• Russelltokan

Att ge bebis napp

Funderar lite vad ni med små bebisar eller som haft bebisar tycker om att ge dem napp?
    Jag har en liten kille som blir fyra veckor och är i valet och kvalet för hur jag ska göra, är inte riktigt förtjust i tanken vid att ge honom napp för är fundersam om han kommer vara lika lätt att amma om han börjar med napp för det är ju olika sugtekniker på ammning och en napp.
    Han är ju lite tuttig så det kankse skulle vara bra att ge honom en napp ibland för han är ju inte speciellt hungri alla gånger vid ammning. Han går upp fint i vikt nu....
    Vad har ni för erfarenheter??
    Lite funderingar får man ju som första gångs mamma:)

• Svar på tråden Att ge bebis napp
  • Wildis81

Min lilla var så gnällig och så så fort hon inte fick tutta så det var jätteskönt att få lite lugn och ro emellanåt =) men nu är min tjej 2½ år o väldigt svår att vänja av med napp... det e väl ända nackdelen med napp... annars har jag ju hört att det oxå ska vara förebyggande mot spädbarnsdöd

• Bernermorsan

Första barnet ahde vi också hört att amningen måste komma igång så det inte stör. Vi började ge napp efter en vacka. Innan var han omöjlig att ha med vill snutta konstant. Kunde inte ha honom i vagnen fick bära honom (lite svårt när man har vagn plus hud och ett barn i famnen). När vi åkte bil skrek han konstant. Fick ha lillfingret i munnen på honom. BVC kom hem när han var 1 vecka och vi frågade om napp å hon sa har ni tänkt ge napp kan ni göra det när som heöst. När hon gick ut så gav vi honom napp. Sen var allt frid och fröjd inga problem att vara ute och gå eller åka bil. Han hade ett VÄLDIGT sugbehov.
    Andra killen fick napp när vi kom hem från BB =2dygn gammal. Amningen hade väl inte kommit igång perfekt men det störde inte det minsta.
    Nu har man ju även börjat med napp på neonatalavd också det sägs vara bra för andningen och "förhindrar"/minskar risken för plötslig spädbarnsdöd.(gjorts mkt forskning på området)

• Hannah76

Russelltokan : Vi började med BabySemp, nu får hon Baby Plus(oxå semper). Det funkar jättebra, hon sov iof nästen hela nätterna innan, men nu sover hon alltid hela nätterna o är mer nöjd.

• JoiPoi

Ypsilon: Har du någon länk?!Skulle va intressant att läsa.

• Valkyriia

Första barnet tog nappen efter en kvart utanför magen. jag ville inte amma så det var mest idealist att ge henne en napp att suga på.. Hon vänjde sej av med den strax innan hon fyllde tre år. Slutade på en dag. Så i slutet var det mest en vanesak att ha nappen..

Andra barnet: Ingen napp, ingen tumme.. ingenting. ;P Vi försökte ge henne napp, men hon vägrar. Är 11månader nu och leker med nappen. Stoppar vi den i munnen på henne så förstår hon inte riktigt vad det e hon ska göra.. hehe.. Det bästa e ju ändå när de inte använder napp eller tumme..

• Bernermorsan

Tyvärr har kan jag ingen länk har läst själv i olika tidninger som jag får genom jobbet sedan har jag en kompis som jobbar på neonatalavd sedan har jag även hört från kompisar vars barn legat på neo och blivit tillfrågad om det är okej att de får napp pga av denna forskning. Undra om det inte också komenterats på TV.

Ang attt sluta med napp vår första son fick snabbt göra sig av med den då han ramlade coh slog i framtanden så den blev lös. De var 3-4 VÄLDIGT jobbiga nätter Sen funkade det bra.

• marinasmamma

Min Marina var också väldigt "tuttig", ammade OFTA. Men napp vägrade hon, så jag lät det vara. Däremot när jag slutade amma efter 7 mån så tog hon nappen direkt och nöjde sig bra med den vid läggning istället för att ammas till sömns.

• Chilianna

Vi behövde ge Isak napp efter någon dryg vecka och det påverkade inte amningen negativt- tvärtom var det efter det enklare att få amningen att äntligen fungera som den ska!

Svar på tråden Att ge bebis napp