Rabarber-recept!
Nu börjar rabarberna bli klara. Ös på med era bästa rabarberrecept så att vi andra oxå kan njuta av dem i alla olika former. Jag ska baka en rabarbertårta i morgon - lägger ut receptet ifall den är god (vilket jag tror den är).
Nu börjar rabarberna bli klara. Ös på med era bästa rabarberrecept så att vi andra oxå kan njuta av dem i alla olika former. Jag ska baka en rabarbertårta i morgon - lägger ut receptet ifall den är god (vilket jag tror den är).
Rabarber coleslaw
1 stor rabarber stjälk
300 g vitkål, strimlad
1 tsk salt
1 påse Sauce Mix Chili & Mango
2 dl crème fraiche
1 dl lättmajonnäs
Skala rabarbern och skär i tunna slantar. Blanda rabarber och strimlad vitkål, strö salt över och låt dra ca 10 minuter. Häll av eventuell vätska. Blanda i crème fraiche, majonnäs och såsmix
Monicas rabarbermarmelad
1 kg rabarber
750g - 1 kg socker
5 gram citronsyra/kg rabarber
en skvätt vatten
Skär rabarbern i centimeterstora bitar och blanda med socker och vatten i en kastrull. Koka upp tills marmeladen nått 104 grader och koka tills den fått marmeladkonsistens. Ta av grytan från värmen och rör i citronsyran. Häll upp i varma burkar och tillslut.
Smakförslag:
Ingefära (15 gram/kilo rabarber)
Jordgubbar (75 gram/kilo rabarber)
Rosmarin, torkas (3 gram/kilo rabarber)
Kanelstång (4 gram/kilo rabarber
Finessernas rabarbersaft
(ger 7 liter färdig saft)
3,5 kg rabarber
6 liter vatten
25 gram citronsyra
socker
Skär rabarbern i bitar och lägg i en gryta. Slå hett vatten utrörd citronsyra över rabarbern och sila sedan två gånger, först genom durkslag och därefter genom silduk. Häll saften i gryta och tillsätt 350 gram socker/liter saft. Värm till cirka 80 grader och sockret löst sig. Tappa upp på varma saftflaskor.
Anna K:Tack så jättemycket - snålvattnet rinner när jag läser.
Astoria: Jag har sett många recept där de blandar rabarber och jordgubbar - nu måste jag bara testa. Tack!
Rabarber- och jordgubbstårta
8-10 bitar
Ugnstemperatur 175º
Ingredienser
Tårtbotten:
3 ägg
2 dl strösocker
1 dl vatten, hett
2 dl vetemjöl
1 ½ tsk bakpulver
skal av 1 citron
Rabarber- och jordgubbsmousse:
3 gelatinblad
2 ½ dl rabarber, rensad, i bitar
2 ½ dl jordgubbar, i bitar
1 ½ dl strösocker
½ msk vaniljsocker
2 ½ dl vispgrädde
Garnering:
jordgubbar, färska, skivade
florsocker
Tillagning
Tårtbotten: Smörj och bröa en 2-liters kakform med löstagbar botten. Vispa ägg och socker pösigt i en bunke. Blanda de torra ingredienserna, citronskalet och rör försiktigt ner dem i smeten. Rör sedan ner det heta vattnet. Häll över smeten i kakformen och grädda i mitten av ugnen i ca 15 minuter. Känn efter med en sticka som ska vara torr när kakan är färdig. Låt kakan svalna.
Till moussen: Lägg gelatinbladen i rikligt med vatten. Häll rabarber, jordgubbar och socker i en kastrull. Koka ingredienserna mjuka ca 10 minuter och mixa sedan blandningen slät. Krama försiktigt ur vattnet ur gelatinbladen och rör ner dem och vaniljsockret i den varma rabarberblandningen. Låt svalna. Vispa grädden lätt och vänd ner den i rabarber- och jordgubbsblandningen. Ställ in moussen i kylen, i minst två timmar tills den stelnat.
Att garnera tårtan: Dela tårtbotten på mitten till två bottnar. Lägg först på ett lager skivade jordgubbar och bred sedan ut moussen. Toppa slutligen med ett lager skivade jordgubbar och lägg den andra delen ovanpå. Sikta över florsocker och garnera eventuellt med jordgubbsblad. Utan tårta ingen sommar!
AnnaK: anar att du gillar rabarber
ingredienser
200 g rabarber
0,5 liten rödlök
3 msk vatten
0,5 dl syltsocker
50 g rumstempererat smör
3 msk hackade hasselnötter
gör så här:
Skala och hacka rabarber och lök. Tillsätt vatten och låt koka under lock i 5 min. Rör ner syltsockret och koka utan lock i 2 min.
Låt svalna lite och klicka sedan ner smöret under vispning. Tillsätt hackade nötter. Servera med stark ost, bröd och t ex äpplechips.
