Billiga middagar!
Jag ska försöka dra in på vårt matkonto..
Någon som kan ge mig tips på lite billiga middagar...
Jag ska försöka dra in på vårt matkonto..
Någon som kan ge mig tips på lite billiga middagar...
billig mat.. kassler i ugn är en billig maträtt och det är jätte gott
man har
1 stor lök som man hackar och lägger i en kastrull och fräser i en tsk smör. Sedan häller man på ris.. jag häller på så mycket som jag vill. sedan häller jag på vatten och har i 2 grönsaks buljonger , paprika pulver, svart peppar, vit peppar och salt, smakar av efter halva kok tiden. sätter på ugnen på 200 gr.. när riset är klart lägger jag allt ris i ungsäker form och lägger strimlade kassler bitarna på riset och sedan riven ost.. man kan ha svamp i oxå sedan in i ugnen ca 15-20 min.. är en av mina favorit rätter
En annan variant på potatisgratäng: Skiva potatis, stimla kassler eller rökt skinka på bit. Varva i en ugnsfast form, i med grädde (jag föredrar riktig grädde när jag gör gratäng, drar ner på fettet lite de andra dagarna i stället) in i ugnen. Servera med en fräsch grönsallad.
Tråkigt men billigt:
Pannkaka
Blodpudding
Nudlar med något till
Soppor m hembakt bröd
Pasta m olika såser
Rårakor m bacon & lingon
Omelett
Olika rätter med potatis
bumblebina: jag gjorde din tonfiskröra häromdagen och åt med ris till, riktigt gott!!! tack för tipset, det kommer vi laga fler gånger!
Idag gjorde vi curryfiskbullar m potatis, lillan åt med god aptit
Tar vanliga fiskbullar i buljong. Först bryner jag en klick smör i en kastrull, pudra på lite curry efter egen smak. Sen gör jag en vanlig bottenredning och använder buljongen som såsbas. Späd ut med lite mjölk eller en skvätt grädde. Häll i fiskbullarna och värm dom.
Ibland har jag lite finhackad lök och tärnat äpple i som jag bryner i smöret innan jag häller på currypulvret.
Enkelt och gott om man gillar fiskbullar
Mums, nu vet jag vad vi skall ha till middag.
idag blir det kikärtsgryta här hemma!
Fräser hackad gul lök, tillsätter tomatpuré, krossade tomater och förkokta kikärtor (antingen från burk eller det billigaste och godaste alternativet : kör ett storkok av torkade kikärtor och frys in i portionsförpackningar). Tillsätt lite goda kryddor och låt puttra några minuter... Snabbt och gott!! man kan ju variera innehållet i grytan en hel del..
brukar ha råris & kokt broccoli till!
Klipp bacon i tärningar, skiva champinjoner och halvera körsbärstomater. Fräs baconet och champinjonerna, häll på mellangrädde och låt puttra lite. krydda med svartpeppar, hiva i tomaterna och servera med pasta. Williams favvisrätt. Gör MYCKET för det är försvinnande gott! Snabb variant på carbonara typ.
Ärtsoppa med eller utan fläsk .
Blir ungefär 12 kr för 5-6 portioner inkluderat kryddor , jag gör utan fläsk för att jag tycker det är godast .
*puffar lite*
Tips om snabblagad wok (även god att frysa in)
Kyckling/lövbiff/annat som man kan tänkas ha hemma
Bambuskott
Vattenkastanjer
Champinjoner
Broccoli
Blomkål... och/eller andra grönsaker man gillar
Röd-curry-bas på konservburk (finns att köpa på Willys - innehåller bl a cocosmjölk, basilika och andra ingredienser som verkligen ger "riktig" thaismak på maten)
Nudlar
Fräs kyckling/köttet om du vill ha detta i (är lika god vegetarisk), woka grönsaker och häll över den färdiga basen. Koka upp! Beroende på smak kan man späda med grädde, cocosmjölk eller creme fraiche om man tycker det är för starkt. Koka upp vanliga nudlar (3-minuters) eller äggnudlar. Vänd ner dessa i woken och servera! Lätt att göra mycket av. Går dessutom snabbt. En favorit här hemma.
Här är några flera tips från mig:
Ugnspannkaka både med och utan bacon/fläsk
Spaggetisoppa (jag och maken har den inte som jättefavorit men vår tjej älskar den)
Pasta, två av mina favoriter är en som jag gör sås med bacon,majs, lök, sen är det valfritt om man vill ha grädde matlgningsgrädde, vit bersamellsås.Den andra gör jag med peperoni (korven alltså) ärtor och äpplen, såsen är som ovan, vad man själv tycker är godast. Dessa pastor funkar jätte bra för mjölkallerigker då oatly mat funkar kanon till dessa blandningar.
Falukorvslåda, där tar du falukorv och de rotgrönsaker du har hemma+ potatis.
Pastagratäng gjord på pasta skruvar och köttfärsås och paprika, lite ost på toppen (även denna funkar mjölkfri, både med dyra cheddarosten och den billigare)
Här kommer mina bästa recept på billig mat!
Ravioli på grön bädd:
200g fryst broccoli
1 burk ravioli
2 msk tomatpuré
1 dl vatten
1 krm timjan
1 krm muskotnöt
2 skivade tomater
1 dl riven ost
Tina broccolin och skär i mindre bitar, lägg i en ugnsfast form. Täck med raviolin. Rör samman tomatpuré, vatten, timjan och muskotnöt och häll över raviolin. Garnera med skivade tomater och strö över osten. Gratinera i ugnen på 225 grader i ca 25 min.
Tomat & böngryta:
1 burk vita bönor
1 burk krossade tomater
½ röd lök
1 krm timjan
creme fraiche
Hacka rödlöken fint och stek i lite olja. Häll i krossade tomater och vita bönor och låt det puttra några minuter eller tills den får önskad konsistens. Krydda med timjan. Antingen lägger man en klick creme fraiche på grytan på sin egen tallrik eller på lägger man några klickar i hela grytan. Servera med ett gott bröd.
Potatis- & löksoppa:
4 potatisar
1 purjolök
2 gula lökar
1 liter vatten
4 dl vitt vin (kan uteslutas)
1 kycklingbuljongtärning
1 dl persilja
Tärna potatisen, skär purjolöken och löken tunt. Fräs lök och purjo, låt det bli mjukt och glansigt men inte ta färg. Häll i potatisen, vattnet, vinet och buljongen. Låt koka 20-25 minuter tills potatisen blir mjuk. Salta och peppra. Soppan mår bra avv att stå och vila en stund. Blanda i persiljan. Servera med ostgratnierade formbrödmackor.
Pasta med pastasås är ju också billigt:
Citronsås:
3 dl grädde
2,5 dl hönsbuljong
2 msk pressad citron
Rör ihop grädde, buljong och citron och ge det ett uppkok. Rör om då och då. Smaka av med salt och peppar och vänd ner i pasta.
Alfredo:
90g smör
150g riven ost
3 dl grädde
3 msk hackad persilja
Smält smöret i en kastrull. Tillsätt osten och grädden, låt koka upp under omrörning. Tillsätt persiljan samt salt och peppar. Blanda i pasta.
Carbonara:
8 skivor bacon
4 ägg
50g riven ost
3 dl grädde
Knaperstek baconet och råt rinna av på hushållspapper. Vispa ihop ägg, osy och grädde i en skål. Vänd ner baconet. Häll över pastan i en kastrull och låt sjuda några minuter. Smaka av med svartpeppar.
Vi åt raviolin till middag idag, och jag hde lite fetaost i kylen som jag åt till och det vart supergott!
aha
hur gör man ugnspannakak? vilken form behöver man?
Chili con carne med mycket bönor eller kikärtor. Går ju att dryga ut/göra billigare ytterligare med rivna morötter och röda linser i.
Gör en jätteomgång och frys in i lådor lagoma för middag - suveränt att ha om man inte ids laga middag ordentligt nån dag.
Jag har en yttliggare variant av chili con carne. Jag kallar den mexgryta. Jag tar en burk /paket med krossade tomater, någon typ av tacoskrydda ex old elpaso, sen beroend på hur billigt jag vill ha den så tar jag antingen go gren mixbönor, eller bara en majsburk, en paprika, också kötfärs, servera med nacos chips eller bröd.