HCG relativt snart efter befruktning- (som i sin tur stimulerar gulkroppen att producera östrogen i tidig graviditet)Så rent teoretiskt är det fullt möjligt att känna av det så pass tidigt.Själva nidationen brukar ske 7-10 dagar efter befruktningen.
    Vet ju vid det här laget att om man smörar tillräckligt mycket kan man få folk att svara på hur krångliga och tröttsamma frågor som helst.

Men det var ungefär sådär jag menade att jag trodde att det var. Om det nu inte framgick tidigare....
Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2