• litenyfikenidag

Tapet eller måla?

Undrar bara vad som är bäst, tapetsera eller måla?

Jag har alltid levt med tanken att måla är "billigare och enklare" på nåt sätt, medan att tapetsera är mer "påkostat och finare".

Är det så, eller?
    Vad väljer ni och varför?

Vi står i valet och kvalet i matrummet, men ska vi måla så ska vi först sätta upp nåt underlag som finns så det blir helt slätt under.

• Svar på tråden Tapet eller måla?
  • pr32

Jag väljer tapeter, dels känns det mer levande och dels tycker jag det är så himla kul att tapetsera. Också slipper man hålla på maskera, skydda möbler osv.

• Saara

Många tror ju alltid att det är mycket billigare och enklare att måla..det beror iofs på vilka krav ni har på att resultatet ska bli.
    Men vill man ha ett snyggt underlag när man målat så är det mycket mer grundarbete än vid tapetsering.
    Jag håller med pr32 ox att tapter ser mer levande ut. Det finns massor att tapeter som är jätte fina utan att dom kostar allt för mycket.
    Lycka till med matrummet!

• lillaEva

Jag har än så länge bara erfarenhet av att måla.

Jag är helt ny på området renovering över huvud taget, och jag har gett mig in på att renovera hela lägenheten (en tvåa). Jag började med sovrummet, och där valde jag att måla väggarna.
    Jag var tvungen att riva bort all gammal tapet ända in till cement/gipsvägg. Sedan spacklade jag i två omgångar, först med finspackel och sedan med flytspackel. Resultatet innan färgen kom på tyckte jag var helt felfritt. Jag trodde att det skulle bli SKITBRA! Nu när färgen är på är jag inte lika nöjd - inte alls. Om det ligger släpljus på väggarna så syns VARENDA liten skavank!!! Det är inga stora grejer, man känner dem knappt om man drar med fingrarna över dem, med de syns förbaskat bra! Jag är nöjd, men inte mer än så.
    Jag kommer inte att göra om rummet, istället väljer jag att ställa garderoberna mot den vägg som solen skiner in mot och där småfelen syns mest. Så jag tror att det kommer att bli bra i alla fall. Kanske skulle det synas mindre om jag lade på ett lager färg till, men det tänker jag nog inte göra. Kanske när jag är klar med allt annat, men det får jag se då.

Däremot så tänker jag inte att välja att måla något mer rum. Istället tänker jag prova att tapetsera med "easy up"-tapet. Jag tänker välja tapet med något mönster eller struktur, vilket jag tror och hoppas kommer att dölja alla småskavanker.

Hoppas att du fick ut någonting av detta, och lycka till!

• Bast

Precis som lillaEva skriver är underjobbet oerhört viktigt när man målar. Det man kan göra om man vill måla är att tapetsera med en sån där renoveringstapet. Ååååh... Kan inte komma på vad de heter...... Återställare är ett namn, men det finns flera olika beroende på vart man köper.
    Sedan kan man måla direkt på den, och det blir bra.

Fördelen med att måla är att man kan välja exakt den kulör man vill ha, och man kan även måla mönster på färgen. Själv har jag gjort väggmålningar i barnens rum, och det hade INTE gått om inte underlaget varit målat.

Fördelen med tapet är precis som pr32 skriver, den ser mer levande ut. Och det är färdiga mönster, om man nu vill ha det.

Så det är helt och hållet en smaksak. Man kan köpa billig tapet och man kan köpa dyr färg, så jag tror att priset är av mindre betydelse än själva smaken/tanken om hur det ska bli.

• Mia83

Själv föredrar jag att måla eftersom det ger ett mer rent och slätt intryck, förutsatt att underarbetet är väl gjort då.
    Håller faktiskt på och målar hela lgh rum för rum just nu, trots att vi har väldigt exklusiva tapeter innan. Dessutom blir det samma färg i hela lgh. (Förutom ett par fondväggar då...)
    Ett knep för att inte alla ev skavanker ska synas är att använda en roller med längre hår, som alltså ger lite mer struktur.
    Vi målar förresten på tapeterna, eftersom de sitter så bra. Däremot skär vi bort skarvarna och spacklar/slipar förstås.

• Maomao

jag tycker det är bättre att måla. Om man känner att man vill göra om det efter ett par år är det ju mycket lättare att bara måla över.

• mimmi006

Jag instämmer med Maomao... men varför kan man inte göra olika i olika rum ?

• oxytocin

Jag gillar målade väggar bättre än tapetserade. Matt färg och väl gjort underarbete (inga synliga skarvar, hål, kanter...).

• Lillstrumpa82

Jag föredrar tapeter framför målning. Har ganska precis tapetserat hall och kök, och i helgen blir det dotterns rum. Bortsett från fondväggen som blir inne hos henne har vi Easy-Up tapeter, blir finfint!

• Joonas

Tapeter kan ju vara jättesnygga men jag föredrar ändå målade väggar i mitt hem. Vi har satt en microlitväv under, direkt på väggipsen. Så får man ett mjukare intryck av väggen. Det är prqaktiskt att måla, särskilt om man har barn och själv kanske tillhör den lite mer drälliga typen (som jag gör) Det är enkelt att fixa till en vägg som blivit skamfilad av bobbycars eller av skor i hallen. Man kan flytta hyllor och tavlor när man känner för det eftersom man enkelt kan spackla igen skruvhål och måla över. Sedan gillar jag det enkla. Det rena i en vit vägg.

festlig, funktionell och fryntlig
Svar på tråden Tapet eller måla?