• litenyfikenidag

Tapet eller måla?

Undrar bara vad som är bäst, tapetsera eller måla?

Jag har alltid levt med tanken att måla är "billigare och enklare" på nåt sätt, medan att tapetsera är mer "påkostat och finare".

Är det så, eller?
    Vad väljer ni och varför?

Vi står i valet och kvalet i matrummet, men ska vi måla så ska vi först sätta upp nåt underlag som finns så det blir helt slätt under.

• Svar på tråden Tapet eller måla?
  • mimmi006

Jag är också nöjd med microliten... vi var lite tveksamma först, men det är som Joonas skriver, det blir mjukare intryck med väv.

• mimmi006

pr32- det är en slät väv som man kan sätta upp innan man målar. Den gör att väggen blir lite tåligare mot slag jämfört med att måla direkt på gipset, dessutom tycke jag att det ser mjukare ut. Men det kan vara inbillning

• Joonas

microlit hjälper ju även lite grand mot eventuella ojämnheter i slipning och annat. Ser ut som en relativt styv fiberduk...

festlig, funktionell och fryntlig
  • Matriark

Vi kommer att måla överallt. Detta för att jag vill ha det rena, släta, skarvlösa. + att jag gillar att dekorationsmåla. Lätt att måla om när man tröttnar och vill ha nytt.
    Det bästa av allt är att om barnen t ex ritar på väggen (som äldsta dottern gjorde på tapeten i hallen när hon var mindre) så har man förhoppningsvis sparat överbliven färg och kan måla över.

• pr32
    mimmi006 skrev 2007-04-19 07:44:35 följande:
    pr32- det är en slät väv som man kan sätta upp innan man målar. Den gör att väggen blir lite tåligare mot slag jämfört med att måla direkt på gipset, dessutom tycke jag att det ser mjukare ut. Men det kan vara inbillning
    Låter ju kanon!! Ska göra nytt rum åt sonen, ett litet litet rum med snedtak så vi tänkte bara måla väggar och tak, kanske vore lite trevligare då att sätta sån väv än att bara måla direkt på skivorna!?
    Vad kostar den?
  • mimmi006

pr32- ja, jag tycker det... jag hörde lite olika innan vi satte upp den, en del sade att det var onödiga pengar och att man kan måla direkt. Men vår vägg har hållt överallt och jag tycker att det ser mjukare ut, priset vet jag inte... men den var inte billig för att vraa väv, men det kan hända att priset är lägre nu när efterfrågan har ökat... Annars är panel oslagbart i barnrum! Man kan ju göra den ruffigare och modernare om man vill

• pr32
    mimmi006 skrev 2007-04-19 10:13:39 följande:
    pr32- ja, jag tycker det... jag hörde lite olika innan vi satte upp den, en del sade att det var onödiga pengar och att man kan måla direkt. Men vår vägg har hållt överallt och jag tycker att det ser mjukare ut, priset vet jag inte... men den var inte billig för att vraa väv, men det kan hända att priset är lägre nu när efterfrågan har ökat... Annars är panel oslagbart i barnrum! Man kan ju göra den ruffigare och modernare om man vill
    Vi har så mycket panel i huset så nu vill jag inte ha mer. Sen så är det inte direkt ett barnrum heller då han är 11 år.

Var finns väven att köpa? Jag kollade nätet på Byggmax och Krauta, men ingen av dem hade den.
  • mimmi006

pr32- jag tänkte på hockeybilden och såg framför mig hur det spelades bandy i rummet ... jag har funderingar på att sätta liggande panel i pojkrummet, så jag är lite insnöad på det just nu *hihihi*... vi köpte vår väv på Beijers eller på en färghandel som har ganska stort utbud här i stan... Jag googalde lite och hittade den här annonsen där det står priser:
    www.innerstadspress.se/Viivasastan/tidning/VIV-07-08.pdf

• pr32
    mimmi006 skrev 2007-04-19 10:58:46 följande:
    pr32- jag tänkte på hockeybilden och såg framför mig hur det spelades bandy i rummet ... jag har funderingar på att sätta liggande panel i pojkrummet, så jag är lite insnöad på det just nu *hihihi*... vi köpte vår väv på Beijers eller på en färghandel som har ganska stort utbud här i stan... Jag googalde lite och hittade den här annonsen där det står priser:www.innerstadspress.se/Viivasastan/tidning/VI...
    Hehe, jo visserligen är han en hockeykille, men det går ske utomhus!
    Jag har liggande panel i ett rum på nedervåningen, bild finns i mitt galleri i mappen "projektrummet".
Svar på tråden Tapet eller måla?