• Russelltokan

Att ge bebis napp

Funderar lite vad ni med små bebisar eller som haft bebisar tycker om att ge dem napp?
    Jag har en liten kille som blir fyra veckor och är i valet och kvalet för hur jag ska göra, är inte riktigt förtjust i tanken vid att ge honom napp för är fundersam om han kommer vara lika lätt att amma om han börjar med napp för det är ju olika sugtekniker på ammning och en napp.
    Han är ju lite tuttig så det kankse skulle vara bra att ge honom en napp ibland för han är ju inte speciellt hungri alla gånger vid ammning. Han går upp fint i vikt nu....
    Vad har ni för erfarenheter??
    Lite funderingar får man ju som första gångs mamma:)

• Svar på tråden Att ge bebis napp
  • Hannah76

Hade inte napp till min första tjej, hon vägrade ta den - hon hade redan hittat sin tumme..*L* Eftersom jag inte ville ha en tumsugare till ( det är så svårt att sluta med..) så köpte jag napp innan tjej nummer två kom. Gav henne den när hon var 2 dagar gammal o det har inte påverkat amningen alls. Har även gett henne en flaska med ersättning varje kväll sen hon var 3 veckor o det har inte heller stört amningen.

• JoiPoi

Jag ville inte heller ge napp till min dotter,men då hon ville ligga vid brösten hela tiden så orkade jag inte vara en napp Så då fick hon napp tillslut.
    Jag var på info om barnens tänder mm, på bvc (en tandläkare från vårcentralen kom dit), och hon rekomenderade napp hellre än suga på tummen. För tändernas skull! Prova ge en snuttefilt?En tunn,så kanske han suger på den!? Min dotter har både napp o sen en snusnäsduk som hon suger på!

• Frosk

Bättre med napp än tumme tänkte jag och gav henne napp efter en vecka. Det påverkade inte amningen på något sätt för oss.

• Russelltokan

Hannah76: Okej, skönt att höra att det ej påverkat för eran del:)Varför får hon ersättning på kvällen?

• MissKate

Vi fick rekommendationen att inte ge napp förrän amningen fungerade ordentligt och hon fick bra tag. Men du har ju ammat ett tag så det ska nog inte vara några problem.

• Wildis81

Hur känner du?? Behöver han det?? om du känner att han inte behöver ska du inte ge. Men min dotter ville "tutta" hela tiden så jag fick rådet av bvc att ge henne napp mellan målen o det funka jättebra... det e ju ingen fara att ha napp upp till 3 års ålder... men kan vara väldigt svårt att vänja av

• Russelltokan

Mina78: Vad skönt att höra att det ej påverkat ammningen för eran del...jag vet inte om det bara är något jag har fått för mej att det ska göra eller om jag läst det någonstanns?!

• Russelltokan

JoiPoi, Wildis: Ibland tycker jag att han är väldigt tuttig men vet ju inte riktigt hur det "ska/brukar" vara i normala fall...eller vad man nu ska säga!

• Russelltokan

MissKate: Tycker väl att han börjat vara lite "krånglig" vid ammningen vissa gånger...han släpper taget och ska ha mer och släpper taget och ska ha mer...ja...lite så där!!!

• JoiPoi

Men vänta ett tag då,se om det blir bättre! De små vill ju ha närhet o han kanske vill äta ofta?!

Svar på tråden Att ge bebis napp