Coola stickare, del 2
InnaH: Jag kör en vanlig tvätt med tvättmedel och på den temperatur som jag sedan ska tvätta det färdiga plagget i. Jag slänger också i en vit liten bomullslapp för att se om det färgar.
InnaH: Jag kör en vanlig tvätt med tvättmedel och på den temperatur som jag sedan ska tvätta det färdiga plagget i. Jag slänger också i en vit liten bomullslapp för att se om det färgar.
Nu när jag som tjuvläsare (inspirationssökare)gett mig till känna har jag en liten fråga. Jag är duktig på att sticka, har stickat en hel del, både stort och smått och gärna avancerade mönster... men tröjorna ligger bara som hyllvärmare och jag har bara fleecetröjor på mig. Jag tror att det är för att de är för varma (stickar oftast tvåfärgat) och lite stickiga (använder bara ull)
Är det någon här som har tips på garn som är av bra kvalitet, inte så tjockt/varmt och inte sticks. Jag är lite sugen på drops silke-tweed, någon som har erfarenhet av det?
Tänker på det här med prissättning. En kompis gör och säljer knivar, han får beställningar från hela världen och tar kring 7000:- för en kniv. Arbetstiden är en bråkdel jmf med en avancerad tex fisketröja i tunnt ylle, matrialkostnaderna det samma. Det är nog, tyvärr, en väldigt liten marknad för kvinnligt konsthantverk, arbetstiden är för lång. Snabbstickade grejer typ Pixiemössor kanske är lättare men folk värderar inte arbetet. En bekant gjorde ett spjälsängslapptäcke till sin dotter, dotterns kompis blev jättekär i täcket och ville ha ett likadant. Dottern lovade att hennes mamma kunde sy ett om kompisen bara betalade, mamman höll på att trilla av stolen när dottern sa att hon trodde att det skulle kosta kring 300 kr. Det var inte ens hela matrialkostnaden
Magda: Ett bomullstyg med god kvalitet för lapptäcken kostar lätt 200-300 kr/m, till en spjälsäng behövs det ett par meter+ vadd+ tråd.
Jag brukar komma upp i 200-300 kr bara av att vara in och vända på sybehörsaffären
Stenfalk: Jag är också väldigt inkörd på ull. Jag har stickat en del i Carisma och tycker mycket om det, kanske är det lite tjockt men jag har faktiskt en kofta i det som jag bar dygnet runt ett par år. Det hade jag helt glömt bort Det vore kanske något.
stenfalk: När man bär koftan dygnet runt är det skönt att bara kunna slänga den i tvättmaskinen då och då . Min tvättmaskin har ett uruselt ylleprogram. När 20 av de 25 minuterna i tvättcykeln gått var fortfarande inte hela ylletröjan ens blöt
Stickade en liten gubbkofta till sonen i dubbelt alpaca (dropsmönster) och det var jättehärligt att sticka med. Tyvärr gillar inte sonen den lika mycket som jag gör
Kerstin: Ser framför mig hur din jättekatt skrämmer alla småkatter Jag virkade en 40 cm (+öronen) lång kanin till min son. Den är jättefin som dekoration i sängen och kanske kommer han att falla för den lite senare
Lynley: Vilken sorts raglan ska du sticka?
Jag har tittat en del på www.knitty.com/issuewinter05/PATTforecast.html men vet inte om jag tycker att den är för söt, i så fall skulle jag förlänga resårdelen nere på tröjan så den går ner över midjan och blir lite längre i siluetten.
Insprerad av denna: mamatherapygallery.blogspot.com/2007/02/forecastpremir.html
Snygg sommartröja tycker jag! Åtminstonde här i Norrland är sommaren inte så varm som man tror
Lynley: Den koftan när helt underbar Jag tycker att den är lite tjejig så jag avstod den och stickade en lusekofta till Mario men med andra färger kanske den inte alls ser tjejig ut
aj lööv itt
Stenfalk: Gud så snygg, och jag som inte ens brukar vara så förtjust i spetssjalar Snygga färger du väljer mellan. Ja skulle också välja mellan de färgerna för att ytterligare ta igen påfågelstemat. Gillade nog Blueberry mest, eller aegean.
Villain: Jag brukar beställa Dropsgarn från en butik i g-borg. De har alla garntjänsts garner i lager och ordrar över 75 kr (100?) är fraktfria! Finns det någon garnbutik som heter Daisy i G-borg?
Är sååå sticksugen så jag tror att jag ska kasta mig över ett par sockar, eller vantar. Jag har en 1,5 åring och ska flytta in i ett egenbyggt hus om två månader, huset är långt från beboligt så maken skulle nog få slag om jag satte igång med något större än ett par kvadrat dm Sedan att små saker kan ta lång tid behöver vi inte prata om
Är det någon som har lyckats få ut detta mönster i ett läsbart skick? www.eunnyjang.com/knit/2006/09/bayerische_sock_part_ii.html
Jag har provat att markera texten och skriva ut markeringen samt skriva ut sidan som den är men hur jag än gör så ligger högerkolumnen över texten så det är liiite svårt att tyda mönstret och diagrammen. Vill inte vänta till hon gör den till PDF någon gång i framtiden.