• missmc

Kall sås till lax

Vill gärna ha lite tips på en kall sås till grillad lax. Den ska vara så fettsnål som möjligt då jag försöker att gå ner i vikt. Jag brukar göra en kall sås själv på minifraiche, dill och en liten skvätt äpplejuicekoncentrat som är god.

• Svar på tråden Kall sås till lax
  • Bei Bei

minifraiche, soltorkade tomater (skär/klipp dem i bitar), vitlök, salt & vitpeppar. Enkel, snabb & god :)

♥ Ronja ♥
  • luddigamaskrosen

vanlig turkisk yoghurt är hur gott som helst till nästan allt. vill man kan man ju krydda den också.

• Bei Bei

Håller med, men den är ju tyvärr ganska fet.

luddigamaskrosen skrev 2007-04-17 10:23:49 följande:
    vanlig turkisk yoghurt är hur gott som helst till nästan allt. vill man kan man ju krydda den också.
    ♥ Ronja ♥
  • April05

Fettfri majonäs och sen tar jag oftast kaffegrädde men jag har även gjort på mellanmjölk också. Rör ihop till den konsistens du vill ha. Sen smaksätter jag med dill, salt, peppar. Till lax använde jag den ovannämnda grunden men istället för kryddor använde jag chilisås, cayennepeppar, lite salt och några citrondroppar.

Den med chili gjorde jag med kaffegrädde på grund av att om man använde mjölk så kan såsen kännas "stark" på icke gott sätt (vilken svenska)

Jag använder oftast äggfri majonäs med tanke på min sons allergi..

• Bijouu

olivolja, pressad citron (alternativt olivolja med citronsmak då)
    mixad med lite vitvinsvinäger, en avocado, salt + peppar. gärna lite vitlök.
    Blir fett men ändå helt utan mejeriprodukter.

• Karro midsommarbrud

Creme fraiche (välj lätt) röd stenbitsrom och hackad rödlök. MUMS!

Elin Albert Arvid Jag älskar er mer än livet självt
  • Bijouu

Senap, gräddfil, salt, peppar, dill.

• missmc

Oj vilka snabba svar,BeiBei, den låter god och enkel med. Luddigamaskrosen; turkisk eller grekisk youghurt brukar jag använda, och det är krämigt, friskt och gott men fetthalten ligger på 10%. I och för sig kan man röra ihop det mesta som man tycker om till en god sås, men då jag tycker att det är så tråkigt med matlagning för tillfället så har fantasin tagit slut! Tack för era tips!!

• annca

Låt naturell lättyoghurt rinna av i ett kaffefilter och blanda sedan med avrunnen riven gurka och pressad vitlök och lite salt (och ev lite hackad chili) så har du en god lätt-tzatziki!

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • missmc

Här ramlar det in tips, ska kopiera och spara! Tack!

Svar på tråden Kall sås till lax