• nadde

hemmaboende 20åring....

Vår dotter har ett deltidsjobb & får ut ca4500kr.Hon är 20 år och bor hemma,vi frågade om hon kan ge 500kr till oss,då ingår ALLT från tvål,schampoo till mat mmmm.Hon blev sur men vi tror att hon tänker betala.Är det för mkt begärt?Vilsna föräldrar!

• Svar på tråden hemmaboende 20åring....
  • snyggare än dej iaf

Nej det är inte för mycket begärt! 500 kronor är ju ingenting!
    Allt kostar, måste hon ju lära sig..

• Pallas

Nej, det är inte för mycket begärt. Om hon klagar så be henne att själv räkna ut vad hennes uppehälle kostar så får hon se att så billigt kommer hon aldrig komma undan mer i livet.

• nadde

Ska också tillägga att man får tjata om att hon ska städa sitt rum.Känns jättejobbigt!Det skulle va skillnad om hon hjälpte till här hemma,har ju en liten ettåring också!

• Forgive not forget

Nemen.. Det är INTE för mycket begärt, hon är ju 20!
    Och definitivt måst hon hjälpa till ju!???
    Det måst jag också, jag är 13 (Jahapp dit for intresset för min åsikt...)

• Pallas

nadde: Jag tjatar inte på mina barn att städa sina rum om de har eget rum, där tycker jag att de får bestämma helt själva så länge det inte blir sanitära olägenheter. Däremot så får de plocka undan efter sig i övriga lägenheten.

Kan ni sätta er ned och prata om er familjesituation. Säg att du känner att det inte fungerar riktigt, att du inte hinner med (eller vad problemet nu är) och fråga hur hon känner och om hon har några försölag på hur ni kan göra det bättre. Att hon inte hjälper till hemma antar jag beror på att hon inte gjort det tidigare, eller har hon slutat nyligen? Om det är så att hon inte behövt tidigare, så var noga med att poängtera att det är DU/NI föräldrar som gjort ett misstag, och att det inte längre fungerar.

• Pallas

Saker som jag tycker är imliga att kräva av en 20-åring:

* Sköta sin tvätt helt själv
    * Ansvara för matinköp och matlagning minst en gång i veckan
    * Ansvara för disk och undanplockning i köket lika mycket som övriga vuxna
    * Dela grovstädning (damma, dammsuga, torka golv) lika med övriga vuxna

• Scraptroll

Jag känner 2 tjejer som är 21 o 22 och bor hemma...den ena är min lillasyster(21) och hon betalar allt från 1000kr-2000kr/månad + att hon hjälper till och städa m.m(hon har jobb)
    den andra är min kompis(22) hon har alfa-kassa och betalar allt från 500kr-1500kr/månad..det beror på hur mycket pengar hon har över när hon betalat sina räkningar och vad hennes mamma behöver.
    hon hjälper också till med städning/tvätt m.m och att passa sina två yngre bröder oftast flera gånger i veckan.

500kr tycker jag låter lite...speciellt om hon inte ens hjälper till hemma

• Mummynr1

Tycker inte det är för mycket begärt. Jag fick betala 500 kronor när jag bodde hemma och bara hade studiebidrag som då var 950 kronor.

• eileme84

Ni kan ju be henne välja. Antingen ger hon er 500 kr av sin lön Eller så får hon välja att betala all mat och annat själv

kan gissa på att hon betalar 500 då om hon e smart. Är man 20 år och har ett jobb så är man vuxen nog att betala o göra rätt för sig.

• VikkeVire

tycker absolut inte att det är för mycket begärt... jag började bidra med lite pengar hemma så fort jag fått ett hyfsat jobb =) då var jag 16

Svar på tråden hemmaboende 20åring....