Inlägg från: Villain |Visa alla inlägg
  • Villain

Coola stickare, del 2

Kerstin: Jag trädde in en tråd i annan färg i början av varvet så ser man dels vart varvet börjar/slutar och hur många varv man gjort. Sedan är det inte precis på maskan man måste hamna rätt men det var lättare för mig att hålla rätt på det då.
    Vilken färg blir det på din katt?

• Villain

Magda: Skriv ner översättningarna jag pm:ade dig så kommer du att klara det galant. Det övriga är inget du behöver bry dig om. Jo, bara att du ska lämna en lång tråd när du avslutar varje stycke för att ha ngt att sy fast delarna med. Det är inget annat. Du kan inte misslyckas *lovar*

Stenfalk: Och jag får ont i händerna då jag stickar. Det handlar nog om vanan tror jag.

• Villain

Stenfalk: Det finns virknålar med grovt grepp. Såg dem på en amerikansk sajt förvisso men det finns säkert i Sverige också. Annars kan man ju hålla nålen som man håller en kniv då man äter, med pekfingret ovanpå... men det är lite svårt att lära om sig kanske? Men då blir det nästan samma som när man håller sticknålarna.

Magda: Nu MÅSTE du virka en katt. Finns inga ursäkter

• Villain

Kerstin: Min katt är 23 cm vrån huvud till fot. Huvudets omkrets är 19cm. Har för mig att Paris och Safran är rätt likvärdiga men kanske blandar ihop det? Nåväl.. Jag hade 3:ans virknål i alla fall.

• Villain

Kerstin: Jag tyckte också att huvudet såg gigantiskt ut i förhållande till övriga delar, men när man fått dit nos och öron och broderat mun och ögon blev det bättre.

• Villain

Inna: Fina mössor du gjort!

Alla: Vad ska man använda för garn till dessa mössor (Pixie-mössorna)? Jag har ett Regnbågsfärgat Raggi-garn men det blir nog för varmt och för tjockt va? Har även något alpaca men det är så tråkig färg på det (grå-svart). Kanske kan man kombinera de två eller blir det konstigt med två olika tjocklekar??

Har något något bra tips på självrandande garn? Tycker det känns som en djungel när man ser i alla webb-butiker på nätet...

EN fråga till.. Vad ÄR en RAGLAN för ngt? Vad utmärker en sådan tröja alltså? Jag är lite newbie så ni får ursäkta frågvisheten Jag håller på att sticka första tröjan (0-4 månader).

• Villain

Stenfalk: Fin länk du la in. Halsduken med hjärtan var ju jättefin!!

• Villain

Ja just ja... när man stickar ihop delarna (istället för att sy ihop dem), då stickar man ihop dem på avigsidan va? Eller är det dumt? Blir det en hårdare söm än om man syr? *osäker*

• Villain

Stenfalk: Fin tröja! Mysiga färgväxlingar.

Sickan: Vad fin tröja och vilken söt mössa. En pippi-tröja måste jag också sticka vid tillfälle. De är så fina tycker jag.

Jag håller nu på med bakstycket på barntröjan jag stickar och sedan är det bara en ärm kvar att sticka (varierar mig lite så jag har stickat vänster fram, ärm, höger fram, bakstycke, ärm

Svar på tråden Coola stickare, del 2