Profylax?!
Någon som har varit på profylax kurs nyligen och kan berätta lite om vad ni tyckte. Helst den som går i Malmö. Men alla andra erfarenheter runt och i landet går oxå bra.
mvh p
Någon som har varit på profylax kurs nyligen och kan berätta lite om vad ni tyckte. Helst den som går i Malmö. Men alla andra erfarenheter runt och i landet går oxå bra.
mvh p
Hej!
Kan verkligen rekommendera profylaxkurs! Vi var på en kurs i Västerås och jag måste erkänna att både jag och min sambo var lite skeptiska innan. MEN vad vi är nöjda nu efteråt att vi har gått den. Min sambo kan nu hjälpa mig och delta i förlossningsarbetet på ett otroligt sätt och jag kommer att försöka följa de andningsövningar vi fått träna på.
Jag har alltid tyckt att andning är jätteviktig i många sammanhang, när man mår illa, när man tränar, när man är stressad o s v. Därför har jag själv tyckt att andningkurs borde vara väldigt nyttigt eftersom det mest naturliga för kroppen vid smärta är att hålla andan och spänna sig. Vilket man naturligtvis INTE ska göra, utan andas med smärtan och låta den löpa ut...
så jag tror mycket på detta, men jag vill ändå veta andras erfarenheter...
kul att du hörde av dig
Vi har gått profylaxkurs (Uppsala) och är supernöjda. Jag tänkte precis som du innan, andningen måste ju vara det viktigaste (och jag trodde nog kursen skulle motsvara mina förväntningar). Min make var dock skeptiskt.... Efteråt var han faktiskt riktigt "frälst" och nöjd han med. Kursen fokuserar förutom andningen ganska mkt på vad partnern kan ha för roll under förlossningen.
Det bästa med kursen för mig var att jag tidgare var lite lätt nervös inför förlossning, har varit det långt innan jag blev gravid men nu känner jag mig enbart laddad! Har ett "verktyg" att ta till, känslan av att jag är förberedd så långt jag kan är ovärderlig för mig... (kontrollfreak som man är....)
Gick "Annas profylax" i mars. Tror de har över hela landet. Var mkt nöjda - känns som konkret verktyg, Förstår i dag ej att man inte går en sådan kurs! Googla på "Annas profylax" så hittar du deras hemsida.
Vi gick Annas profylaxkurs under förra graviditeten!
Är hur nöjd som helst
Gick på första delen av kursen förra veckan och ska gå andra delen ikväll (profylaxgruppen/Annas profylax) och är jättenöjd och peppad inför förlossningen! Hoppas på att klara mig utan annan smärtlindring än andningen och vetevärmare.
Har oxå gått på Annas profylax (i Lund). Min man var jättenöjd och känner sig mycket bättre förberedd för förlossningen nu. Han vet mer om vad han kan göra för att underlätta för mig. Det känns ju tryggt för mig med. Är dock inte själv helsåld. Tror inte riktigt på att andas ut bebisen (varför ha ont om man inte måste??).Men jag tror att andningen kan vara ett bra komplement till övrig hjälp, eftersom det framförallt går ut på att lugna ner sig och slappna av. Skall man gå på profylaxkurs, försök gör det ganska tidigt typ i 6:e mån så att man hinner öva ordentligt. Själv har jag bara tre veckor på mig att öva (om bebisen inte kommer efter BD).
Tänkte bara på det, vi fick se en förlossningsfilm på profylaxen och det är ju ganska individuellt hur man tycker om sånt. Själv tycker jag inte om den typer av filmer (eller operationsfilmer etc) varför jag fick nästan mer "skräck" av att ha sett den än inte. Men det finns ju många som tycker att det är jättevackert och se hur barnet kommer ut ur mamman..
Vi gick i helgen, i Stockholm, var också skeptiska innan, men är riktigt nöjda. Min sambo har fått mycket mera insikt i vad han kan göra och jag blev tvungen att konfronteras med att han faktiskt ska ut på något sätt.
Sen håller jag med Skånebo75, jag ser det som en trygghet, men tvekar inte att ta hjälp av andra metoder om det inte fungerar. Jag behöver inte ha en helt "naturlig" förlossning, vilket jag kan tycka att det kanske var lite mycket prat om.....
Vi fick se en film från 70-talet med Gudrun Schyman....kändes väl sådär.......men inte själva förlossningen utan de olika typerna av sätt att andas hon använde sig av i de olika stadierna.
tack alla ni som svarat...
jag har redan bokat in oss på två helger i Lund. Men ville ändå kolla runt lite av andra har tyckt...
verkar som om vi har tagit rätt beslut att gå på kursen!
visst ser jag det som Skånebo75 som ett komplement till allt annat som finns att tillgå...
men jag har bestämt mig att föda utan smärtstillande preparat så långt som det är möjligt, utan att för den sakens skull vara emot bedömning. jag vill bara testa min kropp och se hur långt den kan gå och klara sig utan smärtstillande (förutom lustgasen då). dock är jag inte emot om jag inte klarar av smärtan att ta till andra medel.
men eftersom jag har bestämt mig för detta, så vill jag vara så förbered som jag bara kan vara inför en sån här sak, som man aldrig gjort i sitt liv, det vill säga föda barn! Därför känns profylax kursen som en naturlig del i förberedelsen.
hade varit kul att få höra nåt om vad de som redan fött tycker...nån därute som gått profylaxkursen och använde sig av den under förlossningen och förarbetet?
Jag (vi) gick Annas Profylax och tyckte att det var det klart bästa jag gjorde under graviditeten! Hade aldrig föreställt mig att jag skulle föda utan någon som helst smärtlindring, men det gjorde jag. Andningen tog mig genom hela förarbetet och förlossningen, och det blev en mycket positiv upplevelse! Kände mig otroligt lugn, fokuserade på andningen, och var sådär "närvarande" som jag hade hoppats på. Min man tyckte också att det var väldigt bra och kände att han kunde hjälpa mig genom förlossningen på ett väldigt konkret sätt.
till Harana!
vad roligt att höra! jag känner att det är precis så jag skulle vilja att min förlossning gick. Jag har stort behov av att ha kontroll och jag tror att andningen är nog det som man kan ha kontroll över i sådan situation. jag hoppas oxå på en bra upplevelse.
tack för ditt inlägg!
Tillhör dem som tycker att det _ska_ göra ont att föda och att det är en välkommen smärta för det innebär att bebben kommer ut. Har gått olika andningskurser inkl profylax genom åren och yogar varje dag. Jag har märkt att rätt andning hjälper vid stress och ökar smärttoleransen så jag är helt övertygad att profylaxandningen och ev akupunktur och ev enbart syrgas är det enda jag kommer att tillgå då jag är inställd på att föda helt utan medicinsk smärtlindring. Men det är jag det.
Hej! Jag har fått en profylax-kurs på bok och DVD av min svägerska (eftersom vi inte bor i SWE så kan vi inte gå till någon kurs). Jag rekomenderar det verkligen!! Jag känner mig otroligt mycket lugnare och tryggare inför förlossningen med profylax-andning och avslappning. DVDn visar övningar man kan göra tillsammans med sin partner (avslappning o massage), den visar även de olika andningsnivåerna. Jag tror och hoppas att den kommer att hjälpa mig stort under förlossningen! Ha det gott!
Vi går i helgen.