Inlägg från: Kalinka |Visa alla inlägg
  • Kalinka

För oss läkarstudenter/läkare 2

Erik:
    Det går nog bra. Jag var en de första som gick på babysim (eller, ja, mina föräldrar tog mig dit), och jag är nästan normal...

• Kalinka

En annan anledning till att man inte ska sluta med AB i förtid (förutom resistensutveckling), är ju att man inte ska få recidiv direkt. Så ja, hon ska äta klart kuren.

• Kalinka

Just blåsljud ska man verkligen tala om för patienten tycker jag. Om inte annat för att om patienten sen kommer på infektion (där jag uppenbarligen har en ST-tjänst), så är det bra att kunna fråga patienten om de har haft ett blåsljud tidigare. Så man inte sätter igång stora endokarditlarmet direkt.

Jag var med om en gravid patient med infektion och blåsljud(vilket man ju kan ha vid en infektion utan att det är endokardit). Hon hade grav.hypertoni, och hade blivit kollad för detta på spec.mvc. Men ingenstans stod det om man hade lyssnat på hjärtat där, så det var omöjligt att veta om det var pga graviditeten(som man ju också kan ha blåsljud pga), eller om det var nytillkommet.

• Kalinka

Tyras föräldrar:
    Är det sant? Lyssnar du på folk som du ska operera. Du är allt en konstig operatör!

• Kalinka

Ser att Hedvig också hittat den här tråden:

www.familjeliv.se/Forum-4-51/m19849504.html

Tycker lite synd om den stackars AT-läkaren (han måste vara ganska lätt att identifiera) som blir uthängd så där. Men å andra sidan, om man kliver upp mitt i natten för att leka med katten, så förjänar man nog inte bättre...

• Kalinka

Jag var med om en patient med malignitet i hjärtat, som några veckor tidigare hade varit kandidatpatient. Ni vet en en sån där som man går och hämtar hela gruppen för, för att han hade så maffigt blåsljud. Jag skulle skriva in patienten, och hörde ingenting. Jag gick och hämtade den ansvariga läkaren. hon hörde heller ingenting. Det visade sig att cellgifterna hade smält ihop maligniteten, så det fanns inget blåsljud. men jag tvivlade på mina krafter där ett tag...

• Kalinka

Ska återgälda tjänsten med aborterade fostren i fönstret. Snart tillbaka....

• Kalinka

Här:(det är inlägg 90)

"OK, någon som är villig att ta sig an en ca 10 år gammal katthona? Svart med vita tecken, något överviktig, snäll och rar, går bra ihop med andra kattor. Van att vara ute sommartid men skulle även trivas som innekatt. Kan ej användas till avel då hon är kastrerad. Lystrar till namnet Märta men kommer även om man ropar tonfisk. Omplaceras pga svårigheter att göra behoven enbart på lådan. Eventuellt medföljer 33 årig man, 1,90 lång, blond, blåögd, vältränad och utbildad läkare. Går bra ihop med andra män men trivs bäst som ensam-man i hemmet. Lat men snäll och mysig. Fungerar ej i avel då även han är steril. Har inte visat någon talang i lydnad eller bruks heller men har stora förutsättningar som sällskapskarl. Han är dock rumsren."

Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2