Rabarber- och vingelé
Från Nigella, kort och gott 19.01.2004
1 kg rabarber
350 g strösocker
1/2 liter vatten
saften av 1 apelsin
sött muskat-dessertvin
10 gelatinblad Skär rabarbern i 2?3 cm stora bitar och lägg i en ugnsform. Strö över sockret, häll över vattnet och apelsinsaften, och täck med metallfolie. Ställ in i 190 °C varm ugn i en timme och låt sedan svalna.
Olja en geléform eller kakform (med hål i mitten) med en vegetabilisk olja som inte ger någon smak. Har du en form med lock ska du olja även det.
Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten till de mjuknar (cirka 5 minuter). Sila under tiden av den avsvalnade rabarbersaften i en kanna, så att du får bort rabarberbitarna. Men pressa inte på bitarna ? det ska bli en kristallklar gelé. (Rabarberbitarna kan du sedan äta med förslagsvis vaniljsås, eller till frukost med grekisk yoghurt.) Häll sedan så mycket vin i rabarberavkoket att den totala mängden vätska blir 1 ½ liter. Smaka av för att se om blandningen är bra.
Häll upp ett par deciliter av saft-vinblandningen i en kastrull och värm tills den nästan börjar koka. Ta av kastrullen från värmen. Krama ur de nu mjuka gelatinbladen och sänk under omrörning ner dem i den uppvärmda rabarber-vinblandningen. När gelatinet har löst upp sig kan du hälla över resten av rabarber-vinblandningen under omrörning. Häll slutligen all vätska i formen och ställ den i kylen i minst 6 timmar, gärna ett dygn, så att den stelnar ordentligt. Stjälp sedan upp den underbart rosa och dallrande gelén på ett kakfat!
Smält rabarber med kanel recept till 4 - 6 portioner
7 dl skalad och skivad rabarber
1,5 dl socker
1 bit kanel
Smält ihop allt i en kastrull. Låt koka cirka 30 minuter. Låt svalna. Gott till glass och som pajfyllning. Kan frysas. Sockret kan ersättas med glykos och vit sirap, fryst blir det en god sorbet. Röd och fin blir rabarbern med karamellfärg.
Rabarber sviss
Recept 4 portioner
en sats kall smält rabarber
cirka 16 små maränger
8 kulor vaniljglass
2 dl grädde
Vispa grädden. Varva maränger, glass, grädde och rabarber i glasskålar eller coupe-glas. Garnera med exempelvis finska pinnar eller glassrån.
Den här gjorde jag förra året! Jag längtar tills jag får göra den igen!
Jordgubbs- och rabarbermarmelad med vanilj
Ingredienser
500 g rabarber
500 g jordgubbar
2 tsk vaniljsocker
500 g syltsocker
Gör så här
Skär rabarber i bitar och jordgubbar i skivor. Blanda frukten med vaniljsocker och syltsocker i en kastrull.
Värm långsamt och koka sedan kraftigt i 5 minuter. Ta kastrullen från värmen och låt sylten svalna 15 minuter under lock.
Häll upp på varma rengjorda burkar. Förslut och förvara svalt.
Man kan variera smaken genom att tillsätta någon matsked saffranshonung eller någon tesked kardemumma i sylten.
RABARBER OCH KARDEMUMMAMUNKAR
175 gr mjölk, 25 gr jäst och 250 gr vetemjöl vispas ihop och får jäsa under duk i bunken i 30 min. Därefter tillsättes: 250 gr vetemjöl 150 gr äggula, 1 tsk vaniljsocker, 1 tsk salt, skalet av 1 citron, 150 gr osaltat smör och 2 gr malen kardemumma. Blandningen köres till en smidig deg, som formas till runda bullar (ca 40 gr st). Dessa får jäsa ca 1 timme under duk. Fyll upp 1 liter olja i en kastrull och värm till 180 grader. Fritera munkarna gyllenbruna och rulla dom i följande sockerblandning: 100 gr socker 5 gr vaniljsocker 5 gr malen kardemumma. Nu ska munkarna fyllas med rabarbersylt med hjälp av spritspåse som tryckes in i munken.
Rabarbersylt
500 gr putsade rabarber, 2 dl vatten, 1 urskrapad vaniljstång, 200 gr socker och saften av 1 citron. Koka rabarber, vanilj och socker till 107 grader, tillsätt sedan citronsaften. Låt svalna.
Rabarberpaj med mandelmassa
rabarber så att det täcker en pajform
100-200 g mandelmassa
150 g margarin
1 ägg
2 dl strösocker
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
Smörj och bröa en pajform. Skala rabarberstjälkarna om det behövs och skär i bitar. Lägg rabarberbitarna i formen. Kör på högsta effekt i micron tills den blivit mjuk. Riv mandelmassan. Lägg alla ingredienser i en bunke och arbeta ihop till en smulig deg, antingen med fingrarna eller med elvisp. Bred ut smuldegen över rabarbern och grädda i mitten av ugnen i 200 grader tills pajen är gyllene, 20-30 minuter.
AnnaK har alltid så många bästa-recept!
Rabarbermuffins
5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 1/2 dl farinsocker
1 msk krossade kardemummakärnor
3 ägg
75 g smält smör
1 1/2 dl matlagningsyoghurt eller filmjölk
2 dl små rabarberbitar
--------------------------------------------------------------------------------
Sätt ugnen på 200°C. Blanda mjöl, bakpulver, farinsocker och kardemumma. Vispa ihop ägg, smör och yoghurt. Rör ner det i mjölblandningen. Vänd ner rabarbern. Klicka ut smeten i en smord muffinsplåt för 12 stora muffins eller i 24 pappersformar. Grädda i mitten av ugnen i ca 20 min för de stora och 10-12 min för de små.
Estnisk rabarber- eller äppelkaka
Det här är ett recept på en rabarberkaka ur boken estnisk mat.
Till bottendeg:
250 g smör
1 dl socker
1 ägg
250-300 g mjöl
2 bittermandlar eller rivet citronskal (eller både och)
Rör smör och socker poröst, blanda i ägg. Sist mjöl och riven bittermandel och rivet citronskal. Bred ut smeten till en halv centimeters tjocklek i smörad form. Grädda i 175 graders ugn i 5-6 minuter.
Till rabarber- eller äppelfyllning:
5-6 hg rabarber, eller
Klyftor av skalade och urkärnade äpplen, så att det täcker bottenskalet
4 msk socker
1-2 tsk kanel
Skala rabarbern och skär den i 1 cm långa bitar, eller skala och kärna ur äpplena och gör klyftor, som läggs över hela bottenskalet. Srö över socker, som har blandats med kanel. Häll över sockerkaksdeg (se nedan).
Till sockerkaksdeg:
4 ägg
4 strukna msk socker
4 strukna msk mjöl
Rör äggulor och socker poröst, tillsätt mjölet och sist de uppvispade vitorna. Bred sockerkaksdegen över fyllningen. Grädda i 175 graders ugn 15-20 minuter.
Låt svalna. Servera med vispgrädde.
Rabarber/jordgubbsrutor i långpanna
ca fyra tjocka stjälkar rabarber+ 200 g jordgubbar
4 ägg
4 dl socker
100 g smör
2.5 dl mjölk
6 dl mjöl
1 msk bakpulver
1 msk vaniljsocker
Puder ovanpå:
1 dl socker
1 msk kanel
2 msk potatismjöl
Gör så här:
1. Ugn på 225 grader, smörj och bröa långpannan.
2. Skär upp rabarbern i småbitar och låt tinade jordgubbar rinna av eller skiva färska.
3. Smält 100 g smör och värm däri 2.5 dl mjölk
4. Vispa fyra ägg och 4 dl socker vitt och pösigt.
5. Häll ner smör+mjölk i äggmixen
6. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker och vispa ner i smeten
7. Häll smet i form
8. Fördela rabarber och jordgubbar över ytan och pudra över med socker/kanel/potatismjölsblandning.
Grädda i mitten av ugnen ca 18 minuter. Låt svalna och skär i rutor. Om inte allt "pudret" går in i kakan kan man borsta av överflödet med bakpensel.
Nu har jag gjort den tårtan/kakan som jag tänkte börja med - oj vad den var god och oj vad fort den tog slut! Uppskattades av alla - räcker INTE till 12 portioner.
Jag följde receptet förutom att jag dubblerade rabarber, potatismjöl och mandelmassa.
Blanda smeten direkt i kastrullen, lite disk och lätt som en plätt.
Ingredienser
12 port
100 g smör
2 dl strösocker
2 ägg
2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
100 g rabarber
1 tsk potatismjöl
100 g mandelmassa
florsocker
Gör så här
Sätt ugnen på 175°. Smält smöret i en kastrull. Ta den från värmen. Rör i socker, ägg, vetemjöl och bakpulver. Bred ut smeten i en smord och bröad form, 24 cm i diameter. Skär rabarbern i tunna bitar och blanda med potatismjölet. Lägg dem på smeten. Grovriv mandelmassan och strö över. Grädda i mitten av ugnen 25 - 30 min. Pudra över florsocker och servera med vispad grädde!
Den här rabarberpajen gjorde jag i förrgår, blev jätegod med vaniljvisp till. Tycker den är godare kall än varm.
www.recepten.se/recept/rabarberpaj.html
Vill tipsa om Rabarber chutney! Finns att hämta på nätet,bara att googla!
Anna Panna: Låter supergott! Ska testas!