Inlägg från: Kalinka |Visa alla inlägg
  • Kalinka

För oss läkarstudenter/läkare 2

Ojojoj, vilken tårta! Är grymt imponerad.

Nu har jag tagit upp kriget. Ett företag som heter Washclean har ringt till oss, trots att vi anmält oss till NIX. Har nu mailat konsumentvägledaren. Det här företaget ska få sina fiskar varma. Han som ringde hade dessutom mage att påstå att de hade nya listor från NIX. Vilket skitsnack! GRRRRR!!

Har varit och shoppat inför jobbet som börjar på måndag. Nu har jag bränt mycket skattepengar (till råga på allt makens skattepengar, han ångrar nog att han gjorde mig till medkontohavare och uttagsberättigad). Det enda som saknas är en (sommar)kofta eller två! Undanbeder mig gliringar och gapskratt angående psykiatrikerkoftor.... Grejen är att jag har kommit på varför folk har kofta. Det är liksom lagom nivå på finheten. Kofta säger "Jag inger förtroende, men är samtidigt NÄSTAN som er". Kavaj distanserar från patienterna, och utan kofta kan man misstas för patient (hemska tanke).

• Kalinka

Jag måste bara dela med mig av min entusiasm. Jag har ett eget kontor!!! Med två fina gröna fåtöljer också. När jag kom hem igår kväll dansade jag och hoppade av glädje. Jag har ett eget kontor!!! Jag är skitfjantig just nu, men det skiter jag i... Jag tänker njuta av det så länge jag kan, dvs tills jag är utarbetad och slutkörd av alla jourer och alla patienter jag redan har uppbokade på mottagning, ensam. Redan imorgon har jag tre patienter....

Angående att behandla manliga och kvinnliga läkare olika så är jag rejält trött på att ssk säger "Men är ni inga killar, vad tråkigt", när vi kommer ett helt gäng tjejer till en avdelning.

• Kalinka

Jag håller inte riktigt med henne om att gynekologer satsar lågt (annat än rent kroppsregionmässigt då). Men kom igen nu, vilka är de coola specialiteerna? Ska vi göra en lista?

Och, nej, jag är inte alls uttråkad, jag har bara träffat tre deprimerade patienter idag, och nu gör jag allt för att slippa diktera, för jag är helt slut i huvudet, det finns en gräns för hur många olika sätt man kan säga mmmm på ett förstående sätt.

Tänk, jag dikterar alldeles själv nu, inget kandidat här inte!

• Kalinka

1. Neurokirurger
    2. Thoraxkirurger
    3. Vanliga kirurger
    4. Stor odefinierbar grupp, med gynekologer, ÖNH, ortopeder, urologer mfl.
    5. Invärtesmedicinare av alla de slag, infektionsläkare.
    6. Allmänläkare och psykiatriker
    7. Hudläkare och ögonläkare
    8. Socialmedicinare

Graden av coolhet avgörs av hur mycket jour man har, om man opererar, hur få lagade mål mat man kan äta till lunch (dvs max trycka i sig en smörgås), samt om man dricker kaffe med eller utan mjölk (med mjölk är helt ute bland kirurger), samt hur ofta man fikar!

• Kalinka

Tyras föräldrar skrev 2007-06-20 17:25:03 följande:

finns nån kul undersökning där man frågat norska läkarkandisar om vilka sorters läkare som är coola och vad de tror att allmänheten tycker. Listan stämde nog ganska bra med kalinkas.
    Enl vad jag tror ligger ögon och hud mkt högre. Jag kanske bara är USA-influerad men där var just de två specialiteterna skyhögt rankade för att de utförde många små operationer privat och kunde casha in som f-n utan att slita ihjäl sig.  Infektion, i synnerhet tropikmedicin, ligger också högt. Det är ett helvete att komma in på dom stora klinkerna. De låter folk jobba i åratal utan att få ST. Det är bara plastikkirurgerna som bär sig åt så mot underläkare. Narkos är väl hyfsat hög status. Iallfall anser danska ssk att sovadoktorerna är sexigast. Hur många ggr har narkosläkare berättat detta för er?
    Kan det vara den blå färgen? Kirurger får ju faktiskt inte ha på sig den kläderna utanför op, även om det slarvas med det, men det får ju narkosen.

Infektionsläkare kan jag nog hålla med om, men hud/ögon tänker jag inte vika en tum på. En av mina kursare hade väldigt svårt att sova ett tag, och ville ha lite Atarax utskrivet, varpå läkaren som nådigt skrev på receptet sa: "Du kanske borde bli något mindre stressigt, som ögonläkare" Och jag har hört kommentaren "Eller så kan ni ju alltid bli hudläkare" med ett mycket nedlåtande tonfall, fler gånger än jag kan räkna till.
  • Kalinka
    Cinzano skrev 2007-06-20 17:29:33 följande:
    Tänkte höra om Ni vet ifall någon kommit in på läkarlinjen genom någon bakdörr, alltså inte genom de officiella sätten. Nyfiken på vilka vägar som finns för att bli antagen
    Kort och gott: Nej, det går inte. Det fanns en tid när man kunde gå till uppropet och ta någons plats som inte dök upp, men nu går de strikt efter reservlistan.
  • Kalinka

Tyras föräldrar skrev 2007-06-20 17:46:53 följande:

finns sjukvårdspersonal-kvoten kvar?
    Nej, inte i Uppsala i alla fall.
  • Kalinka

Nej, jag insisterar på det där med ögonläkare. De (och det här är sant, jag har sett det med egna ögon) FIKAR! Alltså tar en god smörgås till kaffet, och dessutom mjölk i kaffet. Retinalkirurger är nog snäppet coolare. Men jag har sett såna fika och ta mjölk i kaffet....

Har jag missat manlig gynekologtråden förresten?

Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2