• nadde

hemmaboende 20åring....

Vår dotter har ett deltidsjobb & får ut ca4500kr.Hon är 20 år och bor hemma,vi frågade om hon kan ge 500kr till oss,då ingår ALLT från tvål,schampoo till mat mmmm.Hon blev sur men vi tror att hon tänker betala.Är det för mkt begärt?Vilsna föräldrar!

• Svar på tråden hemmaboende 20åring....
  • aidah

jag tycker att det är självklart man ska hjälpa till ekonomiskt om man har en egen inkomst.
    så fort jag började jobba fick jag betala 1500:- i månaden och det var ok.för man lär ju sig att man inte kan spendera alla sina pengar,när man flyttar så måste man ju betala hyra o allt annat eller hur?många unga tänker ehh mina föräldrar ger mig om inte jag kan betala.

jag köpte egen lägenhet när jag var 19,klarade mig utmärkt och har aldrig haft prob med min ekonomi.kan tillägga att jag fick köpa allt själv även när jag gick i högstadiet o då bara med barn/studiebidraget.har lärt mig att planera

• Olabandola

Jag är 17 o betalar hemma med 500 i månaden.
    Har köpt mycket av min egen mat sen jag var 14.
    Så jag tycker gott hon kan hjälpa till lite

• vill bli mamma i år

När jag var i hennes ålder fick jag betala hemma. betydligt mer än 500 kr. och att hjälpa till är väl självklart. Jag tror inte heller på att "fråga" om hon kan tänka sig att betala schampo och annat, utan att ni i stället ska sätta er ner och diskutera igenom er situation. Och säga, att du är vuxen nu, och ska vi bo ihop, då ska vi göra det på lika villkor. vi varken kan eller vill ta fullt ekonomiskt ansvar för dig nu när du är vuxen.

Nassepånken, en 20-åring bör väl vara färdiguppfostrad?

• snöfall

själv flyttade jag hemifrån när jag var 16, men då pluggade jag och jobbade. tycker att er dotter ska betala, 500 är ju ingenting om man tänker på vad hon får. spara kvitton och räkna igenom i slutet av månaden hur mycket pengar det går till mat, schampo o sådant så kanske hon försår hur bra hon har det! har man jobb ska man nog kunna betala så mycket (eller lite enligt min åsikt...)tycker även man ska hjälpa till i hushållet om man bor hemma som 20 åring! hoppas det löser sig!

• Birgitta2

Jag tycker att 20% av inkomsten skall gå direkt till föräldrarna om man bor hemma. Får man ut 15 000 kr så går 3000 kr till föräldrarna. Får man ut 4500 kr så skall 900 kr gå till föräldrarna. Detta under förutsättning att allt i hushållet ingår.

• Birgitta2
    Birgitta2 skrev 2007-06-21 11:25:30 följande:
    Jag tycker att 20% av inkomsten skall gå direkt till föräldrarna om man bor hemma. Får man ut 15 000 kr så går 3000 kr till föräldrarna. Får man ut 4500 kr så skall 900 kr gå till föräldrarna. Detta under förutsättning att allt i hushållet ingår.
    Kan tillägga att min dotter betalar 1500 kr. Då ingår allt utom hennes personliga smink och kläder naturligtvis. Hon har en inkomst på 7000 i månad (csn).

Sonen, när han bodde hemma, fick välja att betala 2800 och då ingår allt, inkl lunchlåda. Eller 1500 och då får han fixa all mat själv. Däremot såg jag till att det fanns frukost hemma. Han jobbar heltid. Han valde att betala 1500 kr och det har inneburit att jag sluppit laga middag åt honom och fixa lunchlåda. Vi vinner både han och jag.
  • Fille Melle

NÄr jag var i 20 årsåldern o bodde hemma betalade jag hem 500 kr i månaden o det inkluderade allt.
    Jobbade då oxå.

♥ Fille 041227 ♥
  • Glimmerfall

När jag bodde hemma betalade jag 1000:- i månaden från det att jag började jobba. Och då inkluderade det allt. Förutom mina personliga räkningar så som mobil odyl. Man får ju tänka på att faktiskt servicen ingår oxå.

Man får tvättat lagat mat, städat, betalt räkningar osv.

Tycker absolut inte att hon ska klaga på att få betala 500:- i månaden. Tycker det är rimligt krav. Fråga henne vad hennes kompisar i samma sits får betala?

~*~ Varför vara ödmjuk när man vet att man är bäst? ~*~
  • Birgitta2
    nadde skrev 2007-04-07 11:18:27 följande:
    Vår dotter har ett deltidsjobb & får ut ca4500kr.Hon är 20 år och bor hemma,vi frågade om hon kan ge 500kr till oss,då ingår ALLT från tvål,schampoo till mat mmmm.Hon blev sur men vi tror att hon tänker betala.Är det för mkt begärt?Vilsna föräldrar!
    Ok, om hon inte vill betala hemma, se till att hon handlar ALLA personliga bitar. Schampo, smink, tvål, duschcreme, köp inte hem sånt hon är van vid. Köp inte heller längre det där lilla extra som ni kanske gjort förut. Ex.vis chips och sånt på fredagkvällen, eller extra god mat. Och låt henne tvätta själv om förutsättningarna tillåter. Detta sätter press på henne, och hon inser förhoppningsvis vad ni faktiskt betalar för. Se till att hon inte använder telefonen. För den kostar ju också. Nånstans kanske poletten trillar ner.

Ni kan också sätta hårt mot hårt: Säg till henne att antingen flyttar du, eller så betalar du hemma. Punkt. Här funkar inte att be snällt tydligen.

Hon är lite girig flickan, och vill behålla allt själv, men se det går inte. I samhället funkar det inte så. Man måste betala för sig överallt.
  • älvanpurjo

om jag endå fick betalar 500kr.. inte bott hemma sen jag var 16.

Svar på tråden hemmaboende 20åring....