• Russelltokan

Att ge bebis napp

Funderar lite vad ni med små bebisar eller som haft bebisar tycker om att ge dem napp?
    Jag har en liten kille som blir fyra veckor och är i valet och kvalet för hur jag ska göra, är inte riktigt förtjust i tanken vid att ge honom napp för är fundersam om han kommer vara lika lätt att amma om han börjar med napp för det är ju olika sugtekniker på ammning och en napp.
    Han är ju lite tuttig så det kankse skulle vara bra att ge honom en napp ibland för han är ju inte speciellt hungri alla gånger vid ammning. Han går upp fint i vikt nu....
    Vad har ni för erfarenheter??
    Lite funderingar får man ju som första gångs mamma:)

• Svar på tråden Att ge bebis napp
  • MissKate

TS, men det kan ju bara vara en fas.. Kämpa på. Jag orkade inte då hon skrek efter 8 timmar vid bröstet.

• Russelltokan

MissKate: Oj...8 timmar är rätt lång tid...Hade du henne vid bröstet hela tiden i 8 timmar??

• MissKate

Japp, t o m in på toa. Köpte efter det Baby Semp och hon blev äntligen mätt, nöjd och lugn..

• Berith69

Båda mina killar har fått napp när de var någon vecka gamla, och det har inte stört amningen på någon av dem. Båda har också fått Babysemp som tillägg, älsta killen när han var tre veckor (efter att i en vecka ammat oavbrutet 3-5 timmar varje kväll) och lilla killen när han var fem veckor, och de hade inga problem att byta mellan bröstet och flaskan heller. Fungerar säkert olika för olika barn, men jag har ingen i bekantskapskretsen där det varit något problem. Stora killen slutade med napp när han var strax över tre år. Om barnet inte får napp utan väljer tummen istället så är det oftast svårare att sluta (nappen kan man ju ta bort, men hur gör man med tummen?)

• Theodoris

Min son fick en napp redan på neo. För att sugtekoniken skulle börja fungera. Men om jag hade fått välja så hade jag inte börjat med napp.
    Som tur är så har han själv slutat med den för ca en månad sen när han var 8 månader.

• Bebis Anna

min dotter snuttade en hel den på bröstet, vägrade napp, fatta inte varför jag ens testa ge den till henne, är glad idag att hon inte tog emot nappen. det gick bra o amma lite extra.

• Stratus

Vi gav dottern napp när vi kom hem efter BB. Vi skulle bara testa, och hon högg direkt. Hon var nappfreak tills för två månader sedan, då tog vi bort den. En riktigt jobbig natt, och lite gnälliga kvällar, sen var det över.

Avslutar med mig själv som avskräckande exempel för tumsugning. Jag vet inte om jag sög på napp när jag var bäbis, men jag sög i alla fall på tummen till jag var 9 år!! Jag minns att jag ju ville sluta, jag var helt överens med mamma och pappa på den punkten. Men det är inte lätt att styra sig själv när man sover. Tummen for in, vare sig jag ville eller ej. Fick ett gräsligt överbett till följd av detta. Tryckte in tänderna i underkäken och ut tänderna i överkäken. Skaffade tanställning först som vuxen, men nu har jag urtjusiga tänder.

• snowflake76

mina barn har haft napp =0)) min näst minsta timen lärde sig alla 3 suggtekniker, amma,flaska och tutte. för mig har det funkat bra med tutte förutom att dom hade problem att suga på den i början då domvar för stora.

• Stratus

Kan tillägga att dottern är 3 år nu och vi hade inga problem alls med amningen trots napp. Däremot tog hon inte flaskan förrän typ vid 6 månader, efter ett par månader av övning.

Att sluta med napp är inte svårt, men det krävs en del energi. Jag är skyldig min mor ett stort tack. Vi tog fösta natten, men sen tog mormor resten.

• famja

Min yngsta (7veckor) fick napp efter 2 dagar och allt har funkat fint. Dock kom amningen aldrig igång så han får tillägg - som oxå funkar finfint. Om det känns rätt för er så prova. Vi har känt att hellre napp än tummen för hur kan du ge bort tummen till ex. tomten när du ska sluta.

Svar på tråden Att ge bebis napp