Jag har än så länge bara erfarenhet av att måla.
Jag är helt ny på området renovering över huvud taget, och jag har gett mig in på att renovera hela lägenheten (en tvåa). Jag började med sovrummet, och där valde jag att måla väggarna.
Jag var tvungen att riva bort all gammal tapet ända in till cement/gipsvägg. Sedan spacklade jag i två omgångar, först med finspackel och sedan med flytspackel. Resultatet innan färgen kom på tyckte jag var helt felfritt. Jag trodde att det skulle bli SKITBRA! Nu när färgen är på är jag inte lika nöjd - inte alls. Om det ligger släpljus på väggarna så syns VARENDA liten skavank!!! Det är inga stora grejer, man känner dem knappt om man drar med fingrarna över dem, med de syns förbaskat bra! Jag är nöjd, men inte mer än så.
Jag kommer inte att göra om rummet, istället väljer jag att ställa garderoberna mot den vägg som solen skiner in mot och där småfelen syns mest. Så jag tror att det kommer att bli bra i alla fall. Kanske skulle det synas mindre om jag lade på ett lager färg till, men det tänker jag nog inte göra. Kanske när jag är klar med allt annat, men det får jag se då.
Däremot så tänker jag inte att välja att måla något mer rum. Istället tänker jag prova att tapetsera med "easy up"-tapet. Jag tänker välja tapet med något mönster eller struktur, vilket jag tror och hoppas kommer att dölja alla småskavanker.
Hoppas att du fick ut någonting av detta, och lycka till!