• litenyfikenidag

Tapet eller måla?

Undrar bara vad som är bäst, tapetsera eller måla?

Jag har alltid levt med tanken att måla är "billigare och enklare" på nåt sätt, medan att tapetsera är mer "påkostat och finare".

Är det så, eller?
    Vad väljer ni och varför?

Vi står i valet och kvalet i matrummet, men ska vi måla så ska vi först sätta upp nåt underlag som finns så det blir helt slätt under.

• Svar på tråden Tapet eller måla?
  • pr32
    mimmi006 skrev 2007-04-19 11:33:37 följande:
    pr32- jättesnygg panel!
    Tack.
  • sydneygirl

Gillar målning bättre faktiskt. Snyggare yta liksom, rent och snygg utan skarvar. Lättare att fixa iordning skruvhål om man flyttar om.

Fast en tapetserad fondvägg kan ju vara snyggt förstås!

• Mia83

Hur sätter man upp väven? Nyfiken eftersom priset var lockande. Vi ska måla hela lgh och betalar gärna lite extra för att slippa spackla alla skarvar.....

• mimmi006

Mia- jag tror tyvärr att man måste spackla skarvarna ändå! Vi hade visserligen en målare som gjorde allt, men jag tror att han spacklade lik noga som vanligt och satte upp den som vanlig fiberväv.

• Mia83

Ingen aning om hur man sätter upp en vanlig fiberväv ju......

• mimmi006

jag tror att det är som att sätta upp vanlig tapet , men har vi inget proffs här?

• Mia83

Jo, det var ungefär som att tapetsera. Däremot får jag uppftaningen att man inte måste spackla skarvarna om man gör det bra - dvs sätter väven snyggt kant i kant.

• Mia83

mimmi006

Att spackla tapetskarvarna för att sätta upp väv är nog inte hälften så jobbigt som att göra samma sak för att måla på. Det blir ju liksom lite kinkigare med resultatet om man ska måla där man har spacklat.

• Mia83

För ö så läste jag att man kan fylla skarvarna med latexfog i stället och sedan sätta upp väven.
    Då blir det ju verkligen smidigare.

• Joonas

Jo, man måste spackla gipsskarvarna och slipa ordentligt trots att man sätter väv. Sorry, Men det är lättare att sätta väven än en tapet. Man sätter den överlappande någon centimeter, sedan skär man genom båda våderna, mitt i överlappningen med mattkniv och får på så vis två smala strimlor som man drar bort. Då får du en helt slät och perfekt vägg att måla på sedan. (blev det rörigt nu?)

festlig, funktionell och fryntlig
  • Mia83

Joonas

Det är inga gipsskarvar, det är tapet.

• Joonas

Aha! Men det blir bäst resultat om man har ett så jämt underlag som möjligt såklart!

festlig, funktionell och fryntlig
  • Mia83

Joonas

Ja det har du rätt i.
    Nu jar vi iaf rådgjort med målaren som tapetserade här hemma och han hävdar bestämt att det går alldeles utmärkt att måla direkt på denna tapet.
    Han vågar personligen garantera att skarvarna är tillräckligt snygga för att inte behöva åtgärdas, samt att tapeterna sitter som berg.
    Släkt som vi är så litar jag på det.

Svar på tråden Tapet eller måla?