Inlägg från: Villain |Visa alla inlägg
  • Villain

Coola stickare, del 2

Ååååååååååååååååh! Skrev en lång förklaring här men den försvann *börjar om*
    Har problem med att sticka häl. Tacksam för LÄTTA beskrivningar. Min ser ut sån här och jag är inte alls med:

(Har först stickat resår 32 maskor, stickat slätstickning X cm på maskorna på sticka nr 1 och 4 (början på hälen). Detta är tillsammans 12 maskor.)

NU står det så här:

"Därefter stickas med början på ett rätt varv 10 rm, 1 öhpt (=lyft 1m, sticka 1rm {har ingen m kvar ju!!], vänd,
    lyft 1m, 5 am, 2 am tillsammans, 1 am, vänd (här är ju maskor kvar på varvet men ändå ska jag vända?!?). Sedan fortsätter det så och jag ska själv räkna ut hur och var och när jag ska ta ihop eller minska... Hur GÖR man??! *ser vilsen ut*

• Villain

Men min lilla nööt! 32 delat i 4 är ju 8. Drömmer fortfarande mardrömmar om matematiklektionerna men de var på lite mer avancerad nivå när jag tappade tråden där :D Självklart ska jag ju ha 16 maskor till hälen.

Vet att min mormor brukar göra någon annan variant av häl, en som är mer hållbar enligt henne. Hur hon gör har jag dock ingen aning om. Den ser liksom "upphöjd" ut under.

Tack igen för hjälpen!

• Villain

Stenfalk... fast när det inte finns några kvar när jag ska vända är det ju fortfarande maskor kvar... det står att jag ska göra så där tills maskorna är slut men det stämmer inte... Hmm... får nog experimentera lite för jag har säkert gjort ngt fel *sliter mitt hår*

• Villain

Magda: Ja och sedan 5 på avigsidan? Men efter det då? Jag har svårt att "se" vart jag ska göra nästa ihoptagning och så vidare, måste veta antalet maskor...

• Villain

Ja...jag tycker ju att det är roligt att mixa färger så jag skulle säga att inslag av både grönt och orange gör den härligt "retro" om man gillar det Annars är det väl tycke och smak som avgör. Vad ska du ha för garn?

• Villain

Magda: Den var suverän för att man ska förstå "logiken". Jag lyckades inte hitta någon numerisk logik för antalet maskor att sticka osv men nu har jag en formel i alla fall. Ska ringa min mamma och fråga hur hon och mormor stickar häl för de stickar den dubbel på något vis...

• Villain

Jag har gjort en socka! Jag har gjort en socka! *dansar runt i triumf* Nu återstår bara att göra EN TILL som helst ska bli LIKADAN!! Dessutom är dessa i babystorlek så den riktiga utmaningen blir när jag ska sticka sådana som ska gå att använda själv
    Men lite mallig vill jag vara eftersom hälen var ett mindre sammanbrott för mig i omgångar

• Villain

Magda: Det låter ju lovande med tanke på att nästa projekt är de stora

• Villain

Magda: tack fört tipset!

Alla: Någon som har bra mönster på vantar?? Barnvantar alltså...

Svar på tråden Coola stickare, del 2