Inlägg från: ÄngelBängel |Visa alla inlägg
  • ÄngelBängel

Coola stickare, del 2

Villain: Jag sänder en tanke till din sjal som gått i graven och dess uppföljare som verkar följa dess väg Jag har aldrig stickat riktig spets så jag har inget att komma med förutom uppmuntrande tillrop. heja, heja, heja

bea85 skrev 2007-06-30 22:13:13 följande:
    vilken härlig tråd man blir så inspererad att sticka. har precis stickat klart en mössa men garn affären va stäng så får inte sticak mer förens i morgon. ni som är liter mer vana stickar hur svårt är det att sticak en ponch? har bara stickat små saker och mössor tidigare men vill görna prova även om det tar 100 år.
    www.garnstudio.com/lang/se/search.php Var så god. En uppsjö med ponchos allt från lätta till avancerade. Hoppas du hittar någon som du gillar. Finns inspirationen brukar det mesta gå. Vat inte varför men jag som itne gillar ponchos så mycket föll för den här www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php&d_id=15&lang=se en riktig ronjag rövardotter poncho. Den här är vrållätt, speciellt om man skippar de virkade blommorna www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php&d_id=49&lang=se

Kan rapportera att hälem på min första bayer*-socka är klar och blev mycket fin. Tyvärr går det mer garn än jag trott så jag hoppas nu att det finns ett nystan till med min färg på affären.
  • ÄngelBängel

Första länken funkade inte men om du klickar på fliken mönster, alla våra mönster och sedan väljer sjalar/ponchos i sökmenyn i vänsterkant hittar du.

• ÄngelBängel

Kerstin. Sticka en provbit på 10x10 cm tex. ta bort maskorna och väg på en exakt våg (tp digital köksvåg) sedan är det bara att väga allt garn så kan du räkna ut ung. hur stor filten kan bli.

• ÄngelBängel

villain: Min syster arbetade tidigare i norr och besökte morjärv flera gånger. Jag fick materialsatsen Hjortronmössa och vantar, tyvärr hade de inte satt ut någon masktäthet i mönstret så jag stickade lagom fast (tyckte jag) och får huvudvärk av mössan som är flera storlekar för liten men snygga är de! Min syster köpte också jättefina tovade äpplen!

• ÄngelBängel
    Men då kanske jag har ägnat mig åt lätt spetsstickning, lite olika hål och omslag och grejer?

Blir det inte hål där öglan går ut? eller det kanske inte frestar på mer än där man byter strumpsticka? Värt att prova i alla fall.
  • ÄngelBängel

Oj så många av mina stickade och sydda projekt som blivit ratade och fått ligga till sig ett tag tills mina ögon ändrat fokus och inte bara ser det som blev fle, knöligt, konstigt och ser det som är fint och bra.

Jag hat två mycket enkelt stickade sjalar men måste erkänna att de mest är hyllvärmare. En är tyvärr stickad i ett akrylgarn (oups, hoppas jag inte blir utkastad från tråden efter en sådan bekännelse) och luddar av sig men den andra är stickad i världens vackraste bandgarn tyvärr inte alls värmande men ett riktigt smycke till bröllop och sådana fester.

gröna hönan: Visst känns det mer naturligt att börja i spetsen, dels så lär man sig mönstret när det går lätt att repa upp+ att man kan bestämma när sjalen är lagom stor! Det är ju bara att prova den och när man är nöjd så avslutar man rapporten och det är klart. Annars blir den ju den storleken den blir, inte nödvändigtvis den man tänkt

• ÄngelBängel
    laven skrev 2007-07-03 04:10:55 följande:
    Jo, har redan gått med och är nästan färdig med clue 1. Gräla, gräla, nedrans Stenfalk som lurar med mig på sånt här.
    och jag är så glad att det står att den inte är för nybörjare, annars skulle jag definitivt ha gått med, mot bättre vetande
  • ÄngelBängel

Ledtråden i Mystery Stole är det typ en rebus eller gåta eller något annat man måste klura ut? eller är det ett färdigt mönster att sätta igång med direkt?

• ÄngelBängel

Ok, jag tyckte att det lät lite mystiskt med "a clue" som för mig är en ledtråd. Typ, sticka 10 varv så det blir som havet, sedan 50 varv som en blomsteräng och sen tittar katten tillbaka på dig. Dvs: resår, spetsblommor och tiger eye Jag kanske skulle lansera min egen, lite friare variant av mystery stole

• ÄngelBängel
    stenfalk skrev 2007-07-04 17:13:32 följande:
    ÄngelBängel: Ja, din variant lät ju spännande. Men hjälp vad svårt
    Ni börjar förstå varför jag tyckte att det verkade vanvettigt svårt va

Börjar närma mig tån på strumpa 1 och inser att det kommer att fattas tre meter garn så jag måste köpa ett tredje nystan Jag tror nämligen att jag tog de två sista i färgen Skulle ha stickat dem en rapport kortare i skaftet...
  • ÄngelBängel

laven: Förstår på stenfalks inlägg att det finns en bild på din MS någonstans. Hittar den inte i ditt galleri, kan man få se den ändå? Tycker att det låter lite spännande med pärlorna tex.

• ÄngelBängel
    Lynley skrev 2007-07-05 10:52:48 följande:
    Ängelbängel, man kan sticka strumpor från tån upp och därigenom minska risken för ditt i-landsproblem Det är ju egnetligen jättesmart då man också kan undvika att få för många restgarnstumpar och istället förlänga skaftet lite.Jag har själv inte riktigt förtsått hur det hela går till men är man lite smartare så finns det säkert jättebra beskrivningar för detta. Detta är ju visserligen försent för dig men jag tänkte bara göra ett litet inlägg
    Jag hade svårt nog att ta mig genom det engelska mönstret till bayerische-socks för att våga vända på dem men nästa par vanliga tjockisar jag stickar ska jag göra så, det är ju mycket bättre med höga skaft än ännu en garnstump Vilken fin blogg du har förresten
  • ÄngelBängel

Lynley: Steeks finns bland Techniques i högermarginalen. Jag tror att det innebär att man stickar ett par extra maskor för ringningen och ärmhålen, stickar klart, förstärker kanten och sedan klipper upp istället för att sticka västen runt till armhålorna och sedan fram och tillbaka kan man då sticka runt hela vägen. Jag vet inte om det finns något svenskt ord, jag använder "klippa upp"

• ÄngelBängel

Jag sicksackar ett par vändor på maskin och klipper bara hej vilt Det blir inte så snyggt innifrån men funkar bra. Har inte tänkt på om det blir stumt eller inte... får gå hem och provdra koftärmarna

Väldigt praktisk teknik om man har ett mönster i färg hela vägen upp till axlarna. Jag har jättesvårt att sticka färgmönster avigt, jag har stickat en hel tröja fram och tillbaka med rätsidan mot mig hela tiden och det gör jag inte om

• ÄngelBängel

Visst var det någon härinne som hade beställt namnlappar från minanamnlappar. Jag är SÅ sugen men vet inte vad jag ska skriva eftersom jag både syr ch stickar, tar gärna mot tips Hur är kortändorna? Är de så att de rimsas upp eller är de värmda så att de bara är att sy på utan att vika in?

• ÄngelBängel
    MagdaA skrev 2007-07-10 10:16:41 följande:
    Villain: ja...vet inte exakt hur långt upp den ligger...en bit. Men hon var jätte trevlig hon som jobbade där iaf!
    Trevlig, ehh, va. Hon brukar vara så supersnorkig mot mig Har helt övergett henne till förmån för hemflit, kunskapen hos personalen kan variera men hon som har stället är verkligen jättebra Hr i Umeå har Hemslöjden också en del garn, ffa hade de ett fint lingarn i många färger när jag kollade senast.
  • ÄngelBängel

Stenfalk: Barn är mycket kortare än vuxna det går inte att förminska ner tröjan rakt av för då blir den för lång och smal. Jag tror att man måste göra den ganska mycket "knubbigare" än vuxentröjor. skit i att det är ett jätetfult mönster men här har du mått i alla fall www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php&d_id=24&lang=se Jag tycker att koftor är bra, min kille hatade att få saker över huvudet och om det blir för varmt i vagnen går det lätt att knäppa upp.

Svar på tråden Coola stickare, del 2