• MagdaA

Förbereda inför prematur barn?

Vi riskerar att vårt barn föds förtidigt. Skulle därför vilja ha tips på vad man bör tänka på och vad som kan vara bra att förbereda i god tid. Kanske nån har tips på nån bra bok om prematurer också?!

Vår första dotter föddes i vecka 20 pga försvagad livmoderhals. De var inte helt säkra på att det var orsaken så nu är jag blev gravid igen så har jag fått gå på täta kontroller. I vecka 19+2 sattes cerklage och jag är nu i vecka 25. Bäbisen mår bra och växer som den ska, men tappen blir allt kortare. Risken finns att även detta barn kommer för tidigt, skulle därför vara skönt att veta vad man ska förbereda.

Ängel i himlen och plutt i magen!
  • Svar på tråden Förbereda inför prematur barn?
  • rainbowbrite

Har inget råd el. tips att ge tyvärr, vill bara önska dig lycka till o hoppas allt går bra!

• asjaky

Ja hej Magda!
    Även jag vill veta mer!
    ligger nu i Uppsala är 26+0 gången...och man vet ju aldrig.
    Ha så bra
    Kram

• Niinis

oj vad långt du kommit i graviditeten! v.25! skönt=) nu kan det ju bara bli bättre för varje dag. lite svårt att säga vad man ska förbereda, det är ju inte så mycket faktist. mer ta det som det kommer tror jag. Och neonatal vården är ju väldigt bra så det behöver du nog inte oroa dig för. om barnet kommer tidigt så får hon/han ligga på neo ganska länge så då hinner man ta alla förberedelser då. men nu är det väll bara att ta det lungt och ta en dag i taget.

• MagdaA

Niinis: Hur mycket vägde eran pojke när han föddes?!

• antisocialbitch

Har inte heller några tips, men är du redan nu i vecka 25 och inte på väg att föda just nu så låter det ju mycket mycket lovande =)

Antar att de kommer ge cortisonsprutor till dig så fort de misstänker att du är på G att föda.

Fick själv min dotter i v 24+2 pga försvagad livmodershals.. dock inget cerklage. Hon är nu 9 år och mår super!

Håller alla tummarna för er! TA det LUNGT är väl mitt enda och rätt självklara råd =)

• MagdaA

antisocialbitch: tack. Ja, ta det lugnt är det läkaren säger också. Synd bara att det inte finns så mycket mer att göra.

• Niinis

magda, vår pojke vägde 700g och föddes i v.24+3. Han mår väldigt bra idag och har precis börjat på dagis=)

• MagdaA

Niinis: okej. Var hos läkaren igår, beräknades då vara i vecka 25+0 och bäbisen vägde ca 800 g. Skönt å höra att er kille mår bra!

• Nettis1975

Det finns en bok att beställa från prematurföreningen som heter: Du är inte ensam där flera prematurföräldrar skrivit om deras erfarenheter. 

Annars har jag inga direkta tips. Det enda jag kommer på är att kanske någon kan bunkra upp met mat i frysen, för laga mat är inget man vill och tänker på när man ligger på neo. Vi fick ju inte bo kvar där utan var tvungna att åka hem varje kväll-

• Niinis

magda. 800g men då har hon/han snart passerat 1 kilo! det kommer säkert gå superbra! som sagt efter v.25 blir det hela tiden mindre risker för bebisen!kram på er!

Svar på tråden Förbereda inför prematur barn?