Coola stickare, del 2
PS: Verkar detta något att "ha" eller är det dyrt??
garnharvan.se/product_info.php/cPath/93/products_id/302
PS: Verkar detta något att "ha" eller är det dyrt??
garnharvan.se/product_info.php/cPath/93/products_id/302
Stenfalk: Uppmärksamt av dig. Jag skummade bara texten och såg inte att det var mohair. Jag gillar inte sånt garn heller. Främst för att det är i princip omöjligt att repa upp och dessutom blir det lätt ojämt och liksom "bollar" av ludd här och var i arbetet *ogilla*
Jag har letat efter blocking-hjälpmedel via google tidigare men inte hittat något. Pratade sedan med min mamma om hur hon gjorde när hon spände arbeten på den tiden hon stickade. Hon hade fått någon porös träskiva av pappa som var perfekt att montera på. Jag ska ta reda på vad det var och besöka någon trähandlare framöver. Blockingwire har jag inte riktigt förstått hur man använder. Du får gärna förklara!
Jag är på jakt efter ngt att sticka/virka åt mig själv då jag bara hållit på med bäbiskläder och filtar den senaste tiden och känner att det får vara bra med det ett tag. Nu hittade jag tex den här som jag gillar på ngt vis men inte har en aning om vad jag ska ha den till
www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php&d_id=38&lang=se
Så det får nog vara :D
Hittade en fin sjal på hemflit (garnaffär i stan) men de hade naturligtvis inte garnet och det hade utgått eller hur det nu var så nu måste jag hitta ett annat, likvärdigt garn. Eftersom den virkas är det ju rätt lätt att improvisera om man väljer annat garn och annan nål osv...
Men jag är fortfarande nyfiken på något spetsmönster. Har dock inte bestämt mig för något än.
Stenfalk: Jag är så imponerad av din energi. Du är verkligen en riktig eldsjäl. Vad gör du när du inte stickar och svarar på frågor i tråden??
Blocking-wires... kan man inte köpa ngt i typ en järnaffär som kan ha samma funktion? Kan ju vara idé att kolla? Men det kanske du redan gjort.
ÄngelBängel: Genom att högerklicka på bilden kan du välja att antingen spara bilden på din dator (sen kan du skriva ut den därifrån) eller välja "egenskaper" så får du länken till bara bilden.
Här är länkar till bilderna. Spara dem på datorn eller skriv ut dem direkt. Hoppas det lyckas!
eunnyjang.com/images/knit/0609bayerische/chart.gif
eunnyjang.com/images/knit/0609bayerische/chartinstep.gif
Verkligen läckra sockar!
Gröna Hönan: WOW så snygg sjal! Jag vill också ha!!
ALLA: Någon som har ett mönster på en långkofta? Inte så mycket mönster utan bara en lång kofta (som går en bit ner på benen och är framknäppt). Rätt lång ribbkant tänkte jag men det kan man ju improvisera själv...
Hittade ett mönster på en annan kofta som jag köpte online från USA igår. Smidigt. Man fick ta hem en PDF-fil och fick ett lösenord. Jag tror att jag kan dela med mig av den nu eftersom lösenordet är detsamma och PDF-filen ligger på ens egen dator??!
Här är den i alla fall:
www.stitchdiva.com/images/products/175jacket.jpg
Tänkte mig den utan sidenband som en vanlig kofta bara...
ÄngelBängel: Ser nu att du skrivit att du vill ha ut hela texten. Det lyckas inte jag med heller... men om du trycker shift+prt sc (print screen kallas det) när du har exakt den text du behöver i webbläsaren och sedan öppnar ett nytt word-dokument och klistrar in (Ctrl+V) så får du det du behöver. Sedan får du välja att förstora dokumentet för det blev ytte-pytteliten text...
Jag kan göra det åt dig och maila det till dig om du inte lyckas själv.
Men testa först
ÄngelBängel: Äsch, onödigt att få sammanbrott. Det går ju så fort att virka jämfört med att sticka Men det är ju olika hur man tycker förstås.
Någon som på rak (eller för all del sned) arm kan "översätta" vad för typ av garn jag bör ha till tröjan jag la in länk till ovan... Rörig fråga. Hoppa över om ni vill
Det står så här
Featured Yarn(s)
Brilla by Filatura di Crosa (120 yards, 1,75 oz/50g, 42% cotton, 58% viscose)
Stenfalk: Vad bra jag är!! Jag hade nämligen gissat på just det garnet. I vanlig ordning har Hemflit bara vissa färger i lager och jag är så otålig. Ska åka ner i morgon och kolla innan jag lägger en beställning på nätet....
GrönaHönan: Vad använde du för garn och hur mycket gick det åt?
ÄngelBängel: Jag brukar använda mig av lexikonet Stenfalk här på FL Annars vet jag inte. Det BORDE finnas tycker jag för det finns så mycket fler och finare mönster på engelska.
Här finns en länk där man kan hitta rätt många termer. Ha överseende med att den eg. är för stickmaskiner så många termer är onödiga.
www.kanalen.org/sticklistan/termer/maskinstickningstermer_e_s.php