• nadde

hemmaboende 20åring....

Vår dotter har ett deltidsjobb & får ut ca4500kr.Hon är 20 år och bor hemma,vi frågade om hon kan ge 500kr till oss,då ingår ALLT från tvål,schampoo till mat mmmm.Hon blev sur men vi tror att hon tänker betala.Är det för mkt begärt?Vilsna föräldrar!

• Svar på tråden hemmaboende 20åring....
  • LillSkruttet

Aboslut ska hon betala lite för sig. Och 500:- är INTE mycket, snarare tvärt om med tanke på att hon ändå tjänar en del.
    Jag behövde inte betala för mig hemma, men jag flyttade när jag var 20. Och det är en väldigt stor omställning när man ska försöka reda ut sin ekonomi när man väl flyttar. Så egentligen gör ni henne en tjänst när ni ber henne betala lite för sig. Ni kan ju alltid sätte er ner med henne och visa vart alla pengar tar vägen, och hur mycket. Då kanske hon förstår att ni skulle uppskatta ett litet tillskott från henne, trots att hon kostar mycket mer för er än det hon betalar.

Mamma till underverket Tyra Linnea född 21 mars
  • Kaldorei

hade jag råd skulle jag låta henne betala å sen lägga undan pengarna du får av henne i smyg och ge dem till henne vid ett senare tillfäller =) . Har ni inte råd å ha henne hemma utan att hon hjälper till själv skulle jag såklart ta MER pengar. 500 är inte mkt.

• sthlm80

Ja tycker det ska vara en stor fördel att bo hemma.

Om man skall göra allt detta: som tidigare skrivare skrev:
    "
    * Sköta sin tvätt helt själv
    * Ansvara för matinköp och matlagning minst en gång i veckan
    * Ansvara för disk och undanplockning i köket lika mycket som övriga vuxna
    * Dela grovstädning (damma, dammsuga, torka golv) lika med övriga vuxna"

Så är det ju ingen vits att bo hemma...
    Ja tycker alltid man ska få bo gratis hemma, sen kan man ju hjälpa till lite spontant ibland.

• Birgitta2
    sthlm80 skrev 2007-06-21 11:41:46 följande:
    Ja tycker det ska vara en stor fördel att bo hemma. Om man skall göra allt detta: som tidigare skrivare skrev:"* Sköta sin tvätt helt själv* Ansvara för matinköp och matlagning minst en gång i veckan* Ansvara för disk och undanplockning i köket lika mycket som övriga vuxna* Dela grovstädning (damma, dammsuga, torka golv) lika med övriga vuxna"Så är det ju ingen vits att bo hemma...Ja tycker alltid man ska få bo gratis hemma, sen kan man ju hjälpa till lite spontant ibland.
    Tossa. Hjälpa till spontant? Jösses, då hade aldrig ungarna flyttat ju. Att bo nästan gratis och ha all service? Snacka om att be om att få lata ungar som blir freeloaders.

Ungarna skall betala hemma. Vill man och har råd kan man sätta undan dessa pengar så får de dessa när de flyttar hemifrån. Men betala ska det. De skall veta att de pengar de får i handen faktiskt inte är fickpengar.
  • NALLEB

Tycker inte alls att det är för mycket begärt. Bor man som vuxen hemma och arbetar så ska man betala för sej. Sj flyttade jag hemifrån när jag var 16år å sedan dess har jag försörjt mej själv.

• Pussgurkis

Som någon sagt tidigare så tycker jag inte att det finns någon anledning att ta betalt av sina egna barn om det inte är så att familjeekonomin överlag är dålig.

Jag bodde hos mina föräldrar tills jag var 22 och inte en enda gång har de bett mig om pengar, snarare att de har frågat om jag har behövt även om jag har arbetat. Och då har vi det varken överdrivet bra med pengar och jag anser inte mina föräldrar ha skämt bort vare sig mig eller något av mina syskon heller.

Har lite vårt att förstå hela den här mentaliteten med att ens barn inte är ens ansvar så fort de fyllt 18 (eller flyttat hemifrån om de gör det innan dess).

Och att man som förälder tvingar dem att betala när de bor i sina föräldrars hus (dvs även DERAS hus enligt mig då) tror jag inte automatiskt bidrar till att de "lär" sig något eller blir mer ansvarsfulla när de väl flyttar.

Jag har alldeles utmärkt ekonomi utan att ha speciellt hög lön. Om mina föräldrars givmildhet har lärt mig något så är det att generositet är bland det bästa man kan ha gentemot sina medmänniskor.

Som en följd till hur mina föräldrar har varit mot mig så skulle jag hellre kapa av bägge armar innan jag ens tänker tanken på att sätta någon av de på ålderdomshem, t.ex. Mitt hem kommer alltid att vara lika öppet för dem som deras varit för mig och jag hoppas kunna föra det vidare till mina barn.

• emmizenma

Min storasyster bodde hemma en period när hon var lite drygt 20 och hade heltidsjobb och hon fick betala 2000 kr och då fick hon mat och sånt + att hon fick låna en av pappas bilar.
    Tror hon bodde hemma nått år..Pappa hade då satt undan dessa 2000kr på en konto(detta visste inte syrran om) och när hon sedan flyttade fick hon pengarna som då var tänkt att gå till möbler och allt som kostar runt om vid en flytt.
    Det var inga pengar familjen "behövde" men mamma och pappa ville nog ändå att hon skulle lära sig pengars värde och att saker kostar.

Tycker TS dotter gott och väl kan betala 500 kr...

• Pussgurkis

Birgitta2: Pengarna din dotter får från csn som du räknar som hennes "inkomst", det är lån hon får då eller?

Tycker inte det verkar helt klokt att man ska behöva ta lån för att betala ens föräldrar! Ok om man bodde själv eller bodde på annan ort för att komma närmre skola osv. Men det är ju absurt att ens barn tar lån som kommer ta år och år att betala av + ränta, för att föräldrarna inte vill betala för sina EGNA barn!

Om de har en RIKTIG inkomst kan jag förstå tänkandet, men kom igen!

• Triss i Damer

hon har det verkligen bra om hon endast får betala 500 kr i månaden. hon måste ju inse att saker och ting kostar här i livet. ingenting är gratis. man kommer inte långt på 500 kr tyvärr. hoppas att hon får upp ögonen och inser att det är ett schysst avtal...

• LillSkruttet
    Pussgurkis: Har någon påstått att barnen ska behöva ta lån för att betala sina föräldrar??? Jag tycker att man ska betala om man har en inkomst ex genom jobb. Har man inga pengar kan man ju inte betala. För övrigt får man studiebidrag som student, från CSN.
    Mamma till underverket Tyra Linnea född 21 mars
Svar på tråden hemmaboende 20åring....