Vad ska jag äta för att undvika förstoppning?
Har varit jättehård i magen en tid, och gått på toa väldigt sällan.
Nu vill jag ha en lista på vad som är bra att äta och är lösande, samt vad man bör undvika som är förstoppande.
Har varit jättehård i magen en tid, och gått på toa väldigt sällan.
Nu vill jag ha en lista på vad som är bra att äta och är lösande, samt vad man bör undvika som är förstoppande.
drick mycket vatten och sen kan du äta plommon,katrinplommon
man ska väll undvika fullkorn? äta vitt bröd
Ät mer fiberrikt
Fibrer finns framför allt i grovt bröd, müsli, frukt, vissa grönsaker och rent vetekli. Förutom att fibrer gör att tarmen fungerar bättre så ger de en jämnare blodsockernivå och förbättrar blodfetterna samt ger en bra mättnadskänsla. De tycks också bidra till att risken för cancer i tjocktarmen minskar.
Våra vanligaste grönsaker sallad, tomat och gurka innehåller ganska lite fibrer, medan till exempel blomkål, broccoli, bönor och ärtor är rika på fibrer. Man kan försöka att hitta mat som man tycker om och som samtidigt är fiberrik.
Ett bra sätt att få i sig mer fibrer är att varje dag tillsätta tre till fyra matskedar vetekli i maten. Man ska inte ta mer eftersom vetekli innehåller fytinsyra som är ett ämne som binder järn. Risken är att man kan få järnbrist om man äter stora mängder vetekli under en längre tid. Det finns ett veteklipreparat som heter Fiberform där fytinsyran har tagits bort. När man ökar mängden fibrer i maten kan man till att börja med få lite problem med gaser i magen, men besvären brukar minska efter ett tag.
Det finns bra information på apotek eller vårdcentral om hur mycket fibrer olika livsmedel innehåller.
Katrinplommonjuice, päron, kiwi är lösande
ät mer fett, linfrön, katrinplommon, drick vatten
LINFRÖN varje dag - klart bättre än allt annat!
är 2 morötter på kvällen och drick mycket vatten - så lossnar det dagen efter . Kanonbra!!
10 kannor kaffe om dagen brukar lösa det mesta
STOPP *blinkar med stor röd lampa*
Man kan väldigt väldigt lätt missförstå det här med fibrer.
Fibrer är bra för att sköta magen och tarmfunktionen MEN för mycket fibrer är inte heller bra.
Äter du för mycket fibrer när du redan har förstoppning så finns risken att du buntar ihop allt där inne ännu mer.
Anledningen till varför jag vet detta är därför att jag har en cysta stor som en söt grapefrukt i min ena äggstock, och om jag är det minsta förstoppad så känner jag av den.
Jag provade allt ovanstående i 7 veckor men hamnade slutligen på akuten för att jag hade gått typ 5-6 ggr på 7 veckor och jag hade så ont att jag höll på att tuppa av.
Nu måste jag sköta magen dagligen för att inte få ont igen fram till operationen.
Linfrön fungerar ungefär som en kratta därinne,det samlar ihop allt ganska bra så det kommer ut.
De flesta fibrer funkar likadant,MEN om du vill ha en lösande effekt så ska du satsa på något annat.
För mig funkar( som ovan) att dricka mängder med vatten.
Grönsaksjuice hellre än plommon.
Absolut INTE blåbärssoppa.
Kaffe funkar också på mig faktiskt.
Päron är OK.
Annars äter jag små mål och ofta.
På apoteket kan man köpa något som heter Laxoberal för TILLFÄLLIG användning mot förstoppning.
Man tar några få droppar på kvällen och allt kommer ut morgonen efter,men observera att detta enbart är för tillfälligt bruk för att inte skada tarmfunktionen.
Jag använder det som ett nödskott därför att jag måste men rekommenderar det bara om du har svår förstoppning.
I övrigt så kan mjöl och bananer också vara förstoppande,likaså vitt bröd.
Jag har inte fått så bra info om vad jag ska äta utan mer vad jag ska undvika,tyvärr.
Jag äter nyttigt men normalt och försöker att hitta en bra balans.Det är viktigare än att överfokusera på fibrer.
Kroppen behöver ju balans och det går ju helt åt skutan om man överdriver åt det ena eller andra hållet.
och sist men inte minst,det råd jag är sämst på att förlja själv.
RÖR PÅ DIG,lägg dig i cykelt och vifta och cykla med benen om du inte har tid med annat,men rör på dig på något sätt.
Lycka till.
Kramar.
Mjölk och bananer skulle det stå,inte mjöl-sorry
Du ska inte äta VITT BRÖD, det är döden för krånglig mage. Ät knäckebröd och grovbröd och mycket vatten måste du dricka, oftast när man har hård mage är det pga att man glömmer att dricka tillräckligt. Hoppas det löser sig! Lycka till