• ingensignatur

barn i garderob?

nu har jag länge funderat på detta å de enda jag kan komma på är att ställa min snart 7månaders spjälsäng i garderoben...
    Jag kan inte påstå att garderoben e jättestor å de finns inget fönster men om jag tar bort dörren, e de ok att ha honom sovandes där då? i en garderob?

• Svar på tråden barn i garderob?
  • soldis

vi bodde i en bostadsrätt som på papper var en tvåa. Fast det var tre rum, ett av dem räknades som förråd fast det var 12 kvadratmeter. Det rummet använde vi som sovrum och det var just det att fönstret var en aning för litet för att det skulle få kallas sovrum. Men det var inga problem, vi hade lätt kommit ut där om det börjat brinna i huset.

• Jenny1

Som tidigare sagts, så måste det finnas ett öppningsbart fönster, och vara minst 8 kvm (tror jag) för att klassas som rum.
    Jag skulle inte ha satt in sängen i förrådet. Tänk om det skulle börja brinna i lägenheten och ni inte hinner ut?

• annbom

Jenny1: Man måste ju vara lite realist också och inte bara tänka på eventuella faror. Det är ju faktiskt inte så vanligt att det bara börjar brinna utan då är det någon som glömt ett ljus eller spisen på. Inte ens då är det vanligt.
    Man får inte vara så rädd att man glömmer bort att leva

• Jenny1

annbom: att vara realist är väl just att tänka på det som faktiskt kan hända? Man måste ju använda lite sunt förnuft! Skulle aldrig kunna låta mitt barn sova i en garderob/förråd.

• Else

Som nelami säger, barnet lär inte hoppa ut genom fönstret själv. Så bara man tar med i beräkningen att barnet ska med ut om det börjar brinna så spelar det väl inte så stor roll vart sängen står...?

• Jenny1

Det har betydelse, rent försäkringsmässigt! Är nästan helt säker på att det kan bli svårt att få ut på försäkringen om det visar sig att någon sovit i ett utrymme som ej klassas som rum.

• annbom

Jenny1: Tror att det avsevärt mycket farligare att sätta barnet i bilen och ta en tur, men jag tror inte att det hindrar dig från det. Att vara realist är inte att rada upp allt som kan hända,(man kan ramla från sängen och slå ihjäl sig också, hade en granne på landet som gjorde det) utan att kalkylera med risken. I det här fallet så är risken minimal, risken att barnet blir sjuk är större.

• Jenny1

annbom: följer man alla säkerhetsregler kring bilfärden, så kan man ju inte själv göra mer?
    Men att låta ett barn sova i ett förråd, utan att kolla upp med försäkringar först, är oansvarigt enl. min åsikt.
    Om det ändå inte får plats mycket mer än sängen i förrådet, kan man väl lika gärna ha sängen i sitt eget rum?

• lieh

Jag har bott i en garderob i 1 år när jag var 17 år. Eller man kan nog säga att det var mer som en klädkammare. Jag fick iallafall plats med min säng och en massa planscher.

• LuMa
    Jenny1 skrev 2007-04-18 12:25:37 följande:
    Som tidigare sagts, så måste det finnas ett öppningsbart fönster, och vara minst 8 kvm (tror jag) för att klassas som rum.Jag skulle inte ha satt in sängen i förrådet. Tänk om det skulle börja brinna i lägenheten och ni inte hinner ut?
    Tack! Det var dom siffrorna jag sökte tror jag!

Alla gör givetvis som dom vill ändå men om det förmodan händer något så kan det bli trassel med försäkringen.
    Same shit, different name..
  • miniGrynet

Jag hade kunnat göra om klädkammaren till barnrum, om vi hade det behovet och hade en lagom stor klädkammare.

Antar att det bara handlar om att sova därinne?

Och ni tar bort dörren och så, då blir det inte dålig luft därinne så att det skulle bli ett problem. För det är ju ofta inte så bra ventilerat i klädkammare, men det märker ni ju när no börjar göra iordning.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • ingensignatur

mitt sovrum ligger längst in, precis utanför ligger garderoben/klädkammaren/sovalkoven sen har vi hall sen vardagsrum o kök sen längst in ligger min dotters rum.. så de e juh större chans att man inte får tag på henne isåfall... =(

• levelivia

Vi håller också på att bygga om klädkammaren, ett litet rum på 2X1,2 meter, till "rum" för gossetrollet som nu är 15månader. Det får plats en spjälsäng på ena kortsidan, sedan blir det kuddhörna på andra sidan och smala hyllplan ovanför för alla leksaker. Det blir jättebra och är toppenbra om man inte kan/vill flytta till större. Han tillbringar ju ändå all vaken tid tillsammans med någon av oss så jag tycker inte alls det är något tokigt förslag. Tom vår BVC-ssk rekommenderade det, det är bara svärmor som tycker det är nästintill barnmisshandel.

• Plutterhulda

Tycker absolut att ni kan göra om garderoben till ett litet rum!! En jättebra idé...

Svar på tråden barn i garderob